Maak er geen punt van!
Feedback op schrijfproducten
Monica Koster & Meike Korpershoek
Bij Bol.com | Managementboek
Maak er geen punt van! (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
jan 05 2022 Maak er geen punt van! Bij Bol.com | Managementboek
Taakanalyse volgens Romiszowski
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
jan 05 2022 Martin Valcke beschrijft in zijn boek Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie een model van Romiszowski voor hoe je (cognitieve) taakanalyse kunt gebruiken bij het invullen van de verschillende componenten van het didactisch handelen: Taakanalyse als centrale activiteit bij Instructional designIn het vervolg van dit thema zullen we dikwijls het begrip 'taakanalyse' gebruiken. Romiszowski (1984) ziet taakanalyse als de belangrijkste deelactiviteit in een state-of-the-artontwerpaanpak. Taakanalyse vinden we bijna altijd terug in ‘instructional design'-modellen die gebruikt worden in bedrijfsopleidingen en -trainingen. Men traint werknemers voor het uitvoeren van nieuwe of veranderende 'taken'. Romiszowski past een ontwerpaanpak toe die op vier niveaus aan de slag gaat. Op elk niveau stelt hij specifieke types taakanalyse voor die helpen om een beslissing te nemen over andere componenten van het didactisch handelen. Het eerste niveau is het projectniveau, waarbij de focus ligt op het afbakenen van de einddoelen, het uittekenen van de algemene lijn van de te ontwerpen instructie en het in kaart brengen van beperkingen waarmee men rekening moet houden. Op dit niveau wordt dus bepaald wat uiteindelijk bereikt moet worden, met welke inhouden en waarmee men rekening moet houden. Dit is het curriculum- of cursusniveau, waarvoor men op zoek is naar concrete doelstellingen, naar de opbouw in de cursus of het curriculum en naar relevante leerinhouden. Het lesplanniveau, waarbij de nadruk ligt op de 'instructional events', de concrete instructiestrategieën die in elke fase van een les voorkomen. Het leerstapniveau, dat leidt tot een script voor de reeks concrete leer- en instructieactiviteiten die een lerende in handen krijgt. Bron: Onderwijskunde als ontwerpwetenschap - van leren naar instructie, Martin Valcke Reactie toevoegen
Hou het simpel met Willem van Ockham
Gepubliceerd in
Aanpassen beeld
jan 04 2022 Willem van Ockham, een Engelse theoloog en filosoof en Fransiscaner monnik (1285-1349) dankt zijn beroemdheid aan het principe dat zijn naam draagt: het scheermes van Ockham. Het scheermes van Ockham staat - heel kort door de bocht - dat de best mogelijke verklaring altijd de meest eenvoudig is. Overigens hanteerde Ockham zelf niet de term 'scheermes'. Het principe staat voor het wegscheren van alle onnodige ingewikkeldheden om bij de eenvoudigste verklaring uit te komen: "Men moet het aantal zijnden (of entiteiten) niet groter maken dan nodig". Het scheermes van Ockham is een populaire aanduiding van een aspect van het eenvoudigheidscriterium. Dit criterium 'staat voor een meestal naïef gehanteerd criterium in de filosofie en wetenschappen, dat een eenvoudiger theorie, model, methode of experiment als 'beter' onderscheidt van een ingewikkelder concurrent. Bron: Het grote filosofieboek, Woordenboek Filosofie, Harry Willemsen (Red.) Ockhams Scheermes
Scheermes van Ockham (en een gele koffiefilter)De Engelse monnik William van Ockham (14e eeuw) was niet alleen monnik maar ook filosoof. Hij is beroemd geworden door een stelling die luidt: ‘Simpele oplossingen zijn, onder gelijke omstandigheden, altijd beter dan complexe’. Dat lijkt natuurlijk een open deur maar is het zeker niet. Tags:
Overtuigen volgens Desmond Tutu
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
jan 03 2022
Uit het transformatiemoeras (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over management
jan 03 2022 Uit het transformatiemoeras Bij Bol.com | Mananagementboek
Competentiegericht leren volgens Ella Wijsman
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
jan 03 2022 Ella Wijsman gaat in haar boek Psychologie en sociologie in op 'competentiegericht leren': De maatschappij is dynamisch geworden en kennis veroudert snel. Mensen hebben belang bij meer algemene en persoonlijke bekwaamheden die hen helpen problemen op te lossen en nieuwe wegen te vinden. Dit leidde vanaf de jaren zeventig tot het denken over competenties. Je kunt het begrip competentie definiëren als een persoonlijke bekwaamheid tot handelen en leren. Bij omschrijvingen van het begrip competenties zie je vaak een combinatie van kennis, vaardigheden, persoonlijke eigenschappen en attitudes (overtuigingen). Voorbeelden van competenties zijn: • analytisch vermogen • initiatief (ondernemend zijn) • mondelinge uitdrukkingsvaardigheid • empathie Deze persoonlijke bekwaamheden zijn meestal verder te ontwikkelen, zodat de student met succes slaagt voor de opleiding en de werknemer succesvol gaat functioneren op het werk. Sommige competenties zijn moeilijker te ontwikkelen wanneer ze onvoldoende aanwezig zijn, zoals autonomie of flexibiliteit. Andere competenties worden makkelijker ontwikkeld, bijvoorbeeld mondeling presenteren. Binnen een competentie is een zekere compensatie mogelijk. Zo kan een verkoper die communicatief niet zo sterk is, toch geschikt zijn voor zijn baan. Hij heeft bijvoorbeeld heel veel vakkennis verzameld en ook veel vaardigheden ontwikkeld in verkooptechnieken. De 'geboren verkoper' heeft minder technieken en kennis nodig om succesvol te zijn. Binnen diverse opleidingen wordt met competenties gewerkt; men stelt algemene en meer beroepsspecifieke competentieprofielen op. De student maakt op basis van zelfonderzoek en reflectie een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) waarin zijn of haar belangrijke competenties en ontwikkelpunten vermeld staan. Bron: Psychologie en sociologie, Ella Wijsman Tags:
Doelgericht leven met Aleksandr Solzjenitsyn
Gepubliceerd in
Citaten: motivatie
jan 02 2022 Wanneer zullen we leren, dat het doel van dit aardse leven niet ligt in voorspoed en welvaart, maar in de ontwikkeling van de ziel!?
