• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Cost of poor quality volgens Ronald Does & Jeroen Mast
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

cost of poor quality

In het boek Six Sigma - stap voor stap beschrijven Ronald Does en Jeroen Mast het Lean Six Sigma-concept van de Cost of Poor Quality:

ronald does jeroen mast cost poor quality

De kosten die ontstaan doordat producten niet in één goed gefabriceerd en diensten niet in één keer goed geleverd worden, heten de kosten door gebrekkige kwaliteit (cost of poor quality). Deze kosten ontstaan uit kosten van intern falen, kosten van extern falen, preventiekosten en inspectiekosten.

De onderstaande tabel geeft een overzicht van de diverse kostenposten:

Intern falen
Extern falen
Preventiekosten Inspectiekosten

- Uitval

- Herbewerkingen

- Verliezen t.g.v. verkeerde leveringen

- Ongeplande stilstand

- Oplossen van verstoringen

- Hertesten

- Klachtenbehandeling

- Retourneren

- Instandhouden van een serviceorganisatie

- Schadevergoeding

- Goodwill-verliezen

- Boetes

- Opleiding en training

- Kwaliteitsplanning

- Controle van processen

- Productie van proefseries

- Kwalificatie van leveranciers

- Klantenservice

- Inspectie van toeleveringen

- Onderhoud van machines

- Kalibratie van apparatuur

- Keuren door kwaliteitsdienst

- Beproeven en testen

- Kwaliteitsaudits

Wat we kunnen leren van het overzicht is dat het niet in één keer goed produceren of leveren een onderneming veel geld kost. Een logisch gevolg is dat kwaliteitsverbetering geen geld kost - zoals vaak naïef wordt gedacht - maar juist geld bespaart.

Bron: Six Sigma - stap voor stap, Ronald Does & Jeroen Mast

Laatst aangepast op zaterdag, 02 december 2017 08:26  
Lessons in Agile Management (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

lessons agile management road kanban anderson david

Lessons in Agile Management
On the Road to Kanban
David J Anderson

Bij Bol.com

Laatst aangepast op zaterdag, 29 juli 2017 11:08  
Omdenken met Zig Ziglar
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat quote

The only thing worse than training employees and losing them is to not train them and keep them.

Zig Ziglar

Laatst aangepast op zaterdag, 29 juli 2017 07:12  
Kanban volgens Axosoft
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

Tags:
Laatst aangepast op maandag, 18 december 2017 21:39  
The Routledge Companion to Lean managemnt (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

routledge companion to lean management netland powell

The Routledge Companion to Lean Management (e-book)
Torbjorn H. Netland & Daryl J. Powell (Redactie)

Bij Bol.com


Laatst aangepast op vrijdag, 28 juli 2017 18:04  
De verborgen fabriek volgens Ronald Does & Jeroen Mast
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

Ronald Does en Jeroen Mast beschrijven in het boek Six Sigma - stap voor stap het fenomeen van de verborgen fabriek:

six sigma stap does ronald jeroen mast

Zowel in de dienstverlening als in de productie-industrie is het zinvol te denken in termen van processen. Een proces is een verzameling operaties en omstandigheden die bijeen worden gebracht om invoer in uitvoer om te zetten.

Een naïeve weergave van een proces zie je hieronder:

procesmodel does six sigma mast

Deze weergave is typisch de weergave die in handboeken is terug te vinden en die een fabrieksmanager voor ogen staat. .... Een meer realistische weergave is als je niet alleen aangeeft dat invoer wordt omgezet in uitvoer, maar je ook laat zien dat een deel van de uitvoer ongeschikt is voor gebruik en om die reden herbewerkt of zelfs als verloren beschouwd moet worden.

verborgen fabriek does mast six sigma

De activiteiten in een organisatie die gericht zijn op het herbewerken en anderzins afhandelen van eisen die niet aan de eisen voldoet, worden aangeduid als de 'verborgen fabriek'. Het onderhouden van de verborgen fabriek kost veel geld, maar voegt geen waarde toe aan de onderneming.

