• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... Waarderend onderzoeken volgens Johan Hovelynck
Waarderend onderzoeken volgens Johan Hovelynck

waarderend onderzoeken appreciative inquiry

licht op leren leren ontwikkelen talentgerichte maatschappij

Johan Hovelynck motiveert de keuze voor het kiezen van de benadering van appreciative inquiry als volgt: 'Samengevat: het inventariseren van problemen en oplossingen leidt niet per se tot een gewenste toekomst, en probleemoplossend denken komt in eerste instantie ook de relatie tussen de betrokkenen niet ten goede. Daarom opteren Cooperrider en Srivasta voor een waarderende aanpak, de 'appreciative inquiry'. Deze richt zich op 'the social potential of organizational life' - eerder dan de problemen ervan - en helpt op die manier ook een ondersteunend klimaat voor de realisatie van dit potentieel.'

Hij brengt het verschil tussen de probleemgerichte benadering en de benadering uit appreciative inquiry schematisch in kaart:

Problem solving Appreciative inquiry
1. Identificatie van het probleem 1. Waarderen van de beste elementen in de huidige situatie - 'wat is'
2. Analyse van de oorzaken 2. Voorstellen van de gewenste situatie - 'wat zou kunnen'
3. Analyse van de mogelijke oplossingen 3. Dialoog rond 'wat moet kunnen'
4. Plan en implementatie 4. Actie en creatie van 'wat zal zijn'

Bron: Licht op leren - leren en ontwikkelen in een talentgerichte maatschappij, Hannelore Calmeyn, Karel de Witte, Jan Weverbergh (reds.)

Laatst aangepast op donderdag, 10 februari 2022 17:46  

"When I use a word," Humpty Dumpty said, in a rather scornful tone, "it means just what I choose it to mean, neither more nor less." "The question is," said Alice, "whether you can make words mean so many different things." "The question is," said Humpty Dumpty, "which is to be master – that’s all."

Lewis Carroll  (in Through the Looking Glass)

 

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 72 gasten online
Artikelen

dig eliminate problems shigeo shingo

Banner
Banner

nooit meer te druk tony crabbe

Nooit meer te druk
een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld
Tony Crabbe

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner