• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Agile volgens Gunther Verheyen
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

soorten werk agile scrum gunther verheyen

Gunther Verheyen legt in zijn slideshare-presentatie Agility in the face of perplexity (20-11-2017) helder uit waarom Agile nuttig en nodig is.

In de linker figuur worden de visualiseert Gunther Verheyen de variabelen die van invloed zijn op werk. In de figuur ernaast plot hij hierop 2 werkgebieden: (1) de ruimte van gestructureerde stabiliteit (ordered stability space), en (2) de ruimte van complexe nieuwigheden (complex novelty space)

Volgens Verheyen is veel werk verschoven naar het gebied van de complexe nieuwigheden en volstaat in dit nieuwe tijdperk 'het industriële paradigma' niet langer en is een nieuw paradigma nodig:

"The Agile paradigm defines the new thinking and behavioral tools to turn around the perplexity resulting from the ruling complexity.

Acting with agility is key to avoid complexity turning into perplexity; an inability to act."

Bron: Agility in the face of perplexity (20-11-2017), Gunther Verheyen

Laatst aangepast op zaterdag, 21 april 2018 07:34  
Begrijpen voor ingrijpen volgens Bert Teeuwen
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

go see gemba

Bert Teeuwen beschrijft in zijn boek Bron: Continu verbeteren dat om te voorkomen dat je te snel in oplossingen schiet, het cruciaal is om als verbeterteam eerst gezamenlijke een beeld te vormen van de problemen:

lean thinking continu verbeteren bert teeuwen

Het probleem analyseren
Mensen denken vaak in oplossingen. Tijdens de eerste bijeenkomst van een verbeterteam zullen er al oplossingen op tafel komen. Het gevaar bestaat dat deze oplossingen niet de juiste zullen zijn, omdat de teamleden nog geen gezamenlijk en compleet beeld van de huidige situatie hebben. [Vorm daarom als verbeterteam altijd] eerst een gezamenlijk beeld bij de vragen: Hoe werkt het huidige proces nu eigenlijk? En wat is er aan de hand – wat is het probleem?

(...)

Om het op te lossen moet je veel van het probleem en van het proces waar het zich afspeelt afweten. Onvoldoende tijd besteden aan het maken van een gezamenlijk en compleet beeld van het proces en het probleem is een van de belangrijkste oorzaken van veel te uitvoerige en zelfs vastlopende oorzaakanalysesen uiteindelijk van de verkeerde oplossingen.

Je kunt beeldvorming samenvatten met de drie woorden:
- Ga kijken (en maak foto’s of een film)
- Ga meten
- Stel vragen

Bron: Continu verbeteren - met kaizenteams, verbeterteams, small group activity (SGA), daily scrum, stand up meeting, A3-rapporteren, Bert Teeuwen

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 14 april 2018 07:16  
Radardiagrammen volgens Ben Welman
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

statistische hulpmiddelen concepten lean six sigma


Radardiagrammen

Meerdere categorieën langs afzonderlijke assen uit te zetten.

In een radardiagram worden meerdere gegevensreeksen (categorieën) uitgezet langs afzonderlijke assen die steeds vanuit een punt in het midden, de oorsprong, vertrekt. Het diagram ziet er
daardoor webvormig uit en wordt daarom ook wel spindiagram of sterdiagram genoemd. De hoeken tussen deze assen zijn gelijk. De gegevenspunten op de assen worden meestal met een lijn verbonden.

Radardiagrammen worden ook vaak gebruikt om verschillende aspecten van een bepaald onderwerp te onderzoeken en gevisualiseerd weer te geven,

Bron: Grafieken - soorten en toepassingen, Ben Welman



Laatst aangepast op woensdag, 20 juni 2018 20:39  
Ringdiagrammen volgens Ben Welman
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

statistische hulpmiddelen concepten lean six sigma


Ringdiagrammen

Procentuele verdeling van meerdere gegevensreeksen weer te geven.

Een ringdiagram, ook wel donut diagram genoemd, is een uitbreiding van het cirkeldiagram. Het verschil is dat bij een ringdiagram meerdere gegevensreeksen kunnen worden weergegeven. Elke ring vertegenwoordigt een gegevensreeks. Deze gegevensreeksen hebben wel wat met elkaar te maken.

