In het boek Procesmanagement in de praktijk beschrijft Hugo Hendriks wat hij verstaat onder procesmanagement:
Wat is procesmanagement?
Nu de definitie van een proces helder is en u tevens hebt geleerd dat processen op verschillende manieren ingedeeld kunnen worden, is het tijd om te kijken naar het managen van processen. De term 'management' slaat in het algemeen op 'beheer, leiding van een bedrijf of organisatie'. Onder het managen van een proces kunt u dus verstaan: het beheren van of leidinggeven aan een proces.
Van Pampus (2010) definieert procesmanagement als 'het beheersen en sturen van de organisatie door gebruik te maken van (informatie uit) de processen'. Hardjono en Bakker (2007) definiëren procesmanagement als 'het beheersen, beïnvloeden en controleren, naar onze hand zetten en als het even kan voorspelbaar maken van processen'. Tolsma en De Wit (2009) nemen deze definitie grotendeels over: 'het (kunnen) beheersen, beïnvloeden, controleren en daarmee het voorspelbaar maken van processen'.
Centraal in deze definities staan het beheersen en beïnvloeden van processen. De reden waarom dat gebeurt, is omdat een organisatie haar doelen wil realiseren. Dit boek hanteert daarom de volgende definitie: 'Procesmanagement is een systematische en beheerste beïnvloeding van processen om ervoor te zorgen dat de organisatiedoelen worden gerealiseerd.'
Dit betekent wel dat de processen een bekend verloop hebben (processen beschrijven), dat de doelen bekend zijn (processen besturen), dat bewaakt wordt of de processen ook juist verlopen (processen analyseren) en dat processen worden bijgestuurd wanneer nodig (processen verbeteren). Daarmee ontstaat de PDCA-cyclus, zoals al beschreven in de introductie van dit boek:
— plan: processen beschrijven;
— do: processen besturen;
— check: processen analyseren;
— act: processen verbeteren.
Bron: Procesmanagement in de praktijk, Hugo Hendriks