The successful warrior is the average man, with laser-like focus.
Bruce Lee
Succes volgens Bruce Lee
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
sept 19 2017 The successful warrior is the average man, with laser-like focus.
Besluitvorming volgens Herbert Simon
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
sept 18 2017 In het boek Informatiemanagement beschrijven Laury Bollen en Mark Vluggen het besluitvormingsmodel van Herbert Simon (1977): Simon (1977) geeft aan dat een besluitvormingsproces uit een drietal fasen bestaat:
Ad (1) Intelligence Dit is de fase van het signaleren en formuleren van een probleem. Signalen die duiden op een mogelijk probleem, kunnen zich op veel verschillende manieren aandienen. ... Als deze signalen zijn opgepikt en geanalyseerd, kan het probleem gedefinieerd worden. Ad (2) Design Dit is de fase van het bedenken van mogelijke oplossingen voor het probleem. ... De designfase heeft tot doel tot een lijst met mogelijke oplossingen te komen. Ad (3) Choice Dit is de fase waarin de voor- en nadelen van de in de vorige fase bedachte oplossingen op een rij worden gezet en de beste oplossing wordt gekozen. Deze keuze wordt vervolgens geïmplementeerd en geëvalueerd. Deze fasen in het besluitvormingsproces kunnen worden gebruikt als basis voor een indeling van beslissingen, waarbij we een onderscheid maken in gestructureerde, semi-gestructureerde en ongestructureerde beslissingen. Bij een ongestructureerd probleem is geen enkele van de hierboven besproken fasen gestructureerd; bij een gestructureerd probleem zijn alle fasen gestructureerd. Indien sommige fasen wel en andere niet gestructureerd zijn, spreken we van een semi-gestructureerd probleem. Bij gestructureerde problemen kan de besluitvormer gebruikmaken van vaste procedures. Het gaat hier vaak om terugkerende problemen, waarvoor een standaardoplossing bestaat. Intuïtie en menselijke oordeelskracht spelen hierin geen enkele rol. Gestructureerde problemen zijn programmeerbaar. Indien je een bepaalde vaste werkwijze hanteert om het probleem op te lossen, kom je altijd bij de juiste oplossing terecht. .... Ongestructureerde problemen zijn complex en er is geen kant-en-klare oplossing voorhanden. Intuïtie en menselijke oordeelskracht spelen bij dit type beslissingen een grote rol. ... [E]r is geen standaard-oplossingsmethode die je kunt volgen en die automatisch tot een goede beslissing leidt. ... In tegenstelling tot gestructureerde problemen zijn dit allemaal vraagstukken die niet regelmatig terugkeren. Voor de meeste problemen geldt dat ze noch volledig gestructureerd, noch volledig ongestructureerd zijn. We spreken in dat geval van semi-gestructureerde problemen. Het uitvoeren van een netto-contantewaardeberekening voor een investeringsvoorstel is een voorbeeld van een semi-gestructureerd probleem. Bron: Informatiemanagement, Laury Bollen & Mark Vluggen Reactie toevoegen