• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-10: Personaliseringsprincipes
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-10: Personaliseringsprincipes

Definitie

...

Boeken:

Zie ook:

CTML-principes van Richard E. Mayer


Alias: ...

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Principe van de individuele verschillen

[N]iet zo zeer een ontwerpprincipe, maar uit het onderzoek van Mayer bleek dat de genoemde ontwerpprincipes met name veel effect hebben op leerlingen die weinig voorkennis hebben en een ruimtelijk inzicht dat minder goed ontwikkeld is.

Bron: Effectief leren - de docent als regisseur, Michel van Ast, Otto de Loor & Lambrecht Spijkerboer

 

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Principe van de individuele verschillen

Alle eerder besproken effecten van de multimedia-ontwerpprincipes blijken, volgens empirisch onderzoek, sterker wanneer het gaat over studenten met weinig voorkennis en een groter ruimtelijk inzicht (field independence) (Mayer, 2003; Mayer, 2001; Mayer & Moreno, 2004; Mayer & Moreno, 2003; Mayer & Moreno, 2002a; Mayer & Moreno, 2002b). Studenten met een hoge voorkennis kunnen namelijk hun voorkennis (reeds aanwezige mentale modellen) activeren om mogelijke tekorten in de multimedia repre-sentatie te compenseren. Deze mogelijkheid hebben studenten met een lagere voor-kennis niet. Studenten met een goed ontwikkeld ruimtelijk inzicht (field independence) blijken ook betere en sneller geïntegreerde mentale modellen te kunnen opbouwen en daardoor te kunnen compenseren voor minder adequate multimedia uitwerkingen van leermaterialen. Een en ander betekent dat we bij de uitwerking van multimedialeermaterialen reke-ning moeten houden met de kenmerken van de doelgroep. Daarin is in eerste instantie de voorkennis van de studenten van belang. Drie verschillende aanpakken komen naar voren. Volgens een eerste aanpak worden de leermaterialen specifiek aangepast vol-gens de kenmerken van de studenten. Met andere woorden, er worden andere leerma-terialen ontwikkeld voor studenten met hoge/lage voorkennis. Volgens een tweede aan-pak krijgt de student de kans te kiezen omdat het materiaal ontwikkeld is met verschil-lende doelgroepen voor ogen. De student kan bijvoorbeeld kiezen tussen tekstuele, auditieve, statische, dynamische representaties. Volgens een derde aanpak wordt er pretraining gegeven aan de studenten om voorwaardelijke kennis en vaardigheden aan te brengen bij de studenten voordat ze met de leermaterialen aan de slag gaan.

Bron: Digitaal leren - ICT-toepassingen in het hoger onderwijs, Ivan D'Haese & Martin Valcke (Red.)

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het principe van het personaliseren

In veel studieteksten wordt een zeer abstract, afstandelijk taalgebruik gehanteerd. Dit creëert meteen een afstand tussen de lerende en de nieuw te verwerken kenniselemen-ten. Onderzoek van Mayer toont aan dat het gebruik van een 'conversatietoon' of een 'gesprekstoon' beter werkt.

Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Personaliseringsprincipes (Personalization & Voice Principle)

Het gebruik van een communicatieve schrijfstijl (met inbegrip van het gebruik van de ik- en je-vorm) en een vriendelijke, menselijke stem is effectiever dan het gebruik van een meer formele communicatiestijl. Personalisatie werkt het best bij minder ervaren cursisten en wanneer die personalisatie niet overdreven is, zodat het je cursist niet afleidt. Door je inhoud te personaliseren komt de cursist in een soort van mens-tot-mens gesprek. Het geheel oogt gewoon gebruiksvriendelijker. Uit onderzoek blijkt dat je cursist harder zal werken om de cursus te begrijpen als hij voelt dat hij “in gesprek” is.

Een persoonlijke aanpak binnen je cursus levert een hoger rendement op dan wanneer alleen formele tekst wordt gebruikt. Je kunt dit eenvoudig inpassen door de ‘je-vorm’ te integreren in je cursus.

Dit geldt ook voor audio: neem hier bij voorkeur een menselijke stem en geen computergegenereerde stem.

Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/personaliseringsprincipes/

 

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Principe van de individuele verschillen (Individual Differences Principle)

Dit principe stelt dat cursisten met veel voorkennis, of een goed ontwikkeld ruimtelijk inzicht, multimediale tekortkomingen in digitaal leermateriaal kunnen compenseren.

Designeffecten spelen dus sterker bij cursisten met weinig voorkennis dan bij cursisten met veel voorkennis, en ook sterker bij cursisten met een slechter ruimtelijk inzicht dan bij cursisten met een beter ruimtelijk inzicht.


Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/individuele-verschillen/

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het personaliseer principe


Het personaliseer principe vind ik wel sympathiek. Het zegt dat mensen beter leren wanneer een conversatie-achtige stijl wordt gebruikt in plaats van een formele stijl. Dit is bij onze leergangen namelijk altijd een basisprincipe geweest: maak het persoonlijk en ga online in gesprek. Mayer vertaalt het als: gebruik bij een gesproken tekst in een animatie ook worden als jij, en jouw, spreek mensen direct aan. Verder helpt een vriendelijke stem. Nog wel een handige: onderzoek wijst uit dat het gezicht van de spreker (bv. bij een screencast) niet automatisch helpt voor beter begrip. Dit gaat alleen op als hier relevante informatie in zit, bv. door de gezichtsuitdrukkingen.

Bron: Hoe ontwikkel je goede video’s en andere multimedia voor leren? De 10 principes van Richard Mayer, Joitske Hulsebosch

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 20 februari 2021 20:26  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-09: Multimediaprincipe
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-09: Multimediaprincipe

Definitie

...

Boeken:

Zie ook:

CTML-principes van Richard E. Mayer


Alias: ...

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Multimediaprincipe

Het is beter om zowel tekst als beeld te gebruiken dan alleen tekst. In het eerste geval ontstaan er zowel verbale als visuele modellen met daartussen verbanden. Dat verhoogt de kans dat leerlingen de aangeboden informatie beter onthouden. Het is wel van belang dat de beelden die gebruikt worden, relevant zijn, passen bij de tekst en die betekenis geven.

Bron: Effectief leren - de docent als regisseur, Michel van Ast, Otto de Loor & Lambrecht Spijkerboer

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het multimediaprincipe

Principe dat stelt dat studenten beter leren van woorden (tekst), gecombineerd met beelden dan enkel via tekst.

Wanneer woorden en beelden worden gepresenteerd is het mogelijk om verbale en pictoriële modellen op te bouwen en er relaties tussen te leggen. Worden enkel woorden of enkel beelden gepresenteerd, dan ontstaat een beperkter mentaal model.

Bron: Digitaal leren - ICT-toepassingen in het hoger onderwijs, Ivan D'Haese & Martin Valcke (Red.)

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het multimediaprincipe

De basis voor alle principes is het multimediaprincipe, dat stelt dat lerenden beter kennis verwerken wanneer tekst verrijkt wordt met beelden dan wanneer alleen tekst beschikbaar is.

Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Multimediaprincipe (Multimedia Principle)

Cursisten leren beter van woorden én grafische elementen dan alleen van woorden.

  • Woorden kunnen zowel geschreven als gesproken tekst zijn.
  • Grafische elementen zijn statische illustraties zoals tekeningen, grafieken, tabellen, kaarten of foto’s of dynamische elementen zoals animaties of video.
  • Bij de ontwikkeling van je cursus denk je na hoe woorden en grafische elementen kunnen samenwerken om zo een meerwaarde te leveren aan de cursist. Als beide niet in verband staan met elkaar, helpt het de cursist niet vooruit.

Soorten grafische elementen die nuttig kunnen zijn

  • Relationele
  • Organisatorische: diagram of matrix
  • Transformatieve: video’s of een serie aaneengeschakelde foto’s
  • Interpretatieve: animaties

Bij feiten en concepten zijn organisatorische of representatieve grafische elementen nuttig. Bij de beschrijving van een proces of een procedure kan een animatie een mooie meerwaarde leveren.

Dit principe werkt best voor cursisten met weinig voorkennis. Animaties zijn niet altijd zaligmakend. Ze kunnen het werkgeheugen van de cursist soms overbelasten.

Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/multimediaprincipe/

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het multimedia principe


Mensen leren beter van woord en beeld van van alleen tekst. Ja… dus visualiseren helpt! Gelukkig maar anders zouden we terug moeten naar het opladen van pdfs als online leren. Uhmmmm dat heb ik echt een keer gezien he? Een online cursus waarbij je in Moodle ongeveer 20 verschillende pdfs moest downloaden en lezen…

Bron: Hoe ontwikkel je goede video’s en andere multimedia voor leren? De 10 principes van Richard Mayer, Joitske Hulsebosch

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 20 februari 2021 20:27  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe- 08: Modaliteitsprincipe
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-08: Modaliteitsprincipe

Definitie

...

Boeken:

Zie ook:

CTML-principes van Richard E. Mayer


Alias: ...

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Modaliteitsprincipe

Bij beeld is het beter om audio te gebruiken dan geschreven tekst. Beiden, zowel beeld als geschreven tekst, worden immers via het visuele kanaal verwerkt en dat leidt tot het onnodig belasten of zelfs overbelasten van het werkgeheugen. Als de geschreven tekst wordt vervangen door gesproken tekst, dan is het wel belangrijk om eenvoudig taalgebruik te hanteren en langzaam te spreken.