5 Leervoorkeuren volgens Manon Ruijters
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
jan 02 2022 Ella Wijsman beschrijft in haar boek Psychologie en sociologie de vijf leervoorkeuren van Manon Ruijters: Leervoorkeuren volgens RuijtersRuijters onderscheidt de volgende vijf leervoorkeuren (Ruijters, 2006): (1) Kunst afkijken De dagelijkse praktijk, met hectiek en onvoorspelbaarheid, is voor mensen met deze leervoorkeur de beste leeromgeving. Vaak denkt men dat er een veilige omgeving nodig is om te leren, maar leren kan ook onder spanning. Mensen met deze leervoorkeur leren door goed te observeren, van anderen te horen hoe het werkt en te analyseren wat wel of niet bruikbaar is, en het daarna zelf toe te passen. Ze houden niet van spel of van oefenen. De uitspraak 'van fouten kun je leren' is niet aan hen besteed. (2) Participeren Mensen die deze leervoorkeur hebben willen graag dingen onder woorden brengen en gevoed worden door reacties en ideeën van anderen. Ze willen graag samen leren. Vroeger werd leren vooral als iets individueels gezien. Maar kennis is niet objectief, ieder geeft er zijn eigen betekenis aan. Door er met anderen over te praten, kom je tot een gemeenschappelijke betekenis van de kennis. (3) Kennis verwerven Mensen met deze leervoorkeur vinden overdracht van kennis belangrijk. Zij luisteren en kijken met plezier naar vakmensen. Ze zitten graag met een boek op de bank. Kennis speelt een belangrijke rol bij leren. Dit is vele jaren lang de dominante leerstijl geweest in het onderwijs. Oefenen gebeurt het beste in een redelijk veilige omgeving, waarin fouten mogen worden gemaakt. De omgeving moet niet al te complex zijn. Zo kan gericht de aandacht gevestigd worden op het leerproces. Een zekere rust is prettig om te kunnen reflecteren. Belangrijk is de rol van de begeleider, die de zaken kan vereenvoudigen of aandacht kan vestigen op bepaalde zaken om verder te komen. Fouten vormen een bron van inspiratie om te leren. (5) Ontdekken Lerenden zoeken graag hun eigen weg. Leven is leren, vinden zij. Ze houden niet van voorgestructureerde leersituatie zoals workshops of opleidingen. Ze willen het zelf in de dagelijkse praktijk uitvinden. Ze willen zelf creatief of productief zijn. Bron: Psychologie en sociologie, Ella Wijsman Tags:
Creative acts for curious people (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
jan 01 2022 Creative Acts for Curious People Bij Bol.com | Managementboek
4 Leerstijlen volgens Jan Vermunt
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
jan 01 2022 Ella Wijsman beschrijft in haar boek Psychologie en sociologie de vier leerstijlen van Jan Vermunt: Vermunt (1992) gebruikt de volgende definitie voor een leerstijl: Leerstijl is het geheel van leerstrategieën, leermodellen en leeroriëntaties (zoals doelen en motieven), dat iemand op een bepaald tijdstip kenmerkt. Vermunt ziet de leerstijl als het resultaat van de interactie tussen persoonlijke factoren en contextfactoren. Persoonlijke factoren zijn intelligentie, onderwijservaring en leeftijd. Contextfactoren zijn aard van de leertaak, het vakgebied, toetseisen en instructie in het algemeen. Vermunt onderscheidt de volgende vier leerstijlen: (1) Reproductiegerichte leerstijl Studenten die deze stijl hanteren, gebruiken hun energie vooral om de leerstof te memoriseren (zij leren de leerstof zó dat ze deze letterlijk kunnen reproduceren), te herhalen en stapsgewijs te analyseren. Zij richten zich vooral op het behalen van toetsen en tentamens. (2) Betekenisgerichte leerstijl Studenten met deze stijl richten hun aandacht meestal op de hoofdzaken van het studiemateriaal. Ze onderzoeken de standpunten, ideeën en conclusies, leggen verbanden en nemen kritisch stelling. Eigenlijk Ieren ze vanuit persoonlijke interesse. (3) Toepassingsgerichte leerstijl Leerstijl die vooral gericht is op de toepassnrg van het studiemateriaal. Deze mensen willen weten of leerstof relevant is voor de praktijk. Zij hebben behoefte aan concrete informatie en voorbeelden. (4) Ongerichte teerstijl Je start ergens, maar dwaalt onderweg af. Je hebt geen strategie. Dit is eigenlijk geen echte leerstijl te noemen. Vaak ben je ambivalent ten opzichte van je studie of beroepskeuze. Bron: Psychologie en sociologie, Ella Wijsman Tags:
|
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
We cannot solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them. Albert Einstein |
Het bed van Procrustes Bij Bol.com | Amazon.nl | Managementboek
|