• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Vertrouw je visie volgens Bill Walsh
Gepubliceerd in Citaten: strategie
E-mail Afdrukken

citaat

Your path and purpose will become crystal clear when you begin to trust your vision.

Bill Walsh

Laatst aangepast op zaterdag, 07 april 2018 19:36  
Leren volgens Eliot Masie
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

We need to bring learning to people instead of people to learning.

Elliot Masie

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 07 april 2018 19:35  
Stadaardiseren volgens De Groot, Teeuwen & Tielemans
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

standaardiseren borgen teeuwen stndaardisatiedriehoek epl visueel management

Maarten de Groot, Bert Teeuwen & Marco Tielemans beschrijven in hun boek Effectief verbeteren: de weg naar het ideaal met Small Group Activity op welke manieren je ervoor kunt zorgen dat er op de beste manier gewerkt wordt:

standaardiseren bert teeuwen sga verbeteren effectief

Standaardiseren en borgen van verbeteringen

De oplossingen [van een verbetertraject] houden vaak veranderingen in in de bestaande werkwijzen. De nieuwe werkwijze is al getest en blijkt succesvol. Echter, niet alle teams werken al met deze nieuwe methode.

Het doel van de laatste stap van de verbetercirkel is het maken van een standaard (standaardiseren) en ervoor zorgen dat iedereen volgens de afgesproken standaard werkt en blijft werken (borgen).

Standaardiseren

Bij een 'standaard' gaat de gedachte al snel uit naar een werkinstructie met veel tekst.

Ga er vanuit dat een werkinstructie die geheel uit tekst bestaat nauwelijks gelezen wordt en moeilijk onthouden kan worden. Er zijn betere vormen van standaardisatie. Deze zijn weergegeven in de standaardisatiedriekhoek.

De beste vorm van standaardisatie is die waarbij nog maar één mogelijkheid is om het werk te doen, namelijk de goede manier. Een dergelijke standaard heet een Failsafe. Dat is de hoogst haalbare vorm van standaardisatie, er is geen tekst nodig en men hoeft niets te onthouden. Een voorbeeld hiervan is een diskette die je slechts op één manier in de computer kunt stoppen om hem te bekijken.

Wanneer een failsafe niet mogelijk is, kan veel bereikt worden met visuele hulpmiddelen. Visuele stuurmiddelen zijn bijvoorbeeld maatstreepjes en kleurcodes voor het goed ombouwen van machines of een schaduwbord met ombouwonderdelen. Je ziet het meteen als er onderdelen ontbreken, en bovendien zie je ook wat er precies weg is.

Ook visuele hulpmiddelen bieden goede mogelijkheden om te standaardiseren. Hier wordt eveneens gezorgd voor zo min mogelijk tekst. Visuele hulpmiddelen zijn bijvoorbeeld pijlen die ergens naar wijzen op de installatie, veiligheidssymbolen of foto's met daarop een goed en een fout voorbeeld van een bepaald product.

De laatste kans op standaardisatie is het maken van een werkinstructie, maar dan wel op een visuele manier. Deze werkinstructie geeft op de betreffende werkplek stap voor stap aan hoe een bepaalde taak uitgevoerd moet worden. Zo'n instructie wordt een Één-Punts-Les (EPL) genoemd.

Een één-punt-les wordt uitgewerkt met behulp van plaatjes en foto's en zo min mogelijk tekst.

Borgen

Er is maar één manier om een bepaalde taak uit te voeren: de beste manier. Borgen is ervoor zorgen dat iedereen op de hoogte is van deze beste manier en deze ook gebruikt.

Failsafes borgen is niet nodig; een failsafe is al geborgd. Visuele stuur- en hulpmiddelen spreken voor zich en hoeven doorgaans niet getraind te worden.

Het is de taak van alle betrokkenen de één-punts-lessen in te leren.De kans dat de andere medewerkers de nieuwe werkwijze gaan overnemen is afhankelijk van het feit of de nieuwe werkwijze de gemakkelijkste weg is. Moeilijk wordt het als de nieuwe standaard omslachtig of ingewikkeld is, terwijl de 'oude' standaard misschien niet meer succesvol was maar wel eenvoudig was.

Trainen van EPL's gaat het beste door alle betrokkenen onder begeleiding van een SGA-teamlid de betreffende handeling uit te laten voeren zoals op de één-punts-les staat. Dan kan meteen getoetst worden of de EPL duidelijk en volledig isssss en of de medewerker kan uitvoeren wat er staat.

In een matrix kan bijgehouden worden wie welke EPL al onder de knie heeft.

