If you've spent your working life in a command & control environment you'll assume there's no other way to manage. It then is logical for you to improve results by just being better at 'command and control'.
John Seddon
Command and control-valkuil volgens John Seddon
Gepubliceerd in
Citaten: management
nov 17 2021 If you've spent your working life in a command & control environment you'll assume there's no other way to manage. It then is logical for you to improve results by just being better at 'command and control'. Tags:
Leiderschap volgens John Seddon
Gepubliceerd in
Citaten: leiderschap
nov 16 2021 Leadership is about working on the work with the worker. That is what good leaders do. Tags:
Echte leiders dienen (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over management
nov 16 2021
Model(leren) volgens Ton de Leeuw
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
nov 15 2021 Ton de Leeuw beschrijft in zijn boek Bedrijfskundig management primair proces, strategie en organisatie wat hij verstaat onder een model: Een model is een systeem dat (gedurende een tijdsperiode) een afbeelding is van aspecten van een ander systeem, dat in een bepaalde situatie wordt gebruikt en waarvan de gelijkenis juist betrekking heeft op die aspecten die, gezien het gebruiksdoel, relevant zijn. ModelleringsbeslissingenVolgend op de beslissingen over de te hanteren zienswijzen moeten concretere beslissingen worden genomen om tot een (of meer) modellen te te komen. Bij de behandeling van de verschillende deelsystemen, ben je al enkele van die beslis-singen tegengekomen, zoals waarvoor het model dient en welke aspecten wor-den beschouwd. Dit zijn zogenaamde modelleringsbeslissingen. Bron: Bedrijfskundig management primair proces, strategie en organisatie, A.C.J. de Leeuw
Tags: Reactie toevoegen
Begrijpend leiden met Myron Tribus
Gepubliceerd in
Citaten: leiderschap
nov 15 2021 You cannot lead what you don’t understand and you can’t understand what you haven’t done.
Eenmaal is scheepsrecht: 5D-methode voor eenmalige verwerking
Gepubliceerd in
Lifehacking
nov 14 2021
Eenmalige verwerking met de 5 D-methode Het boek Timemanagment voor dummies beschrijft Dirk Zeller een methode voor eenmalig verwerking (single handling). De methode is bedoeld om papieren eenmaal te verwerken, maar is ook uitstekend toepasbaar voor het verwerken van e-mails. De methode gaat uit van de vijf D's: dump (dumpen), delegate (delegeren), detour (omzeilen), do it (doe het) of depot (deponeren).
Zeller waarschuwt ervoor dat als je vijf D's niet (goed) volgt, je te maken krijgt met de minder productieve D's: dawdle (treuzelen), daydream (dagdromen), deliberate (beraadslagen) en deceive (bedriegen).
Zelfmotivatie met Seth Godin
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
nov 14 2021 All motivation is self-motivation. Your family, your boss, or your co-workers can try to get your engine going but, until you decide what to accomplish, nothing will happen. Tags:
Succes met Big Data (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over informatiemanagement
nov 14 2021 Succes met Big Data Bij Bol.com | Managementboek
Complexiteit volgens Hans Vermaak
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
nov 13 2021 Hans Vermaak stelt in zijn boek Plezier beleven aan taaie vraagstukken dat taaie vraagstukken gekenmerkt worden door complexiteit. Volgens Vermaak zijn vraagstukken altijd 'geconstrueerd'; ze leiden geen autonoom, maar iets is pas een probleem als iemand dat ervan maakt. De omvang, urgentie en verwoording van een vraagstuk wordt gegenereerd door de betrokken, waarbij de betekenissen verschuiven in de tijd. Oftewel: 'vraagstukken zijn dus niet los te beschouwen van de omgeving waarin ze voorkomen en de mensen die daarin acteren'. "Niet alle vraagstukken zijn even taai. (...). Taaiheid is een gevoelsterm die betrokkenen in zo'n omgeving aan hun vraagstukken kunnen geven. Ze doen dat als ze tegen beperkte vermogens, slechte ervaringen en dergelijke aanlopen. Taaiheid is NIET een kenmerk van de vraagstukken zelf. Toch staat zo'n saaiheidsbeleving niet los van de feitelijke kenmerken van vraagstukken. Hoe complexer een vraagstuk is, hoe slechter het vertrouwde handelingsreportoire er een antwoord op is en hoe sneller een taaiheidservaring kan ontstaan. Organisaties kunnen een stuk beter overweg met vraagstukken die kenbaar, maakbaar zijn. Kortom, taaiheid is een populaire maar geen noodzakelijke gevoelsterm voor complexiteit. Naarmate men complexiteit beter leert waarderen en hanteren, kan complexiteit ook vrolijker gevoelslabels dragen." Vermaak onderkent vier soorten complexiteit:
De kenmerken versterken elkaar. "Als een vraagstuk bijvoorbeeld multdimensionaal is (inhoudelijke complexiteit), neemt de kans toe dat mensen uit verschillende disciplines zullen participeren (sociale complexiteit), maar ook dat ieder afzonderlijk tegen de grenzen van de eigen expertise aanloopt als men probeert te doorgronden wat er aan de hand is (psychologische complexiteit).'' Bron: Plezier beleven aan taaie vraagstukken, Hans Vermaak
Doelgericht bewegen met Johan Cruijff
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
nov 13 2021 Ik heb een vreselijke hekel aan iemand die beweegt, maar niet weet waar naartoe. Tags: |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
It is not that we are short of time.... It is the way that we treat time, even the way that we think about it. A time revolution.. is the fastest way to make a giant leap in both happiness and effectiveness." Richard Koch |
Helpen met impact Bij Bol.com | Managementboek
|