Just as passion without a system will fail, so will a system without passion fail. We must have a system with passion.
Thomas Berry
Gepassioneerde systemen volgens Thomas Berry
Gepubliceerd in
Citaten: systeemdenken
sept 03 2018 Just as passion without a system will fail, so will a system without passion fail. We must have a system with passion. Tags:
Management volgens Esther Derby
Gepubliceerd in
Citaten: management
sept 02 2018 When managers complain about those below them in the hierarchy having "learned helplessness," those managers are often the (often unwitting) teachers, and they have been successful in their teaching. Tags:
Bureaucratie volgens Ben Kuiken (2)
Gepubliceerd in
Losse flodders
sept 01 2018 In zijn boek De zinmakers - nieuw organiseren in tijden van complexiteit en onzekerheid wijst Ben Kuiken op het risico olifantenoplossingen los te laten op muggenproblemen:
Als reactie op het gevoel van toenemende complexiteit en onzekerheid proberen we wanhopig onze grip op de wereld te verstevigen door regels en procedures te bedenken en controlemechanismen in te voeren. Een probleem is dat deze instantoplossingen vaak grotere problemen veroorzaken dan de problemen waarvoor ze de oplossing waren. Olifantenoplossingen voor muggenproblemen noemt Rob Wijnberg dat in zijn artikel. ´Het onderliggende probleem is dat problemen in heel veel gevallen door een kleine minderheid worden veroorzaakt, terwijl dit soort oplossingen niet zelden een veel grotere groep raken.´ Een bijeffect is een almaar uitdijende bureaucratie, want de maatregelen moeten wel geimplementeerd, gehandhaafd, gecontroleerd, gemeten, geèvalueerd, getoetst en gesuperviseerd worden. Een woud aan meet-, controle-, toets-, inspectie- en supervisieapparaten is het gevolg, veelal zelfstandige bestuursorganen (zbo´s) die, eenmaal ingesteld, er alles aan zullen doen om hun eigen bestaan te rechtvaardigen en bestendigen. Zie ook: Bureaucratie volgens Ben Kuiken (1) Bron: De zinmakers - nieuw organiseren in tijden van complexiteit en onzekerheid, Ben Kuiken Tags: Reactie toevoegen
Leiderschap volgens Peter F. Drucker
Gepubliceerd in
Citaten: leiderschap
sept 01 2018 The ageless essence of leadership is to create an alignment of strengths in ways that make a system's weaknesses irrelevant. Tags:
Processen volgens Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg (2)
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
aug 31 2018 In het boek Grip op processen in organisaties definiëren Gerrit-Jan Obers en Ko Achterberg een proces als: "Een samenhangend geheel van activiteiten, mensen en middelen, waarmee een of meer producten of diensten worden voortgebracht". In een proces volgen activiteiten elkaar op. De opeenvolging van activiteiten noemen we ook wel de stroom van het proces. Bij het analyseren van de samenhang in een proces volgen we het stromend object door het proces. Hierbij kun je op twee manieren kijken: 'tegen de stroom in' of 'met de stroom mee'. In de bovenstaande afbeelding wordt een proces gemodelleerd door de activiteiten te verbinden met onderlinge trigger- of stroomrelaties. De cirkels in het diagram zijn de start- en de eindtrigger. De volgorde van de activiteiten wordt met pijlen aangegeven. Verder is er naast de activiteiten nog een 'keuze' opgenomen. Er zijn ook andere manieren om het proces te modelleren, bijv. met banen of kolommen ('swimming lanes') per actor, zodat je inzicht krijgt in de personen en/of partijen die betrokken zijn bij het proces. Zie ook: Processen volgens Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg (1) Bron: Grip op processen in organisaties, Gerrit-Jan Obers & Ko Achterberg Tags:
Goede bedoelingen of goed gedrag volgens Stephen M.R. Covey
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
aug 30 2018 We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Wie vraagt wordt beter! (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
aug 29 2018 Wie vraagt wordt beter! Bij Bol.com | Managementboek
Complexiteit volgens Russel L. Ackoff
Gepubliceerd in
Citaten: systeemdenken
aug 29 2018 The search for simple - if not simpleminded - solutions to complex problems is a consequence of the inability to deal effectively with complexity.
