Jos Arets, Vivian Heijnen en Charles Jennings beschrijven in het boek 702010 naar 100% performance het verschil tussen de 'trainingsbubbel' en het 70:20-10-model voor het leren in organisaties:
De trainingsbubbel heeft een uitstekende functie vervuld in de 20e eeuw, de tijd van standaardisatie, de trainingscatalogus en van een ongekende groei en bloei van L&D. Maar de tijden zijn veranderd. Nieuwe kansen ontstaan voor L&D door uit de trainingsbubbel te stappen en de dienstverlening uit te breiden naar nieuwe vormen van werken = leren met 70:20:10.
Trainingsbubbel in de 20e eeuw |
70:20:10 in de 21e eeuw |
L&D gescheiden van het werken | Werken = leren |
Leer-paradigma | Presteer-paradigma |
Geplande leerinterventies | Leren on demand |
Leren controleren & beheersen | Leren faciliteren & ontsluiten |
Services geconcentreerd rondom de 10 | Uitbreiding naar het gehele spectrum 70:20:10 |
Efficiënt ontwikkelen & distribueren |
Effectiviteit demonstreren voor de business |
Metingen gebaseerd op L&D |
Metingen inzetten die de business gebruikt |
Focus op versterking van L&D |
Focus op leren in organisaties |
Leeradviseur of consultant |
70:20:10-expert |
Bron: 702010 naar 100% performance, Jos Arets, Vivian Heijnen & Charles Jennings