We need to bring learning to the people instead of people to learning.
Elliot Masie
Zodra je als opleider een 'didactisch model' hebt vastgelegd, bepaal je de in te zetten werkvorm en de bijbehorende tools. Aan de hand van de onderstaande tabel kun je kijken welke tools je hierbij wilt inzetten. Hierbij kun je de regels zien als 'schuifjes' die je naar links, naar rechts of halverwege kunt zetten.
Toolselectie | |
Individueel | Groep |
Face-to-face | Afstand |
Synchroon | Asynchroon |
Vrij | Gestuurd |
Formeel | Informeel |
Actief | Passief |
Volgens Klaas Bellinga kent e-learning de volgende voordelen:
-
Flexibiliteit: cursist heeft 24 uur per dag en zeven dagen per week toegang tot de leeromgeving, waar en wanneer hij of zij maar wil.
-
Besparing trainingstijd: bij klassikale training moeten alle cursisten evenveel tijd besteden aan de training; bij e-learning besteed iedereen - in eigen tempo - zoveel tijd als nodig is.
-
Besparing reistijd en reis- en verblijfkosten: cursisten hoeven minder te reizen.
-
Sneller leren: meer cursisten kunnen in kortere tijd iets leren, waarbij je per docent een groter bereik hebt.
-
Actuele, consistente kennis: cursusmateriaal is gemakkelijk up-to-date te houden.
-
Didactische voordelen: ict biedt veel mogelijkheden voor een rijke(re) leeromgeving (incl. geautomatiseerde voortgangstoetsen).
-
Werken en leren integreren: werken en leren vindt geïntegreerd plaats, waarbij je iets snel kunt raadplegen als je een probeem in je werk tegenkomt.
-
Samenwerkend leren: door ict-mogelijkheden is een leeromgeving vorm te geven waarin cursisten samen kunnen leren.
-
Competentiegericht leren: door eerst testen aan te bieden wordt duidelijk welke competenties verbeterbaar zijn, zodat het mogelijk is gericht e-learningscursussen aan te bieden.
Het TPACK-model van Koehler en Mishra beschrijft welke voorwaarden, stelregels en vuistregels van toepassing zijn bij het ontwerpen van een 'inhoudelijk ideale' e-learningomgeving.
[E]en e-learningomgeving kan alleen goed geïmplementeerd worden als organisaties zowel de inhoudelijke, didactische als de technische kennis goed kunnen combineren tot e-learningconcepten: Het TPACK-model.
Het TPACK-model veronderstelt dat er drie kennisdomeinen zijn:
- Vakinhoudelijke kennis (Content Knowledge, CK)
- Didactische kennis (Pedagogical Knowledge, PK)
- ICT/technologische kennis (Technological Knowledge, TK)
Bron: Basisboek E-learning maken, Klaas Bellinga