Bron: Six Sigma - stap voor stap, Ronald Does & Jeroen Mast

Bewaren

Laatst aangepast op maandag, 23 oktober 2017 13:11  
Kaizen en Kaikaku volgens Philip Holt
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

kaizen kaikaku continu verbeteren

In het boek  Leidinggeven aan Lean transformatie - Leading with Lean beschrijft Philip Holt Kaizen en Kaikaku als complementaire benaderingen binnen de Lean transformatie:

philip holt lean transformatie niveaus principe denken

Het woord Kaizen is deel van het vocabulaire van de meeste mensen in moderne business. Ik verwacht zeker dat ook de lezers van dit boek goed bekend zijn met de betekenis ervan - letterlijk een 'verandering ten goede' of 'verbetering' - en met de Kaizen cultuur van ondernemingen die een grote meerderheid van organisaties probeert na te bootsen.

Een nauw daarmee verwante term in het Japanse Lean lexicon is Kaikaku, wat letterlijk vertaald 'radicale verandering' betekent. Dit betreft het deel van de verbeteringen waarbij veranderingen in de business worden aangebracht die met de kleinere incrementele stappen van Kaizen niet bereikt zouden kunnen worden.

Kaizen is niet beter dan Kaikaku of omgekeerd. Beide zijn nodig voor een succesvolle transformatie, het opbouwen van een Kaizen cultuur waarbij ieder lid van onze organisatie elke dag duurzame verbeteringen doorvoert (Kaizen), terwijl uiterst effectieve projectteam en Kaizen eventteams radicale verbeteringen creëren op minder frequente maar nog altijd regelmatige basis (Kaikaku).

Deze complementaire benaderingen zijn absoluut essentieel als we onze ondernemingsdoelen willen halen, en moeten worden omarmd in de Lean transformatie.

Bron: Leidinggeven aan Lean transformatie - Leading with Lean, Philip Holt

Laatst aangepast op zaterdag, 02 december 2017 08:26  
DMAIC volgens Ronald Does & Jeroen Mast
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

dmaic cyclus define measure analyze improve control lean six sigma

Ronald Does en Jeroen Mast beschrijven in het boek Six Sigma - stap voor stap DMAIC-methode als de (Lean) Six Sigma-techniek voor het verbeteren van processen:

ronald does jeroen mast dmaic six sigma

Six Sigma Breakthrough Cookbook (DMAIC)

Om processen dramatische verbeterslagen te laten maken, is een uitgekiende methodiek nodig. Voor het uitvoeren van verbeterprojecten biedt Six Sigma een stappenplan dat DMAIC wordt genoemd. Deze afkorting geeft de belangrijkste fasen van een project weer.

(1) Define (Definiëren)

Een project wordt geselecteerd, alsmede het bijbehorende proces en een projectleider

(2) Measure (Meten)

Het project wordt operationeel gemaakt door een meetbare karakteristiek (CTQ - Critical to Quality) te selecteren, de eisen aan deze kwaliteitskarakteristiek te specificeren en de betrouwbaarheid van de meetmethode te verifiëren.

(3) Analyze (Analyseren)

Het huidige gedrag van de CTQ wordt gemeten. Aan de hand hiervan kan een doelstelling geformuleerd worden voor het project. Daarnaast wordt het gedrag van de CTQ geanalyseerd om aanwijzigingen te vinden voor invloedsfactoren.

(4) Improve (Verbeteren)

De belangrijkste invloedsfactoren worden onderzocht en hun op de CTQ gemodelleerd.

(5) Control (Borgen)

Het kwaliteitsbeheersingssysteem wordt aangepast aan de nieuwe inzichten.

 

De fasen van DMAIC kunnen onderverdeeld worden in twaalf stappen, die de mijlpalen vormen van een verbeterproject:

DMAIC-fase Stap
Define/Measure   
1. Selecteer de interne CTQ
2. Operationaliseer de CTQ
3. Valideer de meetprocedure
Analyze 4. Bepaal de procesprestatie
5. Bepaal de doelstelling van het project
6. Identificeer potentiële invloedsfactoren
Improve 7. Selecteer de belangrijkste invloedsfactoren
8. Stel de relatie vast tussen CTQ en invloedsfactoren
9. Ontwerp verbeteracties
Control 10. Pas het kwaliteitsbeheersingssysteem aan
11. Bepaal de nieuwe procesprestatie
12. Sluit het project af

Voor de uitvoering van iedere stap heeft de projectleider een gereedschapskist aan statistische en niet-statistische technieken tot zijn beschikking.