Bron: Effectief leren - de docent als regisseur, Michel van Ast, Otto de Loor & Lambrecht Spijkerboer

 

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het modaliteitsprincipe

Bij beelden kun je beter praten dan er tekst bij plaatsen. De twee visuele aspecten (beelden en tekst) zouden het visu-eel kanaal overbelasten. Vermijd bij het praten lange, complexe zinnen, onbekende woorden en een te hoog tempo. Bied leerlingen, als het kan, de kans om na de les een video of powerpointpresentatie in hun eigen tempo te bekijken. Is het in jouw klas misschien mogelijk om BYOD- gewijs (Bring Your Own Device) leerlingen een bepaalde video te laten bekijken? Via de pauzeknop kunnen ze de leerstof opsplitsen in kleinere delen die gemakkelijker te begrijpen zijn.

Bron: Wijze lessen - 12 bouwstenen voor effectieve didactiek, Tim Surma (e.a.)

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het modaliteitsprincipe

Mousavi, Low & Sweller (1995), Sweller (2003) bouwen verder op de dual channel assumptie bij het presenteren van het modaliteitsprincipe. De cognitieve verwerkingscapaciteit is groter wanneer zowel visuele als auditieve informatie wordt aangeboden en verwerkt. Binnen de CTML-theorie stelt dit principe dat studenten beter leren van beelden/ animatie met geluid (gesproken woorden) dan van beelden/animatie met on screen afgedrukte tekst.

Met andere woorden: studenten leren in multimedia presentaties beter wanneer ze een gesproken tekst horen en verwerken, dan wanneer ze naast een beeld/animatie een 'gedrukte' tekst te lezen krijgen. Dit gaat in tegen de intuitie van heel wat ontwerpers van leermaterialen, maar op basis van de CTML-theorie is het duidelijk te verklaren. Wanneer we gedrukte tekst en beelden/animaties presenteren, gebeurt de cognitieve verwerking enkel via het visuele kanaal. Presenteren we beelden/animaties met audio, dan worden beide cognitieve verwerkingskanalen benut. Op die manier wordt cognitive load vermeden en is er meer ruimte vrij in het werkgeheugen.

Bron: Digitaal leren - ICT-toepassingen in het hoger onderwijs, Ivan D'Haese & Martin Valcke (Red.)

 

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het leren verloopt beter en sneller wanneer bijvoorbeeld een gesproken tekst (audio) tegelijkertijd met een grafische afbeelding of animatie wordt weergegeven, dan wanneer men die audio-informatie na de presentatie van de grafische informatie of de animatie te horen krijgt. Zowel het 'spatial contiguity'- als het `temporal contiguity'-principe tonen heel concreet aan dat lerenden tegelijkertijd visuele en auditieve informatie kunnen verwerken in het werkgeheugen (`dual-channel'-theorie van Paivio).

Het modaliteitsprincipe

Dit ontwerpprincipe benadrukt dat de informatie die toegevoegd wordt aan een multimediale representatie (bv. een plaatje, foto of animatie), minder 'cognitive load' veroorzaakt wanneer die via audio wordt aangeboden dan via tekst.

Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Modaliteitsprincipe (Modality Principle)

Cursisten leren beter van animatie en beschrijvende audio dan van animatie en onscreen tekst.

Wanneer je audio kunt gebruiken, is uit onderzoek gebleken dat dit merkelijk leerwinst oplevert. Zeker als je complexere leerstof wilt meegeven en de audio kort en duidelijk is, kan dit heel effectief zijn. Je voorkomt een overbelasting van het visuele geheugen wat door het gebruik van tekst en animatie of video zou ontstaan doordat de cursisten zich moeten focussen op de tekst en hierdoor de animatie of video niet met volle aandacht kunnen bekijken. Het is natuurlijk de bedoeling om de overbelasting van de cursist te minimaliseren.

Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/modaliteitsprincipe/

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het modaliteitsprincipe


Mensen leren dieper van afbeeldingen en gesproken woord dan van afbeeldingen en geschreven woord. Dit betekent dat gesproken toelichting bij een animatie beter werkt dan alle tekst op het scherm. Ik zie inderdaad wel eens animaties met alleen tekst en daarbij heb ik zelf altijd het gevoel dat ik sneller af was geweest met de tekst onder elkaar in een blog.  Voor mij is dit principe eigenlijk net iets te logisch: het zegt dat je zowel oog als oor slim moet gebruiken toch?

Bron: Hoe ontwikkel je goede video’s en andere multimedia voor leren? De 10 principes van Richard Mayer, Joitske Hulsebosch

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 20 februari 2021 20:28  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-07: Pre-training principe
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-07: Pre-training principe

Definitie

...

Boeken:

Zie ook:

CTML-principes van Richard E. Mayer


Alias: ...

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het pre-training-principe

Herken je de 'law of readiness'? Kan het nog behavioristischer? Inderdaad, cognitivisten verwerpen het behaviorisme niet, maar voegen er een beschrijving en verklaring aan toe die betrekking heeft op interne cognitieve processen.

