Maarten Kleijne & Liliane van Lier beschrijvingen in hun boek Hoe het leren stroomt het belang van de drie hoofddimensies: voelen ('hart'), denken ('hoofd') en doen ('handen') bij het onderwijzen van competenties:
De driedimensionaliteit
Het traditionele onderwijs was vooral gericht op de twee dimensies 'kennen' en 'kunnen', met als fysieke equivalenten 'hoofd' en 'handen'. In het competentieonderwijs komt gelukkig ook de derde dimensie weer voorzichtig in beeld, in de vorm van de beroepshouding ('hart').
Voor jongeren is het samengaan van de drie dimensies hart, hoofd en handen essentieel.
(...)
Het hart-hoofd-handen-principe sluit nauw aan bij het basisfundament van competentieonderwijs:
Hart - voelen - houding: wie ben je als mens en hoe ga je verder?
Hoofd - denken - kennis: wat weet je al en wat moet je nog bijleren?
Handen - doen - vaardigheden: wat kun je al en wat moet je nog bijleren?
Bron: Hoe het leren stroomt, Maarten Kleijne & Liliane van Lier