Bron: Six Sigma - stap voor stap, Ronald Does & Jeroen Mast

Laatst aangepast op dinsdag, 24 oktober 2017 07:05  
5W + 1H-methode volgens Philip Holt
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

5w1h kipling vragen

Philip Holt beschrijft in het boek  Leidinggeven aan Lean transformatie - Leading with Lean de 5W + 1H-methode:

philip holt lean transformatie niveaus principe denken

Een eenvoudige manier om de probleemformulering op te stellen die, met wat oefening, snel te doen is voor de wat kleinere problemen, is de 5W + 1H. ... 5W + 1H is een zeer effectieve probleemdefinitie-benadering ... en wordt gebruikt door de volgende zes vragen te beantwoorden:

  1. Wat is het probleem?

  2. Waarom is het een probleem?

  3. Voor Wie is het een probleem?

  4. Wanneer is het een probleem?

  5. Waar is het een probleem?

  6. Hoe groot is het probleem?

Het belang van deze aanpak is dat hij aanzet tot een data-gestuurde benadering om het probleem te definiëren en voorkomt dat het team vanuit perceptie of instinctief werkt. De vragen hebben een zekere mate van overlap, en het is ook niet bedoeld als exacte wetenschap. De bedoeling is dat een 'probleemformulering' wordt gegenereerd, op basis van feiten, die alle zes vragen adequaat beantwoordt.

Bron: Leidinggeven aan Lean transformatie - Leading with Lean, Philip Holt

Tags:
Laatst aangepast op donderdag, 26 oktober 2017 06:06  
De omgekeerde organisatiepiramide volgens Paul van Schaik
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

omgekeerde piramide organisatiepiramide paul schaik lean

In zijn boek De Prestatiedoorbraak - behaal ongekende resultaten met bevlogen medewerkers beschrijft Paul van Schaik hoe leidinggevenden binnen een organisatie gericht zouden moeten zijn op het ondersteunen van de medewerkers op de werkvloer:

omgekeerde piramide organisatiepiramide paul schaik lean

Van cocon naar omgekeerde piramide

Veel managers leven in een cocon. Hun natuurlijke omgeving bestaat uit de vergaderzalen waar ze met andere managers en directieleden bijeenkomen voor vergaderingen en prestentaties. Zodra zo'n manager uit zijn ietwat geïsoleerde vergaderzaal komt, vertelt hij zijn medewerkers wat zij moeten doen, zonder voldoende contact te maken met de realiteit van de werkvloer.

Zoals gezegdbepaalt 10% van het bedrijf vaak de randvoorwaarden waarin de medewerkers en direct leidinggevenden moeten werken. Maar wat nou als je deze organisatiepiramide omdraait en de MIP's in hun kracht zet, door hun verbetersuggesties over de klantervaring of snellere afhandeling te benutten? Als je een bedrijf inricht volgens het principe van de omgekeerde piramide, ga je ervan uit dat een manager er is om te faciliteren dat de MIP zijn werk in één keer snel, goed en plezierig kan doen.

Natuurlijk zijn directieleden en managers er om besluiten te nemen en de grote lijnen te schetsen voor medewerkers. Dat is immers hun kerntaak, gedreven door de aandeelhouders, klanten, marktomstandigheden en strategie. Maar als je vanuit klantbehoeften kijkt, is het net zo belangrijk om medewerkers op de werkvloer goed te faciliteren. Daar, op die werkvloer, wordt immers de toegevoegde waarde voor de klant geleverd. Laat medewerkers zo veel mogelijk zelf aangeven welke faciliteiten zij nodig hebben om de doelen te realiseren die gezamenlijk zijn opgesteld.

Indirect draag je zo bij aan de intrinsieke motivatie van de medewerker, omdat hij grip krijgt op zijn werk en daar meer succesvol in wordt. En, minstens zo belangrijk: alleen die medewerker kan zorgen dat de klant een unieke, positieve ervaring krijgt.

Bron: De Prestatiedoorbraak - haal het beste uit je team, begin bij jezelf, Paul van Schaik

Bewaren

Laatst aangepast op maandag, 23 oktober 2017 13:11  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

 

Good management is the art of making problems so interesting and their solutions so constructive that everyone wants to get to work and deal with them.

Paul Hawken

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 318 gasten online
Artikelen

5 x why eliyahu goldratt systematically question why complexity simplicity

Banner
Banner

practice seth godin shipping creative work

The Practice
Shipping creative work
Seth Godin

Bij Bol.com | Managementboek



 

Lean boekentips

Banner