Op het moment dat alle medewerkers op de hoogte zijn van de nieuwe manier van werken, kan de SGA afgesloten worden. De oplossingen zijn overgedragen aan de staande organisatie. Het vasthouden van de nieuwe werkwijze is nu de taak en verantwoordelijkheid van degenen die haar moeten gebruiken. De manager controleert op de naleving ervan.

Bron: Effectief verbeteren: de weg naar het ideaal met Small Group Activity, Maarten de Groot, Bert Teeuwen & Marco Tielemans

Laatst aangepast op zaterdag, 31 maart 2018 19:55  
Start with why volgens Bill Walsh
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

If your why is strong enough you will figure out how!

Bill Walsh

Laatst aangepast op vrijdag, 13 april 2018 06:56  
Prestatiesturing volgens Joost Vos
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

input output proces feedback outcome prestatiesturing

delegeer resultaat resultaatgerichte organisatie joost vos

Prestatiesturing (Corporate Performance Management)

Prestatiesturing is een managementmethode waarbij financiële en niet-financiële cijfers gebruikt worden om de prestaties van mensen in organisaties inzichtelijk te maken. Het principe is eeuwen oud. De beloning van arbeiders in de landbouw op basis van stukloon is zo'n oud voorbeeld van de toepassing van prestatiesturing. Vanaf de jaren dertig heeft prestatiesturing, in het licht van de rationalisatie van bedrijfsprocessen door Tailor, haar intrede gedaan in de industrie. Met de invoering van de Balanced Scorecard en het INK-managementmodel in de jaren negentig is het instrumentarium van prestatiemeting ook doorgedrongen in het werkveld van de strategievorming.

Prestatiemeting biedt de organisatie de kans om voeling te houden met de realisatie van voorgenomen doelstellingen. Tussentijdse metingen dienen als evaluaties die tijdig zichtbaar kunnen maken of de voorgenomen doelstellingen gerealiseerd zullen worden en in hoeverre er nog acties ondernomen moeten worden om de realisatie van de doelstellingen te waarborgen.

Elke prestatie is het resultaat van een proces. Aan dit proces kunnen vanuit vier invalshoeken metingen gedaan worden. Deze invalshoeken zijn:

  1. Inspanningen (sturen op input).

  2. Procesgang (sturen op throughput).

  3. Resultaten (sturen op output).

  4. Effecten (sturen op outcome).

Deze invalshoeken zijn in het bovenstaande schema weergegeven. Daarbij wordt het gat tussen output en outcome veroorzaakt doordat er vele andere factoren en processen zijn die bepalen of de resultaten van het uitgevoerde proces ook de beoogde effecten zullen hebben.

De metingen worden uitgevoerd met behulp van prestatie-indicatoren. Dit zijn meetinstrumenten die numerieke gegevens (cijfers) verzamelen. Voorbeelden van prestatie-indicatoren zijn omzet (uitgedrukt in geld), doorlooptijden (uitgedrukt in eenheden van tijd), klanttevredenheid (uitgedrukt als een cijfer op een beoordelingsschaal) en ziekteverzuim (uitgedrukt als een percentage).

Strategische prestatiesturing

Bij strategische prestatiesturing worden de prestatie-indicatoren gekoppeld aan de strategische speerpunten of aan de succesbepalende factoren die de kern van de strategie verwoorden.

Processturing

Bij processturing worden de prestatie-indicatoren direct gekoppeld aan de (operationele) processen van de organisatie.

Prestatiemeting is een instrument dat gebruikt kan worden om de verbetercyclus toe te passen zoals die is geïntroduceerd door Deming. Deze cyclus bestaat uit vier fasen:

  1. Plan (planningsfase).

  2. Do (uitvoeringsfase).

  3. Check (evaluatiefase).

  4. Act (bijstellingsfase).

Prestatiemeting wordt dan in de checkfase gebruikt om feedback op de realisatie van de uitgevoerde plannen te verzamelen. Met de inzet van de Deming-cirkel kunnen organisaties een proces van continu verbeteren introduceren.

Bron: Delegeer resultaat - ontvankelijk leiderschap voor een resultaatgerichte organisatie, Joost Vos

Laatst aangepast op woensdag, 18 juli 2018 06:03  
Onvermijdelijke strijd volgens Sun Tzu
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Oorlog voeren is een poging om opnieuw vast te stellen waar de grens ligt. Soms is het aangaan van de strijd onvermijdelijk om de orde te herdefiniëren en opnieuw harmonie te creëren.

