• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Omdenken met Lily Tomlin
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

I always wondered why somebody didn't do something about that. Then I realized I was somebody.

Lily Tomlin

Laatst aangepast op zondag, 03 juni 2018 12:24  
Standaardisatie volgens Masaaki Imai
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

masaaki imai standards improvement maintenance

standaardisatie masaaki imai kaizen

Standaardisatie

Voor het bereiken van een hoge kwaliteit in werk is standaardisatie van processen essentieel. Met standaardisatie, betoogt Imai, wordt het werk en de resultaten ervan beheersbaar, meetbaar en overdraagbaar. Hoewel het woord standaardisatie soms een negatieve en saaie bijklank heeft, is dat zeker niet het geval. Het is houvast en garantie voor een betrouwbare dienstverlening aan de klant. Maar wanneer standaards universele waarheden worden waar niet aan getornd kan worden, dan gaat het mis. Standaards horen onderhevig te zijn aan kritiek, analyse en aanpassing, kortom aan continu verbeteren.

Bron: Kaizen en leiderschap - continu verbeteren als missie voor managers (Verdonck Klooster & Associates)

Laatst aangepast op dinsdag, 29 september 2020 07:52  
Versimpelende creativiteit volgens Charles Mingus
Gepubliceerd in Citaten: systeemdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Making the simple complicated is commonplace; making the complicated simple, awesomely simple - that's creativity.

Charles Mingus

Laatst aangepast op zondag, 03 juni 2018 12:23  
Veranderen met behulp van datavisualisatie
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

Vaak bevatten whitepapers te weinig relevante inhoud om interessant te zijn. Zo niet de whitepaper Datavisualisatie: 11 best practices voor goede datavisualisaties van Mirjam Hulsebos.

De hele whitepaper is de moeite waard, maar hieronder een paar fragmenten die te linken zijn aan het inzetten van datavisualisatie voor het op gang brengen van verandering. In bovenstaand filmpje en het Youtube-filmpje legt Ben Tiggelaar hoe je Kotteriaans urgentie kunt creëren door mensen iets te laten ervaren, zien en voelen: See, feel, change. Ben Tiggelaar stelt het als volgt: "Mensen moeten het zien, mensen moeten het voelen, en dan komt de neiging, de wil om te veranderen komt op gang."

datavisualisatie

Communiceer met beelden
Organisaties zijn niet op zoek naar meer data, maar naar meer inzichten: data van hoge kwaliteit, toegespitst op de vragen die ze willen beantwoorden. Beelden lenen zich daar veel beter voor dan tekst, simpelweg omdat ons brein plaatjes sneller en beter kan verwerken dan lange teksten. Een beeld communiceert het best als het in één oogopslag het inzicht uit de data vertelt. Dat is makkelijk gezegd, maar veel moeilijker gedaan.

Vertaal analysegrafieken in communicatiegrafieken
Analyseren en communiceren zijn twee verschillende vakgebieden. Een analist haalt inzichten uit analysegrafieken: complexe grafieken met meerdere informatielagen. Voordat de analist het inzicht vindt, heeft hij of zij de data al op allerlei wijzen gekneed en bekeken. De data en de analist zijn goede bekenden van elkaar geworden. Daardoor is zo’n analysegrafiek voor een data-analist eenvoudig te interpreteren.

Voor de ontvanger, degene die iets met het inzicht moet doen, ligt dat anders. Hij of zij was niet bij de uitgebreide kennismaking en heeft ook geen tijd of behoefte om dat alsnog te doen. Zijn of haar startpunt is het inzicht dat de data-analist verkregen heeft. Vertaal de analysegrafiek daarom naar een communicatiegrafiek.
Een communicatiegrafiek bevat altijd maar één boodschap. Bevat je complexe analysegrafiek drie boodschappen, haal dan deze gelaagdheid eruit en ontwikkel drie eenvoudige communicatiegrafieken, voor iedere boodschap één.

(...)

Wat wil je laten zien?
Bedenk goed wat je met je visualisatie precies wilt laten zien. Stel dat je een grafiek hebt met daarin de target en de realisatie. Wil je dan dat lezers vooral letten op het verschil tussen beide, of wil je de nadruk leggen op het gerealiseerde resultaat?

(...)

