Fysieke middelen | Structuur/proces | Informatie | |
Extern |
Voorbeelden - Instrumenten - Apparatuur - Technologie/ICT - Voldoende budget voor projecten - Infrastructuur |
Voorbeelden - Logische overlegstructuur - Steun van het management - Realistisch beleid - Logische processtappen - Zinvolle missie |
Voorbeelden - Feedback op prestaties - Duidelijke standaarden - Feedback van klanten - Betrouwbare data |
Kennis |
Motieven | Gezondheid/welzij |
|
Intern |
Voorbeelden - Training - Hulpmiddelen - Coaching - Training op de werkplek - Continu ontwikkelen |
Voorbeelden - Winstdeling - Erkenning - Prestatiebeloning - Bonussen - Baanzekerheid - Status - Mogelijkheden voor groei - Waarden |
Voorbeelden - Stressmanagement - Sportmogelijkheden - Werk-privé-balans - Gezondheidszorgsysteem |
In het boek Kostbaar misverstand - van training naar business improvement beschrijven Jos Arets & Vivian Heijnen het prestatiemanagement-model van Thomas Gilbert (1996):
Thomas Gilbert (1996) heeft een model ontwikkeld met zes factoren die de prestaties van organisaties positief of negatief beïnvloeden. De drie factoren in de bovenste rij beschouwt Gilbert als externe factoren of omgevingsfactoren (het gaat om de werkomgeving); deze vallen dus buiten de invloed van de professional. Deze omgevingsfactoren sturen het gedrag van de professionals binnen de organisaties. Dat is logisch. Iedere professional is afhankelijk van fysieke middelen om te kunnen presteren, en de structuur is van belang, evenals de ondersteunend processen en de beschikbare informatie over de voortgang van de geleverde prestaties.
Gilbert ziet de factoren in de onderste rij als interpersoonlijke factoren, die de professional zelf kan beïnvloeden.
(...)
Vraagtekens bij de inzet van trainingen
Organisaties kunnen hun prestatie op basis van de uitkomsten van het onderzoek van Stolovitch in 75 procent van de organisatie-problemen alleen fundamenteel verbeteren door de oorzaken in de (werk)omgeving te bestrijden. En dat gaat dus verder dan de inzet van training of coaching. Toch blijkt dat in de praktijk dat veel managers (en hr-professionals) denken dat problemen in organisaties overwegend worden veroorzaakt door attitudeproblemen, te weinig kennis en/of een gebrek aan vaardigheden. Kortom: door competentieproblemen bij professionals. Dat is een belangrijk reden waarom trainingen en coaching zo massaal worden ingezet om de prestaties van organisaties te verbeteren.
Uit onderzoek blijkt dat circa 80 procent van de prestatieproblemen niet wordt veroorzaakt door een tekort aan competenties van de professional: Dean e.a. (1996), Deming (1996), Harless (1989), Elliot (2007), Piskurich (2002), Rummler (2004), Willmore (2004). Met andere woorden: de invloed van (werk)omgeving op de prestaties van professionals wordt onderschat en tegelijkertijd overschat men de mogelijkheden om via competentieontwikkeling de prestaties van professionals positief te beïnvloeden. Kortom: als de belangrijkste oorzaken van performanceblokkades zijn factoren in de omgeving. En dat terwijl in verreweg de meeste gevallen oplossingen worden geselecteerd op het niveau van de professional(s), waaronder training. Dat leidt niet tot organisatieresultaten als de oorzaken niet in de professionals maar in de (werk)omgeving liggen.
Bron: Kostbaar misverstand - van training naar business improvement, Jos Arets & Vivian Heijnen