Mayer (2017) benadrukt hier vooral dat je het best complexe kenniselementen opspoort die voorwaardelijk zijn voor het aanpakken van de nieuwe complexe kennis. Ausubel zou dit vertalen als 'check de voorkennis'.

Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Voortrajectprincipe (Pre-training Principle)

Met een voortraject zorg je ervoor dat je cursist niet als een leek aan de eigenlijke cursus begint. In een korte, oriënterende sessie bespreek je welke basisbeginselen belangrijk zijn, zodat je cursist met vertrouwen de echte cursus kan aanvatten. Een voortraject is vooral van belang voor die cursisten die nog niet vertrouwd zijn met het onderwerp. Op die manier vermindert de hoeveelheid nieuwe materie en is de kans op een overbelasting van hun werkgeheugen kleiner. Het spreekt voor zich dat een voortraject het meeste effect zal hebben bij cursisten met weinig voorkennis.

Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/voortrajectprincipe/

 

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het pre-training principe


Mensen zijn beter in staat om van multimedia te leren wanneer ze de belangrijkste concepten al kennen. Dit hebben wij bijvoorbeeld toegepast door te zorgen dat voor een SPOC de deelnemers een e-learning kunnen doorlopen met de basiskennis. Hierdoor is iedereen op de hoogte van de belangrijkste concepten en kunnen we in de SPOC de diepte in.

Bron: Hoe ontwikkel je goede video’s en andere multimedia voor leren? De 10 principes van Richard Mayer, Joitske Hulsebosch

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 20 februari 2021 20:29  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-06: Segmenteringsprincipe
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-06: Segmenteringsprincipe

Definitie

...

Boeken:

Zie ook:

CTML-principes van Richard E. Mayer


Alias: ...

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het principe van het segmenteren van leermateriaal

Dit principe ligt voor de hand en bouwt zelfs voort op het behavioristische principe om een complex einddoel op te delen in opeenvolgende subdoelen. Mayer (2017) benadrukt wel dat de kleinere deelstapjes dan wel succesvol zelfstandig door een lerende moeten worden doorlopen.

Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Segmenteringsprincipe (Segmenting Principle)


Segmentering staat voor het verdelen van een cursus in behapbare onderdelen.

Complex materiaal splits je best op. Op die manier kan je cursist de essentie van de kleinere eenheden gemakkelijker begrijpen en zal het werkgeheugen ook niet overbelast worden.

Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/segmenteringsprincipe/

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het segmenteer principe


Leren via multimedia is effectiever wanneer het materiaal is opgedeeld in delen en lerenden de controle hebben hebben over het volgen van de stappen. Dit is vaak het geval bij interactieve video, maar kan ook simpelweg door het opdelen van een video van 15 minuten in 3-4 videos waarbij mensen zelf kunnen kiezen wanneer ze doorgaan met de volgende. Hier zien we natuurlijk de kracht van interactieve video terug. Hoewel je ook kunt zeggen dat een goede vraag in een video een signaal functie heeft.

Bron: Hoe ontwikkel je goede video’s en andere multimedia voor leren? De 10 principes van Richard Mayer, Joitske Hulsebosch

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 20 februari 2021 20:30  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-05: Tijdelijke nabijheidsprincipe
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-05: Tijdelijke nabijheidsprincipe

Definitie

...

Boeken:

Zie ook:

CTML-principes van Richard E. Mayer


Alias: ...

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Tijdelijke nabijheid

Datzelfde wat geldt voor ruimte, geldt ook voor tijd. Ook de tijd tussen het aangeboden beeld en de bijbehorende tekst, of delen van beide, moet zo klein mogelijk zijn.

Bron: Effectief leren - de docent als regisseur, Michel van Ast, Otto de Loor & Lambrecht Spijkerboer

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Tijdelijke nabijheid

Dit nabijheidsprincipe geldt ook voor de tijdspanne waarin je informa-tie aanbiedt. Dit noemen we tijdelijke nabijheid (temporal contiguity). Bespreek dus een bepaalde vegetatievorm in de les aardrijkskunde ‘ter-wijl’ je de bijhorende afbeeldingen toont, en niet door eerst te vertellen en daarna pas de afbeeldingen te tonen of vice versa.

Bron: Wijze lessen - 12 bouwstenen voor effectieve didactiek, Tim Surma (e.a.)

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het temporal continguity principe


Principe dat nauw samenhangt met het principe van spatial continguity en stelt dat studenten beter leren wanneer corresponderende woorden (tekst) en beelden simultaan en niet opeenvolgend worden aangeboden.

Door het tegelijkertijd aanbieden van de verschillende representaties wordt het werkgeheugen minder belast en kunnen sneller relaties worden gelegd tussen de verschillende representaties. Daardoor bouwt men efficiëntere mentale modellen.