Bron: Grafieken - soorten en toepassigen, Ben Welman



Laatst aangepast op woensdag, 20 juni 2018 20:38  
Vlakdiagrammen volgens Ben Welman
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

statistische hulpmiddelen concepten lean six sigma

Vlakdiagrammen

Verloop van meerdere gegevensreeksen over een tijdsperiode uit te zetten waarbij ook het totaal van de waarden van belang kan zijn.

Een vlakdiagram wordt vaak gebruikt om de grootte van gebeurtenissen over een bepaalde tijdsperiode weer te geven. Een vlakdiagram heeft veel van een lijndiagram weg, met als verschil
dat het oppervlak tussen de lijn en de horizontale as met een kleur of een patroon gevuld wordt. In een vlakdiagram worden trends snel zichtbaar.

In een gestapeld vlakdiagram zijn meerdere gegevensreeksen boven elkaar geplaatst. Hierdoor wordt tevens de som van deze gegevens zichtbaar. Dit totaal moet natuurlijk wel betekenis hebben. Tevens wordt de verhouding van een gedeelte tot het totaal zichtbaar

Bron: Grafieken - soorten en toepassigen, Ben Welman



Laatst aangepast op woensdag, 20 juni 2018 20:37  
Spreidingsdiagrammen volgens Ben Welman
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

statistische hulpmiddelen concepten lean six sigma

Spreidingsdiagrammen
Verband tussen twee numerieke variabelen (X en Y) weer te geven en te onderzoeken, alsmede om een trendlijn te genereren.

Bij een spreidingsdiagram, ook wel XY diagram of scatterdiagram genoemd, worden de waarden van twee numerieke variabelen tegen elkaar uitgezet. Elk paar getallen levert een punt in het
diagram op. Door naar het verloop van deze punten te kijken kun je zien of er een bepaald verband, een correlatie, tussen de twee variabelen zit.

Bron: Grafieken - soorten en toepassigen, Ben Welman



Laatst aangepast op woensdag, 20 juni 2018 20:36  
Lijndiagrammen volgens Ben Welman
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

statistische hulpmiddelen concepten lean six sigma

Lijndiagrammen

Verloop van een variabele, de trend, gedurende een tijdsinterval weer te geven.

Een lijndiagram wordt meestal gebruikt om het verloop van een gemeten waarde (een variabele) met een continu verloop over een bepaald tijdsinterval zichtbaar te maken. Hierdoor kan de trend in de gegevens getoond worden.

Er is geen vrije keuze wat er langs de assen wordt uitgezet. Langs de horizontale as, de X-as, wordt de onafhankelijke variabele, de tijdseenheid, uitgezet. Bij elke waarde hiervan hoort een gemeten waarde van de meetvariabele, de afhankelijke variabele. Deze afhankelijke variabele wordt langs de verticale as, de Y-as, uitgezet. Elke combinatie levert een punt op en elk punt wordt in het diagram geplaatst. Vervolgens wordt er tussen de punten rechte verbindingslijnen getrokken. Deze verbindingslijnen geven het continue verloop over de periode aan.

Bron: Grafieken - soorten en toepassingen, Ben Welman



Laatst aangepast op woensdag, 20 juni 2018 20:35  
Cirkeldiagrammen volgens Ben Welman
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

statistische hulpmiddelen concepten lean six sigma

Cirkeldiagrammen

Procentuele verdeling binnen één gegevensreeks weer te geven.

Bij een cirkeldiagram is de cirkel opgedeeld in een aantal sectoren (taartpunten). De groote van elke sector geeft het deel van het geheel weer. De gehele cirkel is altijd 100%. Een cirkeldiagram geeft snel inzicht in de verdeling van de gegevens in de groep.

