In het boek Ondernemen binnen de onderneming stellen Mathieu Weggeman, Gert Wijnen en Rudy Kor het volgende over het formuleren van doelen:
Voor het goed functioneren van de organisatie is het van essentieel belang helderheid te hebben over het verschil tussen waarom men een organisatie wenst te vormen (missie), waarheen men gezamenlijk op weg wil (visie), wat men met die organisatie wil bereiken (doelen) en hoe men dat wil doen (strategie). De relatie tussen missie, visie, doelen en strategie kan als volgt worden aangegeven.
Missie geeft een min of meer kwalitatief, filosofisch antwoord op de vraag waarom het belangrijk is dat onze organisatie bestaat, waarom we er zijn. De missie geeft aan wat de medewerkers (= organisatie) voor elkaar en voor de samenleving wil betekenen, welke toegevoegde waarde zij willen leveren. Ze maakt duidelijk waarin de organisatie zich onderscheidt van andere, soortgelijke organisaties in dezelfde branche. En de missie is gebaseerd op met elkaar gedeelde waarden en normen (shared values).
Missie | Doelen |
Enkelvoud | Meervoud |
Globaal | Specifiek/concreet |
Kwalitatief/richtinggevend | Kwantitatief/meetbaar |
Commiterend | Involverend |
Idealistisch | Haalbaar en acceptabel |
Integraal | Gedifferentieerd |
Lange termijn | Middellange termijn |
Inspirerend | Motiverend |
Waarom willen we het | Wat willen we precies |
Doelen: geven antwoord op de vraag wat we precies willen bereiken? Dit zijn dus de - directe of indirecte - uit de missie afgeleide, duidelijk gespecificeerd, gewenste en meetbare resultaten die op een vooraf aangegeven tijdstip bereikt moeten zijn.
Strategie: geeft antwoord op de vraag hoe we de geformuleerde doelen gaan realiseren: de weg waarlangs, de manier waarop. Dit is dus een in de tijd gefaseerd actieplan. Strategie ... is de manier waarop en het geheel van middelen waarmee voorafgestelde doelen nagestreefd worden. Gestelde doelen zijn zo een voorwaarde om over strategie te kunnen praten.
Doelen |
Strategie |
|
Definitie |
Meetbare resultaten die de organisatie op een bepaald moment bereikt wil hebben |
De manier waarop en het geheel waarmee vooraf gestelde doelen nagestreefd worden |
Synoniemen |
Doeleinden, doelstellingen, targets |
Beleid, strategisch plan, meerjarenplan |
Voorbeeld |
2% rendement op het vreemd vermogen in jaar x |
Meer marktaandeel realiseren bij gelijkblijvende of lagere bedrijfskosten |