Sun Tzu

Laatst aangepast op zaterdag, 07 april 2018 19:34  
Getting great things done volgens Mother Teresa
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

I can do thinga you can't.
You can do things i can't.
Together we can do great things.

Mother Teresa

Laatst aangepast op zaterdag, 07 april 2018 19:32  
Standaarden volgens Icare
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

standaard standard werk work standardized lean

standaard standaarden werk werkinstructie lean

standaard standaarden werk werkinstructie lean

Standaarden

Standaarden vormen de basis voor continu verbeteren. Standaard processen worden opgesteld door mensen die er mee werken. Werken volgens een standaard geeft rust, duidelijkheid en synergie, daarnaast biedt het ruimte om te verbeteren. Standaard processen worden beschreven in werkinstructies. (...)

Een standaard werkinstructie moet voldoen aan de volgende eisen:

  1. Eigenaarschap.

  2. Nog een keer eigenaarschap.

  3. Waar sla je de werkinstructie op.

  4. Niet spitten in dik boek of veel computerbestanden.

  5. Snel aan te passen.

  6. Duidelijk en eenvoudig.

  7. Visualisatie m.b.v. foto's, plaatjes en/of tekeningen.

 

 

Tags:
Laatst aangepast op woensdag, 29 augustus 2018 18:25  
Bluff Your Way Into Adaptief leren
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

adaptive learning adaptief leren

Adaptief onderwijs gaat uit van de verschillen tussen leerlingen en stemt het onderwijs af op de behoefte van de leerlingen. De visie erachter is dat een goede afstemming van leerstof op de interesses van de leerlingen het leren bevordert.

adaptief leren

[Adaptief lesmateriaal is in zekere zin gedifferentieerd en gepersonaliseerd. Het aangeboden lesmateriaal wordt - datagedreven - worden realtime aangepast: de resultaten en de voortgang van iedere individuele leerling wordt realtime gevolgd en gemonitord.] Niet door een docent, maar door intelligente software wat dergelijke data in kaart brengt met behulp van algoritmes. Dus waar de meeste methodes grotendeels gebaseerd zijn op een min of meer ‘statisch’ curriculum, kenmerkt adaptief lesmateriaal zich door een veelheid aan dynamische en flexibele persoonlijke leerwegen.

Op basis van de verzamelde data wordt het leermateriaal realtime aangepast aan wat – op dat moment – het beste bij een leerling past. De software houdt daarbij rekening met het niveau (de moeilijkheidsgraad), de leerstijl en de voorkeuren (verschillende oefen- en instructievormen) van de leerling. Zo sluit het leerproces zo nauw mogelijk aan op de individuele leerbehoeften van leerlingen. Hoe meer er bekend is over het leergedrag van leerlingen, hoe beter het leermateriaal op individuele behoeften en voorkeuren kan worden afgestemd.

adaptief leren

Adaptief leren is een vorm van gepersonaliseerd leren waarbij je zoveel mogelijk aansluit bij de leerbehoefte van de student.

(...)

ICT kan de docent hierin ondersteunen. Studenten werken op eigen tempo, in hun eigen tijd, aan de stof, en het systeem houdt de voortgang van de student bij. Student en docent kunnen zien welke onderdelen goed beheerst worden en welke onderdelen aandacht vragen. Deze informatie (learning analytics) wordt vervolgens gebruikt om na te denken over vervolgstappen en helpt docenten om inzicht te krijgen in de voortgang van studenten. De docent beschikt over meer informatie om bijeenkomsten met studenten effectief in te richten en passende werkvormen te kiezen die studenten verder helpen.

Er zijn ook systemen die op basis van learning analytics zelfstandig kunnen aanpassen aan het niveau van de student. Het zijn systemen met informatie over voorkennis van de student op basis van eerder gebruik en systemen die reageren op gaten in de kennis. Op basis van deze informatie past het systeem de inhoud, of het niveau, of de volgorde van de inhoud, aan met als doel dat kennisgat te helpen dichten.

Bron:

 

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 30 januari 2021 20:03  
Management volgens Geoffrey James
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

The trick is to manage individuals the way they want to be managed, rather than the way you'd prefer to be managed.

Geoffrey James

Laatst aangepast op zaterdag, 07 april 2018 19:31  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

He who reigns within himself and rules his passions, desires, and fears is more than a king.

John Milton

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 536 gasten online
Artikelen

systeemdenken deming system management handicapped

Banner
Banner

coachen zonder blabla benjamin ball

Coachen zonder blabla
Maak van elk coachgesprek een krachtige ervaring
Benjamin Ball

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner