• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Bluff Your Way Into... 5 Leervoorkeuren volgens Manon Ruijters
5 Leervoorkeuren volgens Manon Ruijters

leren

Ella Wijsman beschrijft in haar boek  Psychologie en sociologie de vijf leervoorkeuren van Manon Ruijters:

vermunt leerstijl

Leervoorkeuren volgens Ruijters

Ruijters onderscheidt de volgende vijf leervoorkeuren (Ruijters, 2006):

(1) Kunst afkijken

De dagelijkse praktijk, met hectiek en onvoorspelbaarheid, is voor mensen met deze leervoorkeur de beste leeromgeving. Vaak denkt men dat er een veilige omgeving nodig is om te leren, maar leren kan ook onder spanning. Mensen met deze leervoorkeur leren door goed te observeren, van anderen te horen hoe het werkt en te analyseren wat wel of niet bruikbaar is, en het daarna zelf toe te passen. Ze houden niet van spel of van oefenen. De uitspraak 'van fouten kun je leren' is niet aan hen besteed.

(2) Participeren

Mensen die deze leervoorkeur hebben willen graag dingen onder woorden brengen en gevoed worden door reacties en ideeën van anderen. Ze willen graag samen leren. Vroeger werd leren vooral als iets individueels gezien. Maar kennis is niet objectief, ieder geeft er zijn eigen betekenis aan. Door er met anderen over te praten, kom je tot een gemeenschappelijke betekenis van de kennis.

(3) Kennis verwerven

Mensen met deze leervoorkeur vinden overdracht van kennis belangrijk. Zij luisteren en kijken met plezier naar vakmensen. Ze zitten graag met een boek op de bank. Kennis speelt een belangrijke rol bij leren. Dit is vele jaren lang de dominante leerstijl geweest in het onderwijs.

(4) Oefenen

Oefenen gebeurt het beste in een redelijk veilige omgeving, waarin fouten mogen worden gemaakt. De omgeving moet niet al te complex zijn. Zo kan gericht de aandacht gevestigd worden op het leerproces. Een zekere rust is prettig om te kunnen reflecteren. Belangrijk is de rol van de begeleider, die de zaken kan vereenvoudigen of aandacht kan vestigen op bepaalde zaken om verder te komen. Fouten vormen een bron van inspiratie om te leren.

(5) Ontdekken

Lerenden zoeken graag hun eigen weg. Leven is leren, vinden zij. Ze houden niet van voorgestructureerde leersituatie zoals workshops of opleidingen. Ze willen het zelf in de dagelijkse praktijk uitvinden. Ze willen zelf creatief of productief zijn.

Bron: Psychologie en sociologie, Ella Wijsman

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 01 januari 2022 13:36  

People don't buy what you do, they buy why you do it.

Simon Sinek

 

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 522 gasten online
Artikelen

hamer champy broken business processes

Banner
Banner

feilbare denken werk chantal leest beslissingen

Ons feilbare denken op het werk
Betere beslissingen en minder denkfouten
Chantal van der Leest

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner