Het Strategic Alignment Maturity Model van Jerry Luftman is een praktisch hulpmiddel om te bepalen hoe volwassen een organisatie is op het gebied van Business/ICT-alignment. Met behulp van het model kan een organisatie: (a) bepalen waar een organisatie staat qua volwassenheid van de afstemming tussen business en ICT, (b) zichzelf te benchmarken met andere organisatie, en (c) onderkennen van mogelijkheden om de Business-ICT-alignment te verbeteren (lees: een hogere volwassenheid te bereiken).
Luftman onderscheidt vijf volwassnheidsniveaus (zie bovenstaande figuur). Binnen organisaties op niveau 1 vindt weinig tot geen communicatie plaats over hoe IT moet worden afgestemd op de business. IT wordt vaak op een ad hoc manier ingezet, waarbij de business vaak niet vertegenwoordigt is in projecten. Kortgezegd: de organisatie beschikt niet over de benodigde processen en communicatie om überhaupt alignment te bereiken. Dit in tegenstelling tot organisatie op niveau 5 die beschikken over volledig ontwikkelde processen waarmee Business en ICT gezamenlijk hun strategie definiëren (en waar nodig aanpassen). Anders gezegd: hoe lager het niveau van alignment, hoe groter de zgn. alignment gap tussen business strategie en IT strategie. De kloof tussen de bedrijfs- en ICT-strategie wordt dus kleiner naarmate een hoger volwassenheidsniveau wordt bereikt.