Voortdurend verbeteren verzameling (PDCA)
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
feb 03 2014
Big Five persoonlijkheidsmodel
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
jan 10 2014 Een Grote-Vijf-Factoren-model (Big Five) is een model over de belangrijkste bouwstenen van de persoonlijkheid, waarbij er vijf dominante persoonlijkheidsfactoren worden onderscheiden. 'Big Five' staan voor een groep van vijf fundamentele persoonlijkheidstrekken, waarbij iedere dimensie bipolair is en telkens varieert tussen twee uitersten:
Tags:
Theorie van gepland gedrag volgens Ajzen
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
dec 19 2013 Een veel gebruikte theorie over het gedrag van mensen is de theorie van gepland gedrag van Ajzen. Tiggelaar vat de essentie van Ajzens theorie van gepland gedrag uit 1991 als volgt samen: "onze intenties en ons gedrag worden gestuurd door drie verzamelingen van overtuigingen: onze beliefs omtrent het nut van ons voorgenomen gedrag, onze verwachtingen over wat anderen zullen vinden van dat gedrag en onze inschatting van ons vermogen om het voornemen ook echt uit te voeren. Wie anderen wil veranderen, moet zijn pijlen richten op deze overtuigingen." In het boek 'Voor de verandering' beschrijft Joep Brinkman aan welke voorwaarden binnen de theorie van gepland gedrag moet zijn voldaan om te kunnen spreken over échte verandering. Een bijzonder inzicht in veranderingsprocessen biedt de zogeheten 'theory of planned behavior', waarvan Ajzen en Fishbein als grondleggers gelden. De theorie kent een hoop mitsen, maren en nuances. Voor [Brinkman] is het echter vooral van belang dat deze theorie een aantal voorwaarden onderkent waaraan moet worden voldaan alvorens een persoon een of andere gedragsverandering wil aangaan of wérkelijk aangaat. (Strikt genomen spreekt de theorie niet eens over gedragsverandering zelf, maar over de gedragsintentie ofwel het voornemen tot bepaald gedrag. (...) Wil er van échte verandering sprake kunnen zijn, dan moet er aan vier voorwaarden zijn voldaan:
Bron: Voor de verandering, een praktische inleiding in de agogische theorie, Joep Brinkman en Ben Tiggelaar: Waarom floppen veel veranderingen? Tags:
10 vormen van weerstand tegen verandering
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
dec 12 2013 In het boek 'Voor de verandering' geeft Joep Brinkman een overzicht van de belangrijkste vormen van weerstand tegen verandering: Gelijk blijven geeft zekerheid zowel voor de betrokkene als voor anderen. Verandering kan daarentegen bedreigend werken. Daarom zijn mensen als het ware gewapend tegen invloeden van buiten, en bestaat er weerstand tegen verandering. De kracht van weerstand tegen verandering verschilt van mens tot mens, van situatie tot situatie, en van tijd tot tijd. Wie - in een bepaalde situatie of op een bepaald moment - moeite heeft om bij wijze van spreken zijn persoonlijkheid bij elkaar te houden, zal niet bereid zijn (echt) te veranderen. Hij zal elke inbreuk op zijn psychosociale evenwicht als bedreigend ervaren, en schermt zich daarvoor dan ook af. De beschermingsmethoden waarvan het 'ego' (= ik) zich bedient, worden afweermechanismen of verdedigingsmechanismen genoemd. Daarmee proberen mensen bedreiging onschadelijk te maken. Eigenlijk gaat elke niet-oppervlakkige verandering wel met afweer gepaard. We bespreken de belangrijkste mechanismen ervan
Bron: Voor de verandering, een praktische inleiding in de agogische theorie, Joep Brinkman
De voedselzandloper (boekentip)
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
nov 04 2013 De voedselzandloper Bij Bol.com
Leren volgens Bale's leerpiramide
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
sept 25 2013 Een veelgebruikte metafoor voor de effectiviteit van verschillende vormen van leren (retention rate) is de leerpiramide van Bale. De achterliggende theorie blijkt niet meer te traceren, maar het is in ieder geval een pleidooi voor de actieve(re) leervormen. Confucius zat op hetzelfde spoor met zijn beroemde citaat: "Ik hoor en ik vergeet, ik zie en ik onthoud, ik doe en ik begrijp".
