• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Prestatiemanagement volgens Thomas Gilbert
Prestatiemanagement volgens Thomas Gilbert

Fysieke middelen

Voorbeelden

  • Instrumenten
  • Apparatuur
  • Technologie/ICT
  • Voldoende budget voor projecten
  • Infrastructuur

Structuur/proces

Voorbeelden

  • Logische overlegstructuur
  • Steun van het management
  • Realistische beleid
  • Logische processtappen
  • Zinvolle missie

Informatie

Voorbeelden

  • Feedback op prestaties (kwalitatief en kwantitatief)
  • Duidelijke standaarden
  • Feedback van klanten
  • Betrouwbare data

Kennis/vaardigheden

Voorbeelden

  • Training
  • Job aid
  • Coaching
  • Training op de werkplek
  • Continu ontwikkelen

Motieven

Voorbeelden

  • Winstdeling
  • Erkenning
  • Prestatiebeloning
  • Bonussen
  • Baanzekerheid
  • Status
  • Mogelijkheden voor groei
  • Waarden

Gezondheid/welzijn

Voorbeelden

  • Stressmanagement
  • Meer sporten
  • Betere werk/leven-balans
  • Beter gezondheidszorgsysteem

 

 

prestatie management thomas gilbert

In bovenstaande tabel ziet u zes cruciale factoren die van invloed zijn op het presteren van mensen in organisaties.

Thomas Gilbert (1996) heeft het model ontwikkeld , met de zes factoren die de prestaties van organisaties positief of negatief beïnvloeden.

De drie factoren in de bovenste rij beschouwt Gilbert als externe of omgevingsfactoren en dus buiten van invloed van de performer. Deze omgevingsfactoren sturen het gedrag van de performer(s) binnen organisaties. Dat is logisch. Iedere performer is afhankelijk van fysieke middelen om te kunnen presteren; en datzelfde geldt voor de structuur en de ondersteunende processen én voor de beschikbare informatie over de voortgang van de geleverde prestaties.

De factoren in de onderste rij beïnvloeden de prestaties van de individuele performer(s). Gilbert ziet dit als interne factoren en dus te beïnvloeden door de performer. Afhankelijk van de hoeveelheid kennis, de motieven en welzijn of gezondheid blijken performer(s) namelijk in de praktijk beter of slechter te kunnen presteren.

Bron: Liever (g)een training - op weg naar performanceverbetering, Boudewijn Overduin & Jos Arets

Bron:

Laatst aangepast op zaterdag, 20 februari 2021 08:16  

 

The product is what the product does; it is the total package of benefits the customer receives when he buys. 

E. Raymond Corey

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 500 gasten online
Artikelen

standaard werk taiichi ohno standard operations lean

Banner
Banner

upstream dan heath

Upstream
How to solve problems before they happen
Dan Heath

Bij Bol.com

Lean boekentips

Banner