Nieuwe leiders gevonden
De essentie en dagelijkse praktijk van het nieuwe leiderschap
Tica Peeman
Bij Bol.com | Managementboek
Nieuwe leiders gevonden (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over management
sept 03 2017 Nieuwe leiders gevonden Bij Bol.com | Managementboek
Succes volgens Bill Cosby
Gepubliceerd in
Citaten: dromen, durven doen
sept 02 2017 In order to succeed, your desire for success should be greater than your fear of failure.
Kanban volgens Henrik Kniberg & Mattias Skarin
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
sept 02 2017 In het boek Kanban and Scrum - making the most of both beschrijven Henrik Kniberg en Mattias Skarin het Lean-instrument van de Kanban: Kanban is based on a very simple idea. Work in Progress (WIP) should be limited and something new should be started only when an existing piece of work is delivered or pulled by a downstream functioe. The kanban (or signal card) implies that a visual signal is produced to indicate that new work can be pulled because current work does not equal the agreed limit. (...) The principle of Kanban is that you start with whatever you are doing now. You understand your current process by mapping the value stream and then you agree to WIP limits for each stage in that process. You then start to flow work through the system by pulling it when kanban signals are generated. (...) Because WIP is limited in a Kanban system, anything that becomes blocked for any reason tends to clog up the system. If enough work items become blocked the whole process grinds to a halt. This has the effect of focusing the whole team and the wider organization on solving the problem, unblocking the item and restoring flow. Kanban uses a visual control mechanism to track work as it flows through the various stages of the value stream. Typically, a whiteboard with sticky notes, or and electronic card wall system is used. (...) Kanban exposes bottlenecks, queues, variability and waste - all of which are things which impact the performance of the organization in terms of the quantity of valuable work deliverd and the cycle time required to deliver it. Kanban provides team members and external stakeholders with visibility into the effect of theri actions (or inactions.) As such, early case studies are showing that Kanban changes behavior and encourages greater collaboration within the workplace. The visibility into and impact on bottlenecks, waste and variability also encourages discussion about improvements, and teams quickly start implementing improvements to their process. (...) Through the nature of the pull system, Kanban also encourages delayed commitment on both prioritization of new work and delivery of existing work. ... This improves agility by managing expectations, shortening cycle times from commitment to delivery and eliminating rework since the change that priorities will change is minimized. One final word on Kanban is that the effect of limiting WIP provides predictability of cycle time and makes deliverables more reliable. The "stop the line" approach to impediments and bugs also appears to encourage very high levels of quality and a rapid form of rework.
(...)
Kanban in a nutshell (1) Visualize the workflow
(2) Limit Work in Progress (WIP) Assign explicit limits to how many items may be in progress at earch workflow state. (3) Measure the lead time (average time to complete one item, sometimes called 'cycle time'), optimizing the process to make lead time as small and predictable as possible.
(...) Summaryof Scrum vs. Kanban Similarities Differences
Bron: Kanban and Scrum - making the most of both, Henrik Kniberg & Mattias Skarin
Kwaliteitsproblemen volgens W. Edwards Deming
Gepubliceerd in
Lean-tegeltje
sept 01 2017
Flow volgens Jaap van Ede
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