Zelfsturend leren volgens Dick Ratering & Koos Hafkamp
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
aug 29 2018 In het boek Zelfsturend leren - begeleiden van ervaringsgericht leren in organisaties beschrijven Dick Ratering en Koos Hafkamp het begrip 'zelfsturend leren' als volgt: Zelfsturend leren onderscheid zich op verscheidene punten van traditioneel leren. Bij traditioneel leren ligt de nadruk op de overdracht van kennis en inhoudelijke informatie. Het is een eenrichtingsverkeer van leraar naar leerling. Daarentegen beschouwt zelfsturend leren de concrete ervaring als context voor het leren. Het is een manier van leren waarbij men zelf uitmaakt wat men wil leren, waar dat leren toe moet leiden en op welk wijze men dat leren wil organiseren. Het startpunt van zelfsturend leren ligt bij ervaringen in concrete werksituaties die men als onbegrijpelijk of belemmerend ervaart. Leren wordt hier opgevat als een tocht, een proces van vallen en opstaan. Het doel van zelfsturend leren is om snel en effectief te komen tot concreet handelen op basis van aanwezige kennis, vaardigheden en directe ervaringen. Dit doel komt niet tot stand door het passief (aan)leren van technieken en trucs, maar door een autonoom proces van actieve toe-eigening. Men is zelf verantwoordelijk en neemt het stuur van het leerproces in eigen hand. Definitie ... Wij definiëren zelfsturend leren als: "Leren door actief sturing te geven aan het eigen leerproces, door ervaring, reflectie, theorievorming en concreet handelen in samenhang met de omgeving betekenisvol en verantwoord met elkaar te verbinden." De spanning in deze definitie zit in 'actief sturing te geven aan het eigen leerproces'. Bij het werken met zelfsturend leren komt de verantwoordelijkheid van het leren bij de medewerker te liggen. De leidinggevende ondersteunt het leerproces van de medewerker, de medewerker leidt. Tags:
5 leervoorkeuren volgens Manon Ruijters
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
aug 28 2018 In het boek Liefde voor leren beschrijft Manon Ruijters vijf verschillende leervoorkeuren: Wij hebben de grootste verschillen in voorkeuren, zeg maar 'de geloofsovertuigingen' die er zijn rond het leren, getypeerd in vijf metaforen:
Ad (1) Leren hoeft niet altijd in een veilige omgeving: kunst afkijken Leren wordt vaak geassocieerd met rust en veiligheid. Kunst afkijken floreert echter onder spanning. Bij deze lerende is de dagelijkse praktijk de beste leeromgeving en die is hectisch, vrij onvoorspelbaar en constant in beweging. Ze leren door goed te observeren en van anderen te horen wat werkt. Ze analyseren wat wel en niet tot succes leidt en wat bruikbaar is, en passen dat zelf toe. Deze lerenden raken iet gemotiveerd door een spel- of oefensituatie. Dit ervaren ze als 'kinderspel'. De uitspraak 'van fouten kun je leren' is aan hen niet echt besteed. Kenmerken van het leren
Contra-indicaties voor het leren
... Opmerkingen over de leervormen
Ad (2) Samen sterk: participeren Leren is in het verleden vaak gezien als een individueel proces. Steeds vaker wordt echter de sociale kant van het leren onderstreept. Leren doe je met en van elkaar. Kennis is niet iets objectiefs, iedereen heeft zijn eigen betekenis; door er over te praten komt je tot een gezamenlijke betekenis. Mensen die juist samen met anderen goed tot leren komen, hebben het sparren nodig om eigen ideeën helder te krijgen en aan te scherpen. je wordt gedwongen om iets onder woorden te brengen. Bij participeren word je gevoed door reacties en ideeën van anderen. Kenmerken van het leren
Contra-indicaties voor het leren
... Opmerkingen over de leervormen
Ad (3) Willen weten wat er bekend is: kennis verwerven Veel begeleiders en docenten zijn op zoek naar manieren om theorie dichter bij de praktijk te brengen en uit de greep van het klassikale systeem te komen. Maar er zijn ook mensen die juist een grote voorkeur hebben voor overdracht van kennis. Zij hechten aan onderwijs verzorgd door 'vakmensen', docenten die hun vaak goed beheersen. Of zij verdiepen zich graag in vakkennis en zijn thuis te vinden met een boek op de bank. Kennis speelt dus een belangrijke rol bij leren. Kenmerken van het leren
Contra-indicaties voor het leren
... Opmerkingen over de leervormen
Ad (4) Ruimte om iets uit te proberen: oefenen Oefenen is naast kennis verwerven wellicht de bekendste leercontext. Uitgangspunt is een veilige omgeving waarin je fouten mag maken en durft te maken. En een beperkte mate van complexiteit, zodat je je aandacht kunt richten op wat je nog moet leren. Bovendien moet er voldoende rust zijn voor reflectie. Belangrijk is dat er iemand is die het leren kan begeleiden, situaties kan vereenvoudigen, op dingen kan wijzen of juist iets kan aanreiken dat je weer een stap verder brengt. Fouten vormen een bron van informatie om te leren. Kenmerken van het leren
Contra-indicaties voor het leren
... Opmerkingen over de leervormen
Ad (5) In het diepe springen: ontdekken Bij ontdekkende leren zijn leven en leren synoniemen. Leren doe je niet alleen tijdens een opleiding, leren doe je continu. Niet leren bestaat niet. Dit bewustzijn zorgt ervoor dat je veel leert uit de dagelijkse gang van zaken en de onverwachte gebeurtenissen die zich voorden. Leren in een officiële leersituatie (zoals een opleiding of workshop) is vaak te beperkend, te voorgestructureerd, ontdekkende lerenden zoeken graag hun eigen weg. Dat is niet noodzakelijkerwijs de meest efficiënte weg, als het maar de mest interessante is. Het kan gaan om het willen bouwen en de drang naar creativiteit, of de kritische blik, maar centraal staat het zelf willen uitvinden. Kenmerken van het leren
Contra-indicaties voor het leren
... Opmerkingen over de leervormen
Bron: Liefde voor leren - over diversiteit van leren en ontwikkelen in en van organisaties, Manon Ruijters Tags:
|
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
Four steps to achievement: Plan purposefully. Prepare prayerfully. Proceed positively. Pursue persistently. William A. Ward |
Huh?! Bij Managementboek |