Benadruk je boodschap
Als je weet wat je wilt laten zien, zorg dan dat je de juiste tools gebruikt om je boodschap te benadrukken. Als je de ‘less is more’-tip goed toepast, ontstaat er visuele ruimte om met kleur en accenten de boodschap te benadrukken. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een highlight, zoals de meest relevante lijn in de grafiek een opvallende kleur geven.
Het kan soms helpen om tekst toe te voegen. Zet bijvoorbeeld in een staafdiagram het bijbehorende getal (bijvoorbeeld een percentage) eens in de staaf in plaats van links ernaast. Dan beklijven de cijfers veel beter.

Geef je grafiek tot slot een beschrijvende titel, zodat ook mensen die behoefte aan tekst hebben aansluiting vinden.


Bron: Datavisualisatie: 11 best practices voor goede datavisualisaties, Mirjam Hulsebos

Laatst aangepast op vrijdag, 01 juni 2018 20:46  
7 richtlijnen voor gezond leven volgens Hiromi Shinya
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

lijfhacking gezondheid

In zijn boek De enzymfactor geeft Hiromi Shinya zeven richtlijnen voor een goede gezondheid:

enzymendieet shinya richtlijnen gouden

(1) Een goed voedingspatroon

1 85-90% plantaardig voedsel:

  • 50% volkorengranen, bruine rijst, volkorentarwepasta, gerst, muesli, volkorenbrood en bonen zoals bijvoorbeeld sojabonen, nierbonen, kikkererwten, linzen, pintobonen, duivenbonen, zwarte, witten en roze bonen.
  • 30% groene en gele groenten, knol- en wortelgewasse zoals bijvoorbeeld aardappelen, wortelen, yams en bieten, en zeegroenten
  • 5-10% fruit, zaden en noten
2. 10-15% dierlijke eiwitten (niet meer dan ca. 100 gram per dag)
  • Alle soorten vis, maar bij voorkeur kleine vis, aangezien de grotere vissoorten kwik bevatten
  • Gevogelte: kip, kalkoen, eend - slechts in kleine hoeveelheden
  • Rund-, lams-, kalfs- of varkensvlees beperken of geheel vermijden
  • Eieren
  • Sojamelk, sojakaas, rijstemelk, amandelmelk
Daar kun je nog aan toevoegen
  • Kruidentheeën
  • Zeewiertabletten (kelp)
  • Biergist (prima bron van mineralen en het vitaminen B-complex)
  • Bijenpollen en propolis
  • Enzymsupplementen
  • Multivitaminen en mineralensupplementen
Voedingsstoffen die je dient te vermijden/beperken in je voedingspatroon:
  • Zuivelproducten zoals koemelk, kaas, yoghurt en andere melkproducten
  • Japanse groene thee, Chinese thee, Engelse thee
  • Koffie
  • Zoetigheden en suiker
  • Nicotine
  • Alcohol
  • Chocolade
  • Vetten en oliën
  • Gewoon tafelzout (gebruik zeezout dat sporenmineralen bevat)
Overige voedingsadviezen
  • Stop vier tot vijf uur voordat je gaat slapen met eten en drinken.
  • Kauw iedere hap dertig- tot vijftigmaal
  • Eet niet tussen de maaltijden, behalve fruit (als je niet kunt slapen van de honger, mag je tot een uur voor bedtijd wat fruit eten, omdat het snel wordt verteerd)
  • Eet of drink dertig tot zestig minuten voor iedere maaltijd fruit en vruchtensappen
  • Eet volkoren-, ongeraffineerde granen en graanproducten
  • Eet meer voedsel rauw of licht gestoomd. Het verhitten van voedsel tot meer dan 47 graden Celcius doodt de enzymen
  • Eet geen geoxideerd voedsel (fruit dat bruin is geworden is geoxideerd)
  • Eet gefermenteerd voedsel
  • Betracht discipline bij de keuze van het soort voedsel dat je eet. Bedenk dat je bent wat je eet.
(2) Goed water
  • Volwassenen dienen iedere dag tenminste zes tot tien glazen water te drinken
  • Drink na het opstaan een tot drie glazen water
  • Drink ongeveer een uur voor iedere maaltijd twee tot drie glazen water
(3) Regelmatige eliminatie
  • Maak er een dagelijkse gewoonte van om vervuilende stoffen uit je darmen te verwijderen en je spijsverteringsstelsel regelmatig te reinigen.
  • Gebruik geen laxeermiddelen
  • Je kunt een koffieklysma gebruiken als je trage darmen hebt of om je lever te ontgiften.
(4) Matige lichaamsbeweging
  • Lichaamsbeweging die past bij je leeftijd en fysieke gesteldheid is noodzakelijk voor een goede gezondheid, maar te veel lichaamsbeweging kan vrije radicalen vrijmaken en je lichaam beschadigen.
  • Goede vormen van lichaamsbeweging zijn wandelen (4 km), zwemmen, tennis, fietsen, golf, krachttraining, yoga, vechtkunsten en aerobics.
(5) Voldoende rust
  • Ga iedere avond op hetzelfde tijdstip naar bed en zorg voor zes tot acht uur ononderbroken nachtrust
  • Stop vier of vijf uur voordat je gaat slapen met eten en drinken. Als je honger of dorst hebt, kun je een uur voor het slapengaan nog een beetje fruit eten, omdat dit snel verteert.
  • Neem na het middagmaal een korte rustpauze van ongeveer dertig minuten.
(6) Ademhaling en meditatie
  • Mediteer
  • Zorg dat je positief denkt
  • Do vier- tot vijfmaal per uur een aantal diepe buikademhalingen. De uitademing dient tweemaal zolang te duren als de inademing. Dit is uitermate belangrijk aangezien de diepe ademhaling het lichaam helpt te bevrijden van toxinen en vrije radicalen.
  • Draag loszittende kleding die je ademhaling niet belemmert.
  • Luister naar je eigen lichaam en zorg goed voor jezelf.
(7) Vreugde en liefde
  • Vreugde en liefde kunnen de enzymfactor van je lichaam soms op wonderbaarlijke wijze versterken.
  • Neem iedere dag de tijd voor een moment van dankbaarheid
  • Lach
  • Zing
  • Dans
  • Leef met passie en verbind je met heel je hart met je leven, je werk en de mensen van wie je houdt.
Laatst aangepast op vrijdag, 01 juni 2018 14:59  
Doelgericht volhouden volgens George Napper
Gepubliceerd in Citaten: motivatie
E-mail Afdrukken

citaat

When you're up to your rear end in alligators, it's hard to remember that your purpose is draining the swamp.

George Napper

Laatst aangepast op zondag, 03 juni 2018 12:22  
Handboek teamcoaching (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

handboek teamcoaching martijn vroemen helpen zonder bemoeizucht

Handboek teamcoaching
Helpen zonder bemoeizucht
Martijn Vroemen

Bij Bol.com | Managementboek

 

Laatst aangepast op woensdag, 06 juni 2018 20:10  
Klantgerichte kwaliteit volgens Boomsma & Borrendam
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

klantgericht klantgerichtheid boomsma borrendam

In het boek Kwaliteit van dienstverlening gaan S. Boomsma & A. van Borrendam in op wat ervoor nodig is om als organisatie en medewerker klantgericht te zijn:

kwaliteit dienstverlening klantgericht klantgedreven boomsma borrendam

Klantgerichtheid kan men benaderen als een marketing- of als kwaliteitsvraagstuk. Vanuit de marketing wordt klantgerichtheid veelal vertaald als de instelling en inzet van medewerkers in de richting van de klant. Hoe gedragen medewerkers zich naar de externe en eventueel de interne klant? Klantgerichtheid is daarmee vooral een combinatie van houding en gedrag.

(...)

Voldoen aan verwachtingen

Ook bij klantgerichtheid is het algemene uitgangspunt 'voldoen aan verwachtingen' het belangrijkste uitgangspunt. Voldoen aan klantenverwachtingen is de centrale opdracht voor iedere organisatie. Dit wordt veelal in een adem genoemd met het uitgangspunt dat er toevoegde waarde moet worden geleverd. Deze begrippen zijn zeker geen synoniemen, maar hebben wel als overeenkomst dat ze de klant centraal stellen. We kunnen daarom spreken van klantgerichte kwaliteit. Daar waar we dit begrip koppelen aan het leveren van diensten moet er niet alleen naar de kwaliteit van het gebodene, maar vooral naar de kwaliteit van het contact worden gekeken.

'Omdat persoonlijke contacten steeds minder worden, worden ze steeds doorslaggevender in de kwaliteit van de dienstverlening.' ... Het persoonlijke contact is het moment van de waarheid waarin een confrontatie tussen klant en leverancier de basis vormt voor de kwaliteit van de dienstverlening.

Het bevorderen van de meerwaarde van het persoonlijk contact zodat dit de verwachtingen overstijgt, is sterk afhankelijk van de wil en de inzet van het personeel. Medewerkers moeten klantgericht denken en handelen en de organisatie en haar management moeten hen daartoe stimuleren en in staat stellen.

(...)

Het begrip klantgerichtheid is simpel. Richt je op de klant, stel de klant centraal en baseer je op zijn wensen. ... De kern van klantgerichtheid is niet een vriendelijke benadering maar een poging om in te spelen op de persoonlijke wensen. Daarvoor zijn durf en inlevingsvermogen nodig. Deze eigenschappen zijn moeilijk op een training aan te leren, omdat ze deels genetisch zijn bepaald.

Klantgerichtheid komt op diverse momenten en op diverse manieren naar voren. De belangrijkste momenten waarop de klantgerichtheid van de medewerker worden getest en getoetst zijn:

  • Het inventariseren van de verwachtingen
  • Uitvoering van de dienstverlening
  • Controle of de klant tevreden is
  • Klachtenbehandeling
(...)
Houding en gedrag

... Een klantgerichte medewerker richt zich op de individuele klant. ... Als de organisatie een hoge kwaliteit van klantgerichtheid wil garanderen, zullen alle medewerkers in hun houding en gedrag moeten worden getraind.

Het richting geven aan de houding gebeurt vooral door intern voorbeeldgedrag - hoe behandelt de baas zijn medewerkers en hoe gaan we met interne klanten om - en door de uitstraling van de bedrijfscultuur. Welke normen een waarden propageert de organisatie? Klantgerichtheid verheffen tot het eerste bedrijfsprincipe is op zichzelf een goed begin, maar klantgerichtheid is een containerbegrip; het is als het ware een etiket op een grote doos. De buitenkant is aardig verpakt, maar wat er precies in zit is onduidelijk.

Belangrijke onderdelen van een klantgerichte cultuur zijn:

  • Respect;
  • Servicegericht;
  • Persoonlijke ontwikkeling
Fasen in klantgerichtheid
... Ruwweg zijn er vier stadia te onderkennen:
(1) Klantvriendelijk: medewerkers doen aardig en beleefd.
(2) Klantgericht: medewerkers zijn geïnteresseerd in klanten en behandelen ze op een klantvriendelijke manier.
(3) Klantgestuurd: wensen en verwachtingen van de klant zijn het uitgangspunt
(4) Klantgedreven: het belang van de klant gaat boven het eigen belang.

Klantgerichte medewerker

... De klantgedreven medewrker zal:

  • zich verantwoordelijk voelen voor de tevredenheid van de klant (goed inzicht in klantverwachtingen; inzicht in tevredenheid);
  • een klacht of uiting van onvrede van een klant niet doorverwijzen, maar zelf tot actie overgaan om tot herstel van de klanttevredenheid te komen;
  • extra diensten en activiteiten voor de klant willen verrichten;
  • collega's aanspreken op hun (interne) klantgerichtheid.

Bron: Kwaliteit van dienstverlening - de integratie van dienstenmarketing, kwaliteit en management, S. Boomsma & A. van Borrendam

Laatst aangepast op zaterdag, 09 juni 2018 20:26  
Omdenken met Eric Harvey & Steve Ventura
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

Our brains are like a closet. Over time they are filled with things we no longer use - things that don't fit. Every once in a while they need to be cleaned out.

Eric Harvey & Steve Ventura

Laatst aangepast op zondag, 03 juni 2018 12:21  
Standaardiseren volgens Henry Mintzberg
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

henry mintzberg coordination mechanisms

Binnen Lean Six Sigma is standaardisatie belangrijk bij het inbouwen van kwaliteit. In het boek Organisatiestructuren beschrijft Henry Mintzberg - vanuit een andere invalshoek - drie vormen van standaardisatie als onderdeel van zijn beroemde vijf coördinatiemechanismen. Ter achtergrond hieronder een beknopte weergave van de mechanismen waarmee organisaties hun werkzaamheden (kunnen) coördineren:

coördinatiemechanismen mintzberg

Vijf coördinatiemechanismen verklaren de fundamentele wijzen waarop organisaties hun werkzaamheden coördineren:

  • Onderlinge aanpassing
  • Direct toezicht
  • Standaardisatie van werkprocessen
  • Standaardisatie van output
  • Standaardisatie van vaardigheden
Deze mechanismen kan men beschouwen als de meest basale elementen van een structuur, als de lijm die organisaties bijeenhoudt.

