Management of many is the same as management of few. It is a matter of organization.
Sun Tzu
Management volgens Sun Tzu
Gepubliceerd in
Citaten: management
juli 07 2017 Management of many is the same as management of few. It is a matter of organization. Tags:
Variërerende procesprestaties volgens George, Rowland & Kastle
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
juli 06 2017 Geïnspireerd door het boek Wat is Lean Six Sigma? van Mike George, Dave Rowlands en Bill Kastle heb ik de twee figuren nagemaakt die zij gebruiken voor het weergeven van de verschillen tussen de prestaties van twee processen. In beide gevallen zijn de 125 'scores' uitgezet in een histogram. Het verschil in variatie is direct zichbaar. Een proces met veel variatie of spreiding Een proces met veel minder variatie of spreiding
Bron: Wat is Lean Six Sigma?, Mike George, Dave Rowlands & Bill Kastle
3 soorten beslissingen volgens Keuning & Eppink
Gepubliceerd in
Management
juli 06 2017 Doede Keuning en Jan Eppink leggen een relatie tussen de drie kernproblemen van management en drie soorten beslissingen: Het besluitvormingsproces bestaat uit vier hoofdfasen:
(...) Het maken van een onderscheid tussen verschillende soorten beslissingen is van belang, omdat algemene uitspraken en richtlijnen over één soort beslissingen niet van toepassing behoeven te zijn op een andere soort. Dit geldt ook voor het gebruik van technieken in het besluitvormingsproces. (...) In dit verband onderscheiden we:
Zie ook: Effectief organiseren volgens Keuning & Eppkink Bron: Management & Organisatie - Theorie en toepassing, Doede Keuning, Jan Eppink Tags: Reactie toevoegen
Mission statements volgens Russel L. Ackhoff
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
juli 06 2017 A mission statement should define the business that the organization wants to be in, not necessarily what it is in. Tags:
Destructieve goede bedoelingen volgens W. Edwards Deming
Gepubliceerd in
Lean-tegeltje
juli 05 2017
Klantreizen volgens De Processpecialisten
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
juli 05 2017 Volgens de Processpecialisten is concept van de klantreis een goed hulpmiddel om na te denken over het inrichten en inrichten en verbeteren van de dienstverlening: Een klantreis brengt de ervaringen van uw klant in beeld, van de eerste oriëntatie op een product of dienst tot en met het delen van indrukken. Vaak worden de ervaringen van werkelijke klanten met bestaande producten en diensten in kaart gebracht: de analyse van de ervaringen is dan het startpunt om de dienstverlening te verbeteren. Een andere mogelijkheid is om juist de klantreis van de toekomst te ontwerpen: door de gewenste ervaring van een denkbeeldige klant heel concreet te beschrijven, wordt duidelijk waar uw organisatie naar toe wil groeien.
Voor het vaststellen van de klantreis onderkennen de Processpecialisten vijf stappen:
Bron: Klantreizen - klantervaringen als startpunt voor het inrichten en verbeteren van uw dienstverlening
Strategie in actie volgens Kaplan & Norton
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
juli 04 2017 Ben Tiggelaar beschrijft in zijn boek MBA in één dag de Balanced scorecard van David Norton en Robert Kaplan: Robert Kaplan (1940) en David Norton (1941) zijn de grondleggers van de balanced scorecard, een van de populairste managementinstrumenten van de afgelopen decennia. Wie prestatiemanagement zegt, zegt zo ongeveer balanced scorecard en andersom. (...) De balanced scorecard [V]eel bedrijven hebben moeite met het in de praktijk brengen van hun strategische plannen. Een van de oorzaken volgens Kaplan en Norton is dat meer dan 90% van de medewerkers in grote bedrijven niet begrijpt wat de strategie van hun organisatie concreet inhoudt. De vertaalslag naar concrete handelingen ontbreekt. Dit probleem is een van de redenen dat de balanced scorecard zo populair is. De balanced scorecard is een instrument dat bedrijven helpt om hun doelen naar concrete actie te vertalen op verschillende terreinen. Dat is nuttig voor prestatiemanagement, maar bijna onmisbaar bij het uitvoeren van een strategie. (...) De balanced scorecard is een systeem dat de onderneming belicht vanuit vier verschillende gezichtspunten:
(...) Binnen elk van deze perspectieven worden weer vier verschillende elementen onderscheiden:
Deze elementen - doelstellingen, prestatie-indicatoren, prestatienormen en initiatieven - moeten dus voor ieder perspectief worden uitgewerkt en bijgehouden. ... Maar als het eenmaal is gelukt om alle perspectieven zo uit te werken, heb je feitelijk de strategie van de organisatie helder beschreven en vertaald naar concrete actie. (...) Strategiekaart en strategiekantoor Kaplan en Norton hebben de afgelopen jaren niet stilgezeten. Met de balanced scorecard als basis hebben ze verschillende nieuwe inzichten en instrumenten ontwikkeld op het gebied van strategie-implementatie. De strategiekaart De strategiekaart (of strategy map) is niets meer of minder dan één A4'tje waarop visueel is weergegeven hoe de organisatiestrategie eruitziet en hoe de verschillende onderdelen met elkaar samenhangen. [Per perspectief beschrijf je in de vorm van cirkels de doelen in steekwoorden. Het strategiebureau Een ander hulpmiddel dat Kaplan en Norton voorstellen om te zorgen dat strategieën ook echt worden uitgevoerd is de introductie van een aparte afdeling strategiemanagement, oftewel een office of strategy management. Het klinkt simpel, maar onderzoek van Kaplan en Norton laat zien dat zo'n afdeling geen overbodige luxe is. Zonder zo'n afdeling is 85% van de managementteams nog geen uur per maand bezig met het onderwerp strategie. 50% van de managers spendeert zelfs helemaal geen tijd aan strategie. Een strategiebureau moet geen grote stafafdeling worden waardoor de kosten en bureaucratie alleen maar toenemen. Kaplan en Norton adviseren juist een klein team dat direct samenwerkt met de leiding van het bedrijf. Deze mensen moeten zich richten op praktische taken als: het maken van scorecards, het voorbereiden van strategiebijeenkomsten van het management en het effectief communiceren met medewerkers over de strategie. De kerntaak is het koppelen van strategie en uitvoering. David Norton hierover in een interview: "Als je deze twee zaken niet koppelt, blijf je hangen in een 'bottom-up' wereld waarin je alleen maar bezig bent met je operaties en niet weet of het ook van strategisch belang is. Of je leeft in een 'top-down' wereld waar het alleen over strategie gaat, maar waar je niet tot uitvoering komt. Je moet die twee dingen aan elkaar koppelen!" Bron: MBA in één dag, Ben Tiggelaar& Joël Aerts
Tags:
Systeemdenken met W. Edwards Deming
Gepubliceerd in
Lean-tegeltje
juli 03 2017
Prestatiemanagement volgens Geert Bouckaert
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
juli 03 2017 We kaderen prestatiemeting en de gerelateerde begrippen in een input output schema. Dit schema structureert de werking van een organisatie in de omgeving. Alle aspecten van administratief rationeel handelen vinden er een plaats. Idealiter ziet het plaatje er als volgt uit. Vooreerst worden er strategische doelstellingen (a) vooropgezet. Dit is het lange termijnperspectief van de organisatie. Juist vanwege de lange termijn zijn ze niet concreet, maar geven een algemene visie op de rol van de organisatie in de maatschappij. De strategische doelstellingen worden regelmatig geconcretiseerd. Deze concretiseringen zijn de operationele doelstellingen (b). Deze doelstellingen zijn meestal heel wat beter grijpbaar en meetbaar. Nu de organisatie heel concreet weet wat de doelstellingen zijn, zullen er middelen (c) ingezet worden, waarmee er processen (d) worden opgestart (activiteiten). Dit resulteert in een output (e). Input, proces en output situeren zich in de organisatie. Nadat de output de deur van de organisatie uit is, zal het een effect doen gelden in de maatschappij. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen impact (f) en effect (g). Effect is het uiteindelijke resultaat van de output. Vaak manifesteert het effect zich op de lange termijn. Impact daarentegen geeft de eerste reacties van de maatschappij op de overheidsoutput aan. Meestal zien we al op korte termijn een impact. Vanzelfsprekend spelen omgevingsfactoren meestal een belangrijkere rol op de lange termijn effecten en minder voor wat betreft de korte termijn impact. Een voorbeeld uit het verkeersbeleid. De strategische doelstelling is het verminderen van het aantal verkeersdoden (Stevaert 2000). De strategische doelstelling is in dit geval al redelijk (...) Een typologie van indicatoren Enkelvoudige indicatoren
Verhoudingsindicatoren (ratio)
(...) Tags:
De vijf principes van Lean (denken)
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
juli 02 2017 |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
Gisteren stond ik nog aan de rand van de afgrond, vandaag ben ik gelukkig een stapje verder... Willem de Ridder |
Visueel Samenwerken Bij Bol.com | Managementboek |