Het gevangenendilemma
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
sept 22 2013
Het fragment uit 'golden balls' is een mooi illustratie van het zgn. gevangenendilemma (Prisoner's dilemma). Het gevangenendilemma is afkomstig uit de speltheorie. Het dilemma gaat over een hypothetische situatie van een twee gevangenen die vast zitten voor een ernstig misdrijf. Het staat vast dat ze de daders zijn, maar het bewijs ontbreekt. Ze worden apart in de cel gezet en kunnen niet met elkaar communiceren. De gevangenen krijgen een voorstel:
Het dilemma is: wat kan een gevangene het beste doen? De essentie van het dilemma is dat het voor beide verdachten samen beter is te zwijgen, maar elke verdachte alleen denkt aan zijn eigen voordeel. Ongeacht wat de ander doet, is het voor elke verdachte beter om te bekennen. Als de ander blijft zwijgen heeft bekennen voor jou namelijk het grootste voordeel. Als de ander bekent, heeft bekennen voor jou ook het grootste voordeel. Bekennen is dus de dominante strategie. Speltheoretisch bezien is het belangrijkste kenmerk van dit 'spel' dat sprake is van een niet-nulsomspel (zero-sum game): er is sprake van een zuiver conflict, waarbij de winst van de één het verlies van de ander impliceert. Samenwerken is de optimale strategie, maar houdt wel in dat men de dominante strategie van het kiezen voor eigenbelang even opzij moet zetten. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevangenendilemma en http://www.fhamers.nl/index.php/nl/512-prisoners-dilemma
Prestaties meten volgens Killian Wawoe
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
sept 09 2013 In het artikel Het meten van prestaties deelt Joris Luyendijk de inzichten die hij opdeed door, bonus-criticaster, Killian Wawoe. Hierbij een aantal citaten uit het artikel:
Wawoe heeft scherp gekeken naar de hogere echelons en zei bijna achteloos iets wat mij midscheeps raakte: „Geen bankier gaat dit zeggen maar het grootste probleem is dat prestaties nauwelijks te meten zijn.” ... Bron: Het meten van prestaties, Joris Luyendijk in NRC Next, 6/9/2013
Tags:
Statistische concepten en hulpmiddelen: stapeldiagram
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
sept 02 2013 Het stapeldiagram Indien een totale hoeveelheid waarnemingen kan worden onderverdeeld in een aantal groepen, dan kan het stapeldiagram een aardige presentatie van de uitkomsten geven. Staafdiagram met verschillende variabelen, waarbij de balkjes bovenop [of naast] elkaar zijn weergegeven. Vaak toegepast voor cumulatieve gegevens (die bijvoorbeeld samen tot 100% optellen). In een stapeldiagram zijn de staven van een staafdiagram of histogram niet naast, maar op elkaar geplaatst. Het woord reepdiagram gebruikt men voor eenzelfde figuur, maar dan denkt men (meestal) aan een horizontale versie. Bron:
Tags:
Autorisatiebeheer binnen BiSL
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
aug 28 2013 In het artikel Misvattingen, misverstanden en vragen over ASL en BiSL gaan Machteld Meijer en René Sieders in op het misverstand dat binnen BiSL het proces autorisatiebeheer vergeten zou zijn. Meijer en Sieders erkennen dat binnen het BiSL-boek het onderwerp autorisatiebeheer enigszins onderbelicht is, maar ze stellen dat er wél verschillende activiteiten worden onderkend op het gebied van autorisatiebeheer. Deze activiteiten zijn ondergebracht bij verschillende BiSL-processen. Juist vanwege deze spreiding wordt autorisatie niet als apart proces onderkend. Meijer en Sieders onderkennen zeven activiteiten die betrekking hebben op autorisatiebeheer en plotten deze als volgt op de BiSL-processen:
Bron: Misvattingen, misverstanden en vragen over ASL en BiSL, Machteld Meijer en René Sieders |
||||||||||||||||
Meer artikelen...
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
The trouble with our times is that the future is not what it used to be. Paul Valery |
Nooit meer te druk Bij Bol.com | Managementboek |