De methode van de zes denkhoeden is een hulpmiddel voor een gestructureerd overleg over ingewikkelde zaken en helpt om in korte tijd allerlei aspecten van een onderwerp te inventariseren. In het model van de zes denkhoeden van Edward de Bono staan voor zes brillen (denkwijzen) waardoor je naar de werkelijkheid kunt kijken:
-
De witte denkhoed: geleid door feiten, cijfers en informatie (objectief denken).
-
De zwarte denkhoed: geleid door negatieve oordelen, nadelen en onmogelijkheden (negatief denken).
-
De gele denkhoed: geleid door optimisme, positieve oordelen, kansen en mogelijkheden (positief denken).
-
De rode denkhoed: geleid door emotie, vermoedens, ingevingen en intuïtie (subjectief denken).
-
De groene denkhoed: geleid door creativiteit, ideevorming, beweging en confrontatie (creatief denken).
-
De blauwe denkhoed: geleid door de behoefte het geheel te overzien en te controleren (analytisch denken).
Volgens De Bono zijn alle hoeden in principe goed en waardevol. Het model van de zes denkhoeden is bruikbaar bij bijeenkomsten, waarbij je dan deelnemers kunt vragen een specifieke hoed op te zetten. Elke hoed heeft namelijk een functie en juist door mensen één hoed laten 'opzetten', vereenvoudig je het denken door deelnemers in staat te stellen zich bij de behandeling van een onderwerp met één denkwijze tegelijk bezig te houden.
Bron: Verbinden met vertrouwen, Hans Nuiver