sept 01 2017 In een 2-delige serie over Lean projectmanagement geeft Jaap van Ede hoofdredacteur van www.procesverbeteren.nl elf tips voor het realiseren van meer flow in projecten. Hieronder een aantal - meer algemene - fragmenten uit de 2 artikelen: Voor procesverbetering zijn tenminste drie zaken nodig: (1) Een besturingssysteem dat de flow reguleert. Denk bijvoorbeeld aan het voorkomen van pieken en dalen in de capaciteitsvraag. Pas als processen redelijk voorspelbaar verlopen, is er een basis voor procesverbetering. (2) Het is zichtbaar wat er op dit moment gebeurt: zijn er afwijkingen, dreigende problemen, of bottleneck. (3) Het is bekend waar de prioriteit ligt: wat is het overkoepelende doel, en hoe kun jij daaraan vanaf jouw werkplek bijdragen? Is de flow beheersbaar, zichtbaar en weet je wat jij of je team als eerste daaraan moet verbeteren, dan kan stapsgewijs worden gewerkt aan verbetering. Dit gebeurt binnen Lean via ‘wetenschappelijke’ experimenten. Hypothesevorming en testen, uiteraard binnen veilige grenzen. ‘Beter’ is daarbij een productiesysteem dat nog steeds stabiel is, ondanks lagere buffers qua (tussen)voorraad, tijd en/of capaciteit. Feitelijk is het systeem dan een stukje ‘sneller’ geworden! (...) Tip 1. Standaardiseer en modulariseer (...) (...) Tip 6. Creëer stapsgewijs waarde Bron:
Omdenken met May Angelou
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
sept 01 2017
Dagstarts en Hoshin Kanri (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
aug 31 2017 Dagstarts en Hoshin Kanri Bij Bol.com | Managementboek | Amazon.nl
Delegeren volgens Don Reinertsen (2)
Gepubliceerd in
Citaten: management
aug 31 2017 Decentralizing control requires decentralizing both the authority to make decisions and the information required to make these decisions correctly. Tags:
Magische doelen volgens Mathieu Weggeman, Gert Wijnen & Rudy Kor
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
aug 30 2017 Mathieu Weggeman, Gert Wijnen en Rudy Kor beschrijven in hun boek Ondernemen binnen de onderneming, essenties van organisatie het MAGIE-model voor doelen: Het formuleren van doelen Het formuleren van doelen is een activiteit, of liever een reeks activiteiten die moet leiden tot de identificatie van doelen die de organisatie wil bereiken. In het algemeen geldt dat doelen Meetbaar, Acceptabel, Gecommuniceerd, Inspirerend en Engagerend moeten zijn. Samengevat in het acroniem: MAGIE (1) Meetbaar Meetbaar wil zeggen dat op de een of andere manier vastgesteld kan worden in welke mate de doelen zijn bereikt. Onze stelling is dat ieder doel meetbaar te maken is, als er tenminste genoeg moeite voor gedaan wordt om zowel een goede norm als een zo objectief mogelijke meetmethode te vinden is, die door de meeste betrokkenen geaccepteerd worden; bij gebrek aan beter of omdat het de best denkbare is. (...) (2) Acceptabel Acceptabel houdt in dat medewerkers hun inspanningen willen richten op het bereiken van de geformuleerde doelen. Doorgaans zullen ze daartoe eerder geneigd zijn als die doelen uitdagend maar haalbaar zijn. (...) (3) Gecommuniceerd Gecommuniceerd moet er worden over de doelen: telkens weer en op alle niveaus. Ten eerste dienen alle betrokkenen de doelen die ze verondersteld worden na te streven te kennen. ... Op de tweede plaats dienen goed geformuleerde en gecommuniceerde doelen in de tijd te faseren te zijn. Voortdurend zal kenbaar gemaakt moeten worden hoe het met de realisatie van de doelen in de tijd staat. (4) Inspirerend Doelen zijn inspirerend als de medewerkers een duidelijk verband kunnen zien tussen de missie van de organisatie en de daaruit voortvloeiende doelen. Dit onder de aanname dat ze lid zijn van de organisatie omdat het mission statement daarvan aansluit bij hun persoonlijke doelen. Alleen doelen die via een ongecompliceerde vertaalslag uit de missie afgeleid zijn, kunnen medewerkers inspireren. (5) Engagerend Doelen zullen engagerend zijn als mensen zich eraan willen en kunnen commiteren. Engagement en commitment ontstaan wanneer mensen een aantal eigen, persoonlijke doelen kunnen nastreven. Kenmerkend voor persoonlijke doelen is dat ze per individu verschillen en veelal gericht zijn op individuele idealen als zinvol bezig zijn, machtsuitbreiding, statusvergroting, weg van huis zijn, onder de mensen zijn, geld verdienen en de wereld verbeteren. Ze hoeven niet identiek te zijn aan de organiastiedoelen. Reactie toevoegen
Efficiënte verspilling volgens Stephen Parry
Gepubliceerd in
Citaten: kwaliteit
aug 30 2017 Processing the waste more effectivey is cheaper, neater, faster waste. |
||||||||||||||||||||||||||||
Meer artikelen...
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
Work expands so as to fill the time available. Engels gezegde |
Omringd door idioten Bij Bol.com | Managementboek |