Your path and purpose will become crystal clear when you begin to trust your vision.
Bill Walsh
Vertrouw je visie volgens Bill Walsh
Gepubliceerd in
Citaten: strategie
mei 02 2018 Your path and purpose will become crystal clear when you begin to trust your vision.
Leren volgens Eliot Masie
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
mei 01 2018
Stadaardiseren volgens De Groot, Teeuwen & Tielemans
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
apr 30 2018 Maarten de Groot, Bert Teeuwen & Marco Tielemans beschrijven in hun boek Effectief verbeteren: de weg naar het ideaal met Small Group Activity op welke manieren je ervoor kunt zorgen dat er op de beste manier gewerkt wordt: Standaardiseren en borgen van verbeteringen De oplossingen [van een verbetertraject] houden vaak veranderingen in in de bestaande werkwijzen. De nieuwe werkwijze is al getest en blijkt succesvol. Echter, niet alle teams werken al met deze nieuwe methode. Het doel van de laatste stap van de verbetercirkel is het maken van een standaard (standaardiseren) en ervoor zorgen dat iedereen volgens de afgesproken standaard werkt en blijft werken (borgen). Standaardiseren Bij een 'standaard' gaat de gedachte al snel uit naar een werkinstructie met veel tekst. Ga er vanuit dat een werkinstructie die geheel uit tekst bestaat nauwelijks gelezen wordt en moeilijk onthouden kan worden. Er zijn betere vormen van standaardisatie. Deze zijn weergegeven in de standaardisatiedriekhoek. De beste vorm van standaardisatie is die waarbij nog maar één mogelijkheid is om het werk te doen, namelijk de goede manier. Een dergelijke standaard heet een Failsafe. Dat is de hoogst haalbare vorm van standaardisatie, er is geen tekst nodig en men hoeft niets te onthouden. Een voorbeeld hiervan is een diskette die je slechts op één manier in de computer kunt stoppen om hem te bekijken. Wanneer een failsafe niet mogelijk is, kan veel bereikt worden met visuele hulpmiddelen. Visuele stuurmiddelen zijn bijvoorbeeld maatstreepjes en kleurcodes voor het goed ombouwen van machines of een schaduwbord met ombouwonderdelen. Je ziet het meteen als er onderdelen ontbreken, en bovendien zie je ook wat er precies weg is. Ook visuele hulpmiddelen bieden goede mogelijkheden om te standaardiseren. Hier wordt eveneens gezorgd voor zo min mogelijk tekst. Visuele hulpmiddelen zijn bijvoorbeeld pijlen die ergens naar wijzen op de installatie, veiligheidssymbolen of foto's met daarop een goed en een fout voorbeeld van een bepaald product. De laatste kans op standaardisatie is het maken van een werkinstructie, maar dan wel op een visuele manier. Deze werkinstructie geeft op de betreffende werkplek stap voor stap aan hoe een bepaalde taak uitgevoerd moet worden. Zo'n instructie wordt een Één-Punts-Les (EPL) genoemd. Een één-punt-les wordt uitgewerkt met behulp van plaatjes en foto's en zo min mogelijk tekst. Borgen Er is maar één manier om een bepaalde taak uit te voeren: de beste manier. Borgen is ervoor zorgen dat iedereen op de hoogte is van deze beste manier en deze ook gebruikt. Failsafes borgen is niet nodig; een failsafe is al geborgd. Visuele stuur- en hulpmiddelen spreken voor zich en hoeven doorgaans niet getraind te worden. Het is de taak van alle betrokkenen de één-punts-lessen in te leren.De kans dat de andere medewerkers de nieuwe werkwijze gaan overnemen is afhankelijk van het feit of de nieuwe werkwijze de gemakkelijkste weg is. Moeilijk wordt het als de nieuwe standaard omslachtig of ingewikkeld is, terwijl de 'oude' standaard misschien niet meer succesvol was maar wel eenvoudig was. Trainen van EPL's gaat het beste door alle betrokkenen onder begeleiding van een SGA-teamlid de betreffende handeling uit te laten voeren zoals op de één-punts-les staat. Dan kan meteen getoetst worden of de EPL duidelijk en volledig isssss en of de medewerker kan uitvoeren wat er staat. In een matrix kan bijgehouden worden wie welke EPL al onder de knie heeft. Op het moment dat alle medewerkers op de hoogte zijn van de nieuwe manier van werken, kan de SGA afgesloten worden. De oplossingen zijn overgedragen aan de staande organisatie. Het vasthouden van de nieuwe werkwijze is nu de taak en verantwoordelijkheid van degenen die haar moeten gebruiken. De manager controleert op de naleving ervan. Tags:
Start with why volgens Bill Walsh
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
apr 30 2018 If your why is strong enough you will figure out how! Bill Walsh
Prestatiesturing volgens Joost Vos
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
