Regulatief leren
Definitie
...
Regulatieve leerartiviteiten
Oriënteren: voorbereiden van een leerproces.
Plannen: ontwerpen van een leerproces en vaststellen van een handelingsplan op basis van de informatie die de oriëntering oplevert.
Proces bewaken: tijdens het werken aan de taak in de gaten houden of het leerproces volgens plan verloopt, zoals de leerling zich dat had voorgesteld.
Toetsen: controleren of men de leerstof voldoende begrijpt kan onthouden, kan toepassen, of men voldoende inzicht en overzicht heeft; controleren of de gerealiseerde leerresultaten overeenkomen met de geplande leerdoelen.
Bijsturen: veranderingen aanbrengen in de oorspronkelijke planning op basis van de resultaten van bewakende, toetsende en diagnostische activiteiten; beslissen tot alternatieve leeractiviteiten, leerdoelen en/of leerinhouden gedurende het leren.
Evalueren: beoordelen in hoeverre de leerresultaten die zijn bereikt overeenstemmen met de geplande leerdoelen en in hoeverre het leerproces is verlopen zoals dat aanvankelijk was voorgesteld.
Reflecteren: overdenken wat er tijdens het leren allemaal is gebeurd en nadenken over leren, leeractiviteiten, leerervaringen, en de taakverdeling bij het leren tussen leerling, docent en medeleerlingen in het algemeen.
Bron: Onderwijskunde - een kennisbasis voor professionals, Nico Verloop & Joost Lowyck (red.)