(1) Onderlinge aanpassing
Bij onderlinge aanpassing wordt het werkt gecoördineerd via het simpele proces van informele communicatie. Hierbij is de controle in handen van de mensen die het werk uitvoeren. Omdat onderlinge aanpassing zo'n simpel en natuurlijk coördinatiemechanisme is, wordt het in de allereenvoudigste organisaties gebruikt - bijvoorbeeld door twee personen in een kano of een klein aantal mensen in een pottenbakkerij. Paradoxaal genoeg wordt dit mechanisme ook toegepast in organisaties die juist buitengewoon complex zijn. Bijvoorbeeld de organisatie die de eerste bemande raket naar de maan moet sturen. Een dergelijke activiteit vereist een ongelooflijk ingewikkelde arbeidsverdeling, waarbij duizenden specialisten alle mogelijke specifieke taken uitvoeren. Maar bij het begin van het werk kan niemand nog precies weten wat er gedaan moet worden. Die kennis ontwikkelt zich naarmate het werk vordert. Hoewel ook andere coördinatiemechanismen gebruikt worden, blijkt het succes van de onderneming dus uiteindelijk vooral af te hangen van het vermogen van de specialisten om zich an elkaar aan te passen op hun ontdekkinstocht - zo ongeveer als die twee mensen in de kano. ....
(2) Direct toezicht
Bij direct toezicht komt de coördinatie tot stand doordat één persoon de verantwoordelijkheid voor het werk van anderen op zich neemt, hen instructies geeft en de uitvoering van de werkzaamheden bewaakt. Dit betekent dat meer dan één paar handen gecoördineerd worden door de hersenen van één persoon, zoals in het geval van de chef in de pottenbakkerij of de stuurman in de roeiboot.
(...)
(3) Standaardisatie van werkprocessen
Werkprocessen zijn gestandaardiseerd als de inhoud van het werk gespecificeerd of geprogrammeerd is. De montage-instructies die bij kinderspeelgoed geleverd worden, zijn hiervan een aardig voorbeeld. De fabrikant standaardiseert in feite het werkproces van de ouders.
(...)
(4) Standaardisatie van output
De output is gestandaardiseerd wanneer de resultaten van het werk - bijvoorbeeld de afmetingen van het product of de prestaties - gespecificeerd zijn. Taxichauffeurs krijgen niet te horen hoe ze moeten rijden of welke route ze moeten nemen; hun wordt alleen verteld waar ze de klant moeten afleveren.
(...)
(5) Standaardisatie van vaardigheden
Soms is het niet mogelijk het werk of de output te standaardiseren, terwijl coördinatie door middel van standaardisatie toch nodig is. De oplossing bestaat eruit dat men de werknemer standaardiseert in plaats van het werk zelf of de output. Vaardigheden (en kennis) zijn gestandaardiseerd als het soort training dat vereist is voor de uitvoering van het werk gespecificeerd is.
(...)
Dit zijn onze vijf coördinatiemechanismen en wij kunnen daar ruwweg een bepaalde rangorde in aanbrengen. Naarmate het werk van organisaties complexer wordt, blijkt het coördinatiemechanisme dat het meest gebruikt wordt te verschuiven van onderlinge aanpassing naar direct toezicht en vervolgens naar standaardisatie - bij voorkeur van werkprocessen, anders van output of van vaardigheden - om ten slotte terug te keren tot onderlinge aanpassing.
Laatst aangepast op zondag, 27 mei 2018 12:43  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

A genuine leader is not a searcher for consensus but a molder of consensus.

Martin Luther King

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 56 gasten online
Artikelen

standaard vandaag slechtse manier werk uit te voeren taiichi ohno lean

Banner
Banner

boeien! succesvol presenteren reinoud van rooij

Boeien! (Succesvol presenteren)
Dé handleiding voor succesvolle presentaties
Reinoud van Rooij

Bij Managementboek of Bol.com

 

 

 

Lean boekentips

Banner