Onderwijs Advies geeft in het artikel Professional Capital een goede samenvatting van het Professioneel Kapitaal-model van Michael Fullan en Andy Hargreaves:
Michael Fullan en Andy Hargreaves betogen in hun boek Professional Capital (2012) dat een duurzame kwaliteitsverbetering van het onderwijs alleen gerealiseerd kan worden door te investeren in de drie pijlers van Professional Capital: Human Capital, Social Capital en Decision Capital.
Pijler 1: Human Capital
Hierbij wordt Human Capital gedefinieerd als de kennis, vaardigheden, specialismen, ervaringen van de individuele teamleden. Met scholing, cursussen, coaching, individuele begeleiding, personeelsgesprekken investeer je met name in het Human Capital van de school.
Pijler 2: Social Capital
Social Capital wordt gedefinieerd als de kwaliteit en frequentie van de interactie en samenwerking tussen leraren. In een team met een hoog Social Capital is sprake van een professionele cultuur gericht op het met en van elkaar leren, waarbinnen respect en vertrouwen heerst. Het team opereert vanuit een gedeelde missie en visie en heeft een gezamenlijke focus op leren. Het organiseren en faciliteren van leergesprekken en collegiale klassenbezoeken zijn een voorbeeld van een investering in Social Capital.
Pijler 3: Decision Capital
De derde pijler van Professional Capital is Decision Capital. Decision Capital wordt beschreven als de mate waarin leraren in staat zijn om zelfstandig de juiste beslissingen te nemen in complexe situaties. Dit beoordelingsvermogen ontwikkel je door ervaring en reflectie. Interventies die gericht zijn op het vergroten van het Decision Capital van het team zijn bijvoorbeeld flitsbezoeken waarbij reflectieve vragen worden gesteld en loopbaanbeleid gericht op de mid-career leraren; Respecteren van hun professionele autonomie, gebruik maken van hun ervaring om jongere leraren te begeleiden, hen blijven uitdagen en voorkomen dat zij hun enthousiasme verliezen.
Bron: Artikel: Professional Capital (PDF)