Het scheiden van de verbale en auditieve informatie in tijd doet de kans op het optimaal ontwikkelen van zulke mentale modellen kleiner worden. Dit principe geldt ook voor gedrukt materialen. Elke lezer herkent bijvoorbeeld het probleem om snel iets te begrijpen bij heen en weer bladeren tussen de tekst en een afbeelding die op een andere bladzijde is afgedrukt.

Bron: Digitaal leren - ICT-toepassingen in het hoger onderwijs, Ivan D'Haese & Martin Valcke (Red.)

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het 'temporal contiguity'-principe

Dit principe schuift naar voren dat lerenden effectiever en sneller kennis verwerken wan-neer tekst en grafische elementen simultaan en niet na elkaar worden aangeboden. Dit is vooral belangrijk bij elektronische leermaterialen in bijvoorbeeld een onlineomgeving, of via een tablet.

Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

 

Tijdelijke nabijheidsprincipe (Temporal Contiguity Principle)

Cursisten leren beter wanneer corresponderende woorden en beelden tegelijkertijd worden weergegeven in plaats van na elkaar.

Synchroniseer gesproken woorden met de bijhorende grafische elementen zodat die gelijktijdig worden afgespeeld.

Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/tijdelijke-nabijheid/

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het nabijheidsprincipe (in tijd)


En dit geldt ook voor tijd. Het is handiger om de plaatjes over het ontstaan van onweer te zien als een stem het uitlegt, inplaats van eerst de plaatjes te zien en daarna pas de uitleg (of andersom). Dit verklaart het succes van animatie- en andere instructie-videos.

Bron: Hoe ontwikkel je goede video’s en andere multimedia voor leren? De 10 principes van Richard Mayer, Joitske Hulsebosch

 

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 20 februari 2021 20:31  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-04: Ruimtelijk nabijheidsprincipe
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-04: Ruimtelijk nabijheidsprincipe

Definitie

...

Boeken:

Zie ook:

CTML-principes van Richard E. Mayer


Alias: ...

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Ruimtelijke nabijheid

Het is belangrijk dat de ruimte tussen het aangeboden beeld en de bijbehorende tekst, of delen van beide, zo klein mogelijk is. Dat kan bijvoorbeeld door de tekst in de afbeelding te zetten en niet eronder, denk aan de index bij een diagram. Op die manier hoeven leerlingen zich niet onnodig in te spannen om teksten en beelden die bij elkaar horen bij elkaar te zoeken en wordt hun werkgeheugen niet onnodig belast.

Bron: Effectief leren - de docent als regisseur, Michel van Ast, Otto de Loor & Lambrecht Spijkerboer

 

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Ruimtelijke nabijheid

Hoe dichter woorden bij de bijhorende beelden staan, hoe liever. Dit noemen wij ruimtelijke nabijheid (spatial contiguity). Het beste wat je kunt doen, is ze met elkaar integreren. Bij het presenteren van de woorden in een aparte lijst zorg je in elk geval dat alle woorden op dezelfde slide of bladzijde zichtbaar zijn, en vanzelfsprekend op dezelfde bladzijde als het beeld.

Bron: Wijze lessen - 12 bouwstenen voor effectieve didactiek, Tim Surma (e.a.)

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het spatial contiguity principe

Bij dit principe staat de 'afstand' tussen tekst en beeld centraal. Studenten leren beter wanneer overeenstemmende woorden en beelden dicht bij elkaar op een computerscherm worden gepresenteerd. Een eerste goede reden om dit principe te volgen ligt in economische voordelen. Zowel in een boek als bij een computergebaseerde leeromgeving leidt een te royaal ruimtegebruik tot grote kosten. Maar ook vanuit de multimedia theorie ligt dit principe voor de hand.

Bron: Digitaal leren - ICT-toepassingen in het hoger onderwijs, Ivan D'Haese & Martin Valcke (Red.)

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het `spatial contiguity'-principe

Dit principe stelt dat lerenden beter nieuwe kennis verwerken wanneer de tekst zo dicht mogelijk bij het relevante beeld staat afgedrukt. Je ziet dat toegepast in het voorbeeld van de luchtpomp. De uitleg staat stap voor stap bij de volgende afbeelding van een positie van de luchtpomp.

Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Ruimtelijke nabijheidsprincipe (Spatial Contiguity Principle)

Cursisten leren beter wanneer corresponderende woorden en beelden dichtbij elkaar worden weergegeven dan wanneer die ver uiteen staan op een pagina of scherm.

Gebruik een verbindingslijn om de naam van een onderdeel of de bijhorende tekst met het onderdeel zelf te verbinden. Is de bijhorende tekst te lang, zorg dan voor een pop-up bericht dat verschijnt wanneer de muis het bijhorende onderdeel aanraakt, ook wel mouse-over genoemd.

Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/ruimtelijke-nabijheid/

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het nabijheidsprincipe (in plaats)

Mensen leren makkelijker wanneer de bijbehorende woorden en afbeeldingen vlak bij elkaar staan. We zijn gewoon luie wezen en willen het liefst alles op een presenteerblaadje aangeboden krijgen.

Bron: Hoe ontwikkel je goede video’s en andere multimedia voor leren? De 10 principes van Richard Mayer, Joitske Hulsebosch

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 20 februari 2021 20:33  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-03: Overtolligheidsprincipe
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-03: Overtolligheidsprincipe

Definitie

...

Boeken:

Zie ook:

CTML-principes van Richard E. Mayer


Alias: Redundantieprincipe

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Redundantieprincipe

Beeld en audio is beter dan beeld en audio en tekst. Ook daarvoor geldt namelijk dat in het tweede geval het werkgeheugen onnodig belast wordt omdat beeld en tekst via het visuele kanaal verwerkt worden. Overigens geldt dat met name voor grotere stukken tekst. Signaalwoorden in een beeld, bijvoorbeeld op een dia, dat kan natuurlijk prima.

Bron: Effectief leren - de docent als regisseur, Michel van Ast, Otto de Loor & Lambrecht Spijkerboer

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het overbodigheidsprincipe

Wanneer je samen met een beeld zowel gesproken als geschreven woorden aanbiedt, dan kan dit te overwel-digend worden voor de leerlingen. Ze krijgen de informatie dan drie keer aangeboden: tweemaal in woorden (wat ze moeten lezen en wat ze horen) en eenmaal in beeld. Voor het werkgeheugen is één van deze vormen van presenteren overbodig . Lees dus bijvoorbeeld de teksten op je slides niet voor. Houd de tekst op je slides minimaal als je erbij wilt ver-tellen, zodat je leerlingen kunnen luisteren terwijl ze de beelden opslaan. Dit wil niet zeggen dat het 'not-done' is om tekst op je slide te zetten. Een korte omschrijving of definitie kan wel goed werken naast jouw uitleg. Zorg er dan wel voor dat de tekst een aanvulling is op het verhaal, of hooguit een herformulering van wat werd verteld.

Bron: Wijze lessen - 12 bouwstenen voor effectieve didactiek, Tim Surma (e.a.)

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het redundantieprincipe

Het redundantieprincipe wordt door Sweller & Chandler (1994) en Sweller (2003) in een brede betekenis van het woord gebruikt. Zij stellen dat het elimineren van extra en overbodig materiaal resulteert in het beter presteren en leren. Dit sluit aan bij het coherentieprincipe. Mayer gaat verder en past dit toe op het aanbieden van leermaterialen via animatie (illustratie) en geluid (narratie) versus animatie, geluid aangevuld met geschreven tekst. Het principe impliceert dat studenten beter leren van animatie en geluid (narratief) dan van animatie, gecombineerd met geluid en tekst. Opnieuw kan de dual channel assumptie helpen om dit te verklaren. Wanneer een animatie en een tekst visueel worden gerepresenteerd, dan is de kans groot dat er een cognitive overload ontstaat van het visuele kanaal in het werkgeheugen. Het principe stelt ook zeer expliciet de vraag naar: 'Waarom zou men nog geschreven tekst toevoegen, wanneer dezelfde informatie al via een auditief kanaal is weergegeven ?' In de literatuur verwijst men in deze context naar mogelijke leervoorkeuren van de studenten waaraan men tegemoet kan komen door het aanbieden van verschillende presentatievormen. Maar vanuit de cognitieve multimediatheorie wordt dit extra toevoegen van de geschreven tekst in vraag gesteld. De limited capacity assumptie stelt dat door het toevoegen van die gedrukte tekst de cognitieve load in het visuele kanaal te groot wordt. Onderzoek bevestigt dit. Uit dit alles kan worden afgeleid dat er tijdens het ontwikkelen van leermaterialen geen on-screen gedrukte tekst moet worden toegevoegd wanneer deze informatie reeds narratief wordt aangeboden.

Bron: Digitaal leren - ICT-toepassingen in het hoger onderwijs, Ivan D'Haese & Martin Valcke (Red.)

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het redundantieprincipe

Volgens dit principe is het niet nodig om dezelfde informatie twee keer — bijvoorbeeld volgens een auditieve en grafische modaliteit — te presenteren. Lerenden zullen sneller en accurater informatie verwerken in een presentatie die bestaat uit een animatie aan-gevuld met een audio-uitleg dan leermaterialen waarin de tekst van de audio-uitleg ook nog wordt weergegeven op het scherm. Dit ligt voor de hand. Want hoe kan men tegelijkertijd kijken naar een animatie en de tekst lezen? We kunnen wel tegelijkertijd kijken naar een animatie en luisteren naar de tekstuele uitleg.

Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Overtolligheidsprincipe (Redundancy Principle)

Cursisten leren beter van animatie met beschrijvende audio dan van animatie, beschrijvende audio én onscreen tekst.

Soms wordt bij de grafische elementen onscreen tekst geplaatst en tegelijkertijd herhaalt de audio die geschreven tekst. Het leereffect blijkt hierbij kleiner te zijn. Voeg dus geen tekst bij een met audio begeleid grafisch element, anders overbelast je het visuele kanaal van het werkgeheugen omdat de cursist teveel aandacht moet besteden aan de tekst en dus minder aandacht kan geven aan het bijhorende grafische element.

Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/overtolligheidsprincipe/

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het overtolligheidsprincipe (je zou dit ook het dubbelop principe kunnen noemen)

Dit principe komt er op neer dat je niet dezelfde tekst in woorden en audio moet aanbieden. Dit leidt af blijkt uit onderzoek. Deelnemers die plaatjes en een verhaal te horen kregen scoorden beter dan deelnemers die dezelfde plaatje en verhaal kregen maar ook nog het verhaal bij de plaatjes uitgeschreven. Dit betekent voor video simpelweg dat je niet moet ondertitelen met dezelfde tekst als de stem bij de video.

Bron: Hoe ontwikkel je goede video’s en andere multimedia voor leren? De 10 principes van Richard Mayer, Joitske Hulsebosch

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 20 februari 2021 20:32  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-02: Signaleringsprincipe
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Definitie

...

Boeken:

Zie ook:

CTML-principes van Richard E. Mayer


Alias: ...

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Signaleringsprincipe

Belangrijke elementen kunnen benadrukt worden door bijvoorbeeld woorden vet te maken, iets te omcirkelen, ergens op in te zoomen, een pijl te laten verschijnen enzovoort. De aandacht van de leerlingen wordt daarmee gericht op datgene wat de docent belangrijk vindt. Het vergroot bovendien de ruimtelijke nabijheid en, mits goed getimed, de tijdelijke nabijheid.

Bron: Effectief leren - de docent als regisseur, Michel van Ast, Otto de Loor & Lambrecht Spijkerboer

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Signaleringsprincipe

Benadruk in je slides, je werkbundel of op het bord de belangrijke zaken. Zo stuur je de aandacht naar de cruciale elementen van de les. Dit kan bijvoorbeeld door sleutelwoorden in het vet te zetten, door in te zoomen op een afbeelding of pijltjes te plaatsen. In een video is het uitermate interessant om de oogbeweging van de presentator van de video zichtbaar te maken met een bewegende stip of cursor. Dit sluit aan bij het stellen van focusdoelen.

Bron: Wijze lessen - 12 bouwstenen voor effectieve didactiek, Tim Surma (e.a.)

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het signalling-principe

In het minder goede voorbeeld van de uitleg over de regenpomp, merkte je wel dat er enkele woorden onderlijnd zijn. Onmiddellijk trekt dit je aandacht. Dat illustreert de effectiviteit van het benadrukken van bepaalde elementen in een complexe uitleg. Let op: overdrijf hier niet mee en besef ook dat de lerenden hierdoor zelf niet aan de slag gaan met het opsporen van de kernwoorden in de tekst. Het signalling-principe heeft dus ook een 'kost'.

Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke

 

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Signaleringsprincipe (Signaling Principle)

Signalering houdt in dat de aandacht naar kritische aspecten van het leermateriaal wordt gestuurd. Dit voorkomt dat cursisten moeten zoeken naar belangrijke informatie. Signalering leidt tot beter leren en zorgt ervoor dat cursisten het leermateriaal beter waarderen.

Recent zijn verschillende onderzoeken verricht naar dit signaleringsprincipe. Zo wordt met behulp van oogbewegingsregistraties zichtbaar gemaakt waar experts op fixeren als zij in het kader van een leertaak een video bekijken. Bijvoorbeeld: een expert wil de bewegingspatronen van vissen bestuderen. Waar let hij dan op als hij een filmpje van een zwemmende vis bekijkt? Waar beginners overweldigd kunnen worden door het complete beeld, weten experts precies hun aandacht te richten op dat wat belangrijk is voor hun leerdoel. Zo kan kennis over hoe een expert kijkt, helpen de aandacht van beginners te sturen naar belangrijke aspecten van het leermateriaal. Ook dit bevordert het leren (Jarodzka et al., 2013; Van Gog et al., 2009).

Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/signaleringsprincipe/

Richard E. Mayer's Cognitieve theorie multimediaal leerprincipe-01: Coherentieprincipe

Het signaal principe

Mensen leren beter van multimedia als je duidelijk aangeeft waar de aandacht heen moet van de lerende. Dit kan zijn door het gebruik van pijlen, kleuren, of een element wat onder een vergrootglas komt te liggen. Ik heb dit principe meteen toegepast bij video interviews waar ik aan werkte door hier met tekst de belangrijkste woorden toe te voegen. Dit is mijns inziens niet in strijd met het volgende principe:

Bron: https://ennuonline.com/2019/09/hoe-kun-je-video-en-andere-multimedia-slim-inzetten-voor-leren-de-10-principes-van-richard-mayer/

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 20 februari 2021 20:12  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Performance Support
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Performance Support

Definitie

...

performance support werkplekleren

 

performance support workflow context werkplekleren

Zie ook:

Alias: Werkplekleren

performance support werkplekleren leren werkplek mosher

Critical skills analyse werd uitgevoerd. Dit zorgt ervoor dat je tot de kern van het businessprobleem doordringt en geen onnodige dingen traint.

mensen precies die informatie geven die ze nodig hebben om een bepaalde prestatie te leveren. Dit kan verschillende vormen hebben: van een gebruiksaanwijzing tot gerichte leertrajecten. Het gaat erom dat de informatie beschikbaar is op het moment dat iemand het nodig heeft en dat de vorm aansluit op het niveau van de betreffende persoon.

Daar ligt in mijn ogen een waardevolle kans voor de leerexpert: mensen die informatie geven waar ze daadwerkelijk iets aan hebben/ iets mee kunnen en dit op het juiste moment aanbieden. Op deze manier kun je mensen daadwerkelijk (betere) prestaties laten leveren.


Performance support

Performance support is de ondersteuning die ervoor zorgt dat medewerkers op de werkplek precies de juiste informatie krijgen die ze nodig hebben om op dát moment het werk optimaal uit te voeren.

Performance support draait dus om leermomenten creëren op het moment dat daar behoefte voor is.

Bron: https://www.ag5.com/nl/wat-is-performance-support/

performance support werkplekleren leren werkplek mosher

Performance support

- Ondersteuning van medewerkers 'on the job'
- Op het moment dat het nodig is
- Zodat medewerkers met zo min mogelijk ondersteuning van anderen
- Zo effectief mogelijk het werk uit kunnen voeren

Bron: https://www.slideshare.net/infolearn/werkplekleren-en-performance-support-infolearn

performance support werkplekleren leren werkplek mosher

Performance support is de ondersteuning die je medewerkers biedt door informatie te geven in de werksituatie – precies op het moment waarop het nodig is en ook in de mate waarin behoefte is aan die informatie.

De voordelen van performance support

Bij performance support leer je vaardigheden aan op het moment dat je ze ook daadwerkelijk in de praktijk gaat inzetten. En dat heeft twee grote voordelen:

(1) Performance support ondervangt de beperkingen van je geheugen. Alles onthouden is namelijk niet haalbaar. Denk maar eens aan de laatste klassikale training of bijeenkomst die je hebt gevolgd. Hoeveel procent van al deze informatie kun je meteen in de praktijk toepassen? Van alles wat je leert is een groot gedeelte waarschijnlijk al weggezakt op het moment dat je de kennis of vaardigheden wél nodig hebt. Goede performance support - met de juiste tools - maakt het juist mogelijk om efficiënt informatie op te halen en te gebruiken op het moment dat de situatie zich voordoet. Bovendien sla je op die manier de geleerde informatie op in je lange termijn geheugen in plaats van je in je werkgeheugen.
(2) Performance support zorgt ervoor dat je leert op het moment dat je het meest gemotiveerd bent. Je hebt namelijk een probleem en gaat vanuit daar leren hoe je dit kunt oplossen. Ga bij jezelf maar na – wat doe jij als je een klus in huis wilt aanpakken, maar niet precies weet waar te beginnen? Het eerste wat veel mensen doen is op YouTube een instructievideo zoeken. De ultieme vorm van performance support!

Bron: https://www.hb-training.com/inspiratie/het-wat-waarom-wanneer-en-hoe-van-performance-support

performance support werkplekleren leren werkplek mosher

Performance support: Leren wanneer je het nodig hebt

Het onderscheid tussen werktijd en leertijd is voorbij. Parate kennis is niet langer een voorwaarde om productief te zijn, maar is onderdeel van het werk- en productieproces. Leren en werken gaan hand in hand en dragen direct bij aan bedrijfsresultaat. De term die hier vaak voor gebruik wordt, is performance support.

Bron: https://tinqwise.nl/blog/handboek-ld

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 06 maart 2021 11:09  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

 

One of the great mistakes is to judge policies and programs by their intentions rather than their results

Milton Friedman

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 88 gasten online
Artikelen

begin einde voor ogen stephen covey

Banner
Banner

denkbeelden praktijkboek visuele leerstrategie ven

Denkbeelden
Praktijkboek voor visuele leerstrategieën
Michel van de Ven

Bij Bol.com

 

Lean boekentips

Banner