De strategische opties in het kader van de product-marktcombinatie kunnen worden weergegeven in een zgn. product-marktmatrix:
-
Specialisatie en marktverkleining: jezelf met een beperkt(er) assortiment richten op een kleinere markt.
-
Marktverkleining: jezelf met bestaande producten toeleggen op een kleinere markt dan voorheen.
-
Specialisatie: ervoor kiezen met een beperktere productrange dezelfde markt te bedienen.
-
Marktdeelvergroting: meer uit de bestaande markt halen met dezelfde producten (acties, scherpe prijsstelling).
-
Productontwikkeling: omzet proberen te laten groeien door meer producten aan het assortiment toe te voegen.
-
Uitbreiding van markten (marktontwikkeling): met bestaande producten verwante en/of nieuwe markten aanboren.
-
Diversificatie: zoeken naar nieuwe product-marktcombinaties die ten dele los staan van de bestaande activiteiten. Bij concentrisiche diversificatie is er nog enige verwantschap met bestaande producten en/of markten. Bij conglomererende diversificatie worden volledig nieuwe product-marktcombinaties aangeboord.
-
zie 7.