Bron: Grafieken - soorten en toepassigen, Ben Welman



Laatst aangepast op woensdag, 20 juni 2018 20:34  
Het visgraatdiagram volgens Bert Teeuwen
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

oorzaken-gevolg-diagram ishikawa oorzaak gevolg

Bert Teeuwen beschrijft in zijn boek Bron: Continu verbeteren het visgraatdiagram als Lean-instrument voor het zoeken van de bronoorzaken:

lean thinking continu verbeteren bert teeuwen

Visgraatdiagram

Een visgraatdiagram is de visuele kant van het 5 x Waarom-diagram. Het diagram wordt ook wel het Ishikawa-diagram genoemd, naar de bedenker professor Kaoru Ishikawa. De probleembeschrijving komt in de kop van de vis te staan. Zet de oorzaken uit de brainstorm op de diagonale assen, en vraag bij elke oorzaak een aantal keer 'waarom?'. Zo vertakt een probleem zich in meerdere oorzaken, en uiteindelijk de bronoorzaken.

Maak de visgraat overzichtelijk door de vier hoofdgraten onder te verdelen in de 4M's: Mens, Machine, Materiaal en Methode. Overigens zal blijken dat bij het doorvragen (waarom, waarom, waarom) van bijvoorbeeld zaken die op de Methode-graat staan, de bronoorzaken uiteindelijk te maken hebben met de factor Mens of Machine. Of andersom.

Zie ook:

Bron: Continu verbeteren - met kaizenteams, verbeterteams, small group activity (SGA), daily scrum, stand up meeting, A3-rapporteren, Bert Teeuwen

Laatst aangepast op maandag, 03 december 2018 07:27  
Voorwaarde voor verbeteren volgens Bert Teeuwen
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

checklist

Bert Teeuwen beschrijft in zijn boek Bron: Continu verbeteren het belang van het op orde hebben van de basis voordat je aan de slag gaat met verbeteren:

lean thinking continu verbeteren bert teeuwen

Het heeft geen zin om aan verbeteren te denken als er achterstallig onderhoud is of men zich niet aan de bestaande instructies houdt. En wie weet zijn veel problemen wel weg als al dat achterstallige onderhoud is weggewerkt en iedereen zich aan de instructies houdt.

Eerst opruimen, repareren, standaardiseren en opleiden, dan pas verbeteren.

Er zijn 4 categorieën basiscondities:

1. Een georganiseerde werkplek

• Op de werkplek ligt niets overbodigs;
• Het is er onberispelijk schoon en opgeruimd;
• Het benodigde papierwerk is minimaal en eenvoudig;
• Tijd die nodig is om spullen of informatie te zoeken en op de juiste plek weer terug te leggen is maximaal 30 seconden;
• De werkplek is zo overzichtelijk, dat afwijkingen direct opvallen.
• De flow van het proces is duidelijk te volgen.

2. Kennis van het proces en het product

• De mensen kennen de werking van proces, de installatie en de producten goed.

3. Gestandaardiseerde werkwijzen

• Er is een duidelijke standaard werkwijze die iedereen kent en gebruikt.

4. De installatie is op orde

• Er is geen achterstallig onderhoud;
• Machines zijn teruggebracht in de oorspronkelijke toestand (met uitzondering van nuttige modificaties).

Beoordeel of het proces aan de basiscondities voldoet. Als dat niet het geval is, dan is het beter om eerst deze basiscondities op orde te krijgen en pas daarna het continu verbeteren te starten.

Het is zeer goed mogelijk dat heel veel problemen door het herstellen van die basiscondities verdwijnen. Door geen aandacht te besteden aan het herstellen van de basiscondities, is de kans groter dat de oplossingen van de A3-rapporten en de verbeterteams in de loop van de tijd hun effect deels of geheel verliezen.

Een rommelige en vuile omgeving waar men zich gewoonlijk niet aan werkinstructies houdt, is een wankele basis voor het verbeteren.

Bron: Continu verbeteren - met kaizenteams, verbeterteams, small group activity (SGA), daily scrum, stand up meeting, A3-rapporteren, Bert Teeuwen

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 14 april 2018 07:06  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

It's better to die for a idea that lives than live for an idea that dies.

Steve Biko

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 429 gasten online
Artikelen

a3 problem solver john shook

Banner
Banner

fantoomgroei harder werken minder sander heijne hendrik noten

Fantoomgroei
Waarom we steeds harder werken voor steeds minder
Sander Heijne, Hendrik Noten


Bij Bol.com | Managementboek | Amazon.nl






Lean boekentips

Banner