apr 29 2018 Prestatiesturing (Corporate Performance Management) Prestatiesturing is een managementmethode waarbij financiële en niet-financiële cijfers gebruikt worden om de prestaties van mensen in organisaties inzichtelijk te maken. Het principe is eeuwen oud. De beloning van arbeiders in de landbouw op basis van stukloon is zo'n oud voorbeeld van de toepassing van prestatiesturing. Vanaf de jaren dertig heeft prestatiesturing, in het licht van de rationalisatie van bedrijfsprocessen door Tailor, haar intrede gedaan in de industrie. Met de invoering van de Balanced Scorecard en het INK-managementmodel in de jaren negentig is het instrumentarium van prestatiemeting ook doorgedrongen in het werkveld van de strategievorming. Prestatiemeting biedt de organisatie de kans om voeling te houden met de realisatie van voorgenomen doelstellingen. Tussentijdse metingen dienen als evaluaties die tijdig zichtbaar kunnen maken of de voorgenomen doelstellingen gerealiseerd zullen worden en in hoeverre er nog acties ondernomen moeten worden om de realisatie van de doelstellingen te waarborgen. Elke prestatie is het resultaat van een proces. Aan dit proces kunnen vanuit vier invalshoeken metingen gedaan worden. Deze invalshoeken zijn:
Deze invalshoeken zijn in het bovenstaande schema weergegeven. Daarbij wordt het gat tussen output en outcome veroorzaakt doordat er vele andere factoren en processen zijn die bepalen of de resultaten van het uitgevoerde proces ook de beoogde effecten zullen hebben. De metingen worden uitgevoerd met behulp van prestatie-indicatoren. Dit zijn meetinstrumenten die numerieke gegevens (cijfers) verzamelen. Voorbeelden van prestatie-indicatoren zijn omzet (uitgedrukt in geld), doorlooptijden (uitgedrukt in eenheden van tijd), klanttevredenheid (uitgedrukt als een cijfer op een beoordelingsschaal) en ziekteverzuim (uitgedrukt als een percentage). Strategische prestatiesturing Bij strategische prestatiesturing worden de prestatie-indicatoren gekoppeld aan de strategische speerpunten of aan de succesbepalende factoren die de kern van de strategie verwoorden. Processturing Bij processturing worden de prestatie-indicatoren direct gekoppeld aan de (operationele) processen van de organisatie. Prestatiemeting is een instrument dat gebruikt kan worden om de verbetercyclus toe te passen zoals die is geïntroduceerd door Deming. Deze cyclus bestaat uit vier fasen:
Prestatiemeting wordt dan in de checkfase gebruikt om feedback op de realisatie van de uitgevoerde plannen te verzamelen. Met de inzet van de Deming-cirkel kunnen organisaties een proces van continu verbeteren introduceren. Bron: Delegeer resultaat - ontvankelijk leiderschap voor een resultaatgerichte organisatie, Joost Vos Reactie toevoegen
Onvermijdelijke strijd volgens Sun Tzu
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
apr 29 2018 Oorlog voeren is een poging om opnieuw vast te stellen waar de grens ligt. Soms is het aangaan van de strijd onvermijdelijk om de orde te herdefiniëren en opnieuw harmonie te creëren. Tags:
Getting great things done volgens Mother Teresa
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
apr 28 2018 I can do thinga you can't.
Standaarden volgens Icare
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
apr 27 2018 Standaarden Standaarden vormen de basis voor continu verbeteren. Standaard processen worden opgesteld door mensen die er mee werken. Werken volgens een standaard geeft rust, duidelijkheid en synergie, daarnaast biedt het ruimte om te verbeteren. Standaard processen worden beschreven in werkinstructies. (...) Een standaard werkinstructie moet voldoen aan de volgende eisen:
Tags:
Bluff Your Way Into Adaptief leren
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
apr 26 2018 Adaptief onderwijs gaat uit van de verschillen tussen leerlingen en stemt het onderwijs af op de behoefte van de leerlingen. De visie erachter is dat een goede afstemming van leerstof op de interesses van de leerlingen het leren bevordert. [Adaptief lesmateriaal is in zekere zin gedifferentieerd en gepersonaliseerd. Het aangeboden lesmateriaal wordt - datagedreven - worden realtime aangepast: de resultaten en de voortgang van iedere individuele leerling wordt realtime gevolgd en gemonitord.] Niet door een docent, maar door intelligente software wat dergelijke data in kaart brengt met behulp van algoritmes. Dus waar de meeste methodes grotendeels gebaseerd zijn op een min of meer ‘statisch’ curriculum, kenmerkt adaptief lesmateriaal zich door een veelheid aan dynamische en flexibele persoonlijke leerwegen. Adaptief leren is een vorm van gepersonaliseerd leren waarbij je zoveel mogelijk aansluit bij de leerbehoefte van de student. Bron:
Tags:
Management volgens Geoffrey James
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
apr 26 2018 The trick is to manage individuals the way they want to be managed, rather than the way you'd prefer to be managed. Tags: |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
He who reigns within himself and rules his passions, desires, and fears is more than a king. John Milton |
Coachen zonder blabla Bij Bol.com | Managementboek |