Rob Florijn, Manfred van Gurchom & Mike van der Meulen stellen in hun boek Kennis leren managen dat kennisverspreiding bestaat uit vijf deelprocessen:
Verspreiden van kennis
Door kennis te verspreiden wordt kennis in een organisatie tussen mensen gedeeld en wordt kennis op het juiste moment op de juiste plaats toegankelijk.
(...)
Het verspreiden van kennis omvat de volgende deelprocessen
(1) Expliciteren
(1.1) Expliciteren
(1.2) Consolideren
(1.3) Vertalen
(2) Vastleggen
(2.1) Formatteren
(2.2) Opslaan
(3) Distribueren
(3.1) Fysiek distribueren
(3.2) Kopiëren
(3.3) Communiceren
(4) Overdragen
(4.1) Communiceren en presenteren
(4.2) Trainen en opleiden
(4.3) Delen
(5) Toegankelijk maken
(5.1) Indexeren
(5.2) Communiceren inhoud/index
(5.3) Creëren toegang
(5.4) Beveiligen
Ad (1) Expliciteren van kennis
Kennis is niet altijd in een vorm voorhanden waarin het kan worden opgeslagen of aan anderen kan worden overgedragen en worden hergebruikt.
Sommige kennis is enkel 'in de hoofden' van enkele experts beschikbaar. Vraag is dan: 'Hoe krijg je deze kennis ook toegankelijk voor anderen?' De volgende activiteiten kunnen daarvoor worden uitgevoerd:
- men maakt de kennis expliciet door de experts deze te laten weergeven, vastleggen en opschrijven, etc;
- het consolideren van de kennis: een activiteit waarbij andere experts de expliciet gemaakte kennis analyseren en beoordelen. Zo ontstaat een weergave waar meerdere experts achter staan;
- het vertalen van kennis: de vertaalslag die nodig is om de kennis in een vorm te brengen die ook voor niet experts te begrijpen is.
- dat de kennis in een zodanige vorm wordt gebracht dat deze kan worden vastgelegd en opgeslagen;
- dat kennis op één of andere manier wordt opgeslagen, bijvoorbeeld in tekst, beelden, coderingen of op andere media.
- het indexeren van kennis. Dit is het samenstellen van een overzicht of een 'inhoudsopgave' van een kennisgebied dat aangeeft waar en/of bij wie welke kennis te vinden is;
- het communiceren van deze index of 'kennisplattegrond' binnen de organisatie;
- het creëren van toegang tot de kennis. Dit kan uiteenlopen van het beheren van toegangsrechten tot een kennisdatabase, tot de openingstijden van een documentatiecentrum, of tot het aangeven van hoe en wanneer experts beschikbaar zijn;
- het beveiligen en beschermen of afschermen van de kennis. Kennis moet alleen toegankelijk worden voor medewerkers waarvoor deze bedoeld is. Er kunnen maatregelen nodig zijn om verlies van de kennis te voorkomen.