• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Omdenken met Lee Iacocca
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

You can have brilliant ideas, but if you can't get them across, your ideas won't get you anywhere.

Lee Iacocca

Laatst aangepast op dinsdag, 09 november 2021 08:18  
Kwaliteitsverbetering volgens W. Edwards Deming
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

citaat

Improve quality, you automatically improve productivity.

W. Edwards Deming

Laatst aangepast op dinsdag, 09 november 2021 08:17  
Learning experience design (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

learning experience design donald clark

Learning Experience Design
How to Create Effective Learning that Works
Donald Clark

Bij Bol.com | Managementboek

 



Laatst aangepast op zondag, 07 november 2021 16:39  
Processen volgens Martin van Zanten & Jeroen Macke
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

proces processen

Martin van Zanten en Jeroen Macke geven in hun boek Extended Systems Engineering in de praktijk de onderstaande beschrijving van een proces:

proces processen

Omgaan met processen


Het doel van elke organisatie is om bepaalde goederen en/of diensten aan hun klanten te leveren. ... Om deze goederen en/of diensten te kunnen leveren moeten deze organisaties een groot aantal activiteiten uitvoeren. Welke dat zijn, hangt natuurlijk af van de goederen of diensten die de organisatie levert. Een proces is niets anders dan een logische opeenvolging van activiteiten om van een bepaalde input tot een bepaalde output te komen. In dat licht bezien voert iedereen altijd een proces uit.

(...)

Overal worden ... activiteiten uitgevoerd om van een bepaalde input tot een bepaalde output te komen. Overal wordt dus procesmatig gewerkt. Wat organisaties bedoelen met procesmatig werken heeft te maken met doelmatigheid en efficiency waarbij de kwaliteit van de output voldoet aan de verwachtingen van de klant.

Wat is een proces?

[Een is] proces niets anders dan een logische opeenvolging van activiteiten, waarbij een bepaalde input wordt omgezet naar een bepaalde output.

Laten we als voorbeeld de activiteiten van een bakker nemen. Een bakker moet grondstoffen bestellen. Bij ontvangst moet hij deze controleren en daarna opslaan in geconditioneerde ruimtes. Vervolgens zal hij voorbereidingen gaan treffen om het brood te bereiden. Hij maakt het deeg, laat het rijzen in de rijskast en plaatst het in de oven, waar de broden worden gebakken. Daarna zal hij het brood naar de winkel vervoeren, zodat het verkocht kan worden. Behalve dit heeft de bakker ook te maken met andere activiteiten.

(...)

Hoewel een proces vaak als iets abstracts en moeilijks gezien wordt, is het eigenlijk heel logisch dat je altijd een proces uitvoert. Je bent namelijk altijd bezig met het uitvoeren van activiteiten om tot iets te komen (= de output). En om deze activiteiten te kunnen uitvoeren heb je een bepaald input nodig. Dit geldt zowel tijdens het werk als in je privé-omgeving.

Daar waar we in onze werkomgeving enigszins ingewikkeld doen over processen, verwachten we in onze privé-omgeving vaak duidelijke procesbeschrijvingen, omdat we anders de desbetreffende activiteiten niet goed kunnen uitvoeren.

Vrijwel ieder huishouden heeft bijvoorbeeld wel één of meerdere kookboeken in de kast staan. Een kookboek is niets anders dan een verzameling procesbeschrijvingen (recepten) om te komen tot verschillende maaltijden. Elk recept geeft aan wat je nodig hebt, de input (de soorten ingrediënten en hoeveelheden). Daarna worden de activiteiten beschreven om tot de uiteindelijke maaltijd te komen (de output).

(...)

[Bij bijna alles wat je doet] volg je een proces. Of je het proces gaat beschrijven, op welke wijze en met welke diepgang, hangt af van het soort proces en degenen die ermee moeten werken. De activiteiten die piloten moeten uitvoeren alvorens het vliegtuig mag vertrekken, zijn bijvoorbeeld zeer nauwkeurig omschreven. Voor het organiseren van een dagje weg met vrienden zul je niet zo gauw een procesbeschrijving opstellen.

Naast processen wordt ook gebruik gemaakt van procedures. Het verschil tussen een proces en een procedure is dat in de laatste duidelijk wordt gemaakt wie de activiteiten uitvoert en wie waarvoor verantwoordelijk is.

Bij het beschrijven van processen is het uitermate belangrijk om allereerst het doel van het proces te definiëren. Op basis daarvan worden de output en de input gedefinieerd, gevolgd door de activiteiten. Vervolgens wordt een procedure opgesteld, die onder andere aangeeft wie waarvoor verantwoordelijk is, wie welke activiteiten uitvoert en welke middelen noodzakelijk zijn om de activiteiten te kunnen uitvoeren.

Bron: Extended Systems Engineering in de praktijk, Martin van Zanten & Jeroen Macke

Laatst aangepast op zaterdag, 27 november 2021 17:45  
Management volgens Simon Sinek
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat

Great companies don't hire skilled people and motivate them, they hire already motivated people and inspire them.

Simon Sinek

Laatst aangepast op dinsdag, 09 november 2021 08:17  
Omdenken met Warren G. Bennis
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

If knowing yourselve and being yourself were as easy to do as to talk about, there wouldn't be nearly so many people walking around in borrowed postures, spouting secondhand ideas, trying desperately to fit in rather than to stand out.

Warren G. Bennis

Laatst aangepast op dinsdag, 09 november 2021 08:16  
Visionair leiderschap volgens Jack Welch
Gepubliceerd in Citaten: leiderschap
E-mail Afdrukken

citaat

No vision is worth the paper it's printed on unless it is communicated constantly and reinforced with rewards.

Jack Welch

Laatst aangepast op dinsdag, 09 november 2021 08:15  
Verandergedrag (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

verandergedrag gedragsverandering thijs leenman

Verandergedrag
Hoe je gedragsverandering interactief stimuleert
Thijs Leenman

Bij Bol.com | Managementboek

 

Laatst aangepast op zondag, 14 november 2021 11:49  
Management volgens W. Edwards Deming
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat

I am not reporting things about people.
I am reporting things about practices.

W. Edwards Deming

Laatst aangepast op dinsdag, 09 november 2021 08:14  
Effectief leiderschap volgens Simon Sinek
Gepubliceerd in Citaten: leiderschap
E-mail Afdrukken

citaat

For values or guiding principles to be truly effective, they have to be verbs.

Simon Sinek

Laatst aangepast op dinsdag, 09 november 2021 08:13  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

If you believe that you know the requirements better than the customer, you are part of the problem, not the solution.

Alan Davis

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 259 gasten online
Artikelen

system learn management russell ackoff

Banner
Banner

emotional desing donald norman

Emotional Design
Why We Love (or Hate) Everyday Things
Donald A. Norman

Bij Bol.com




 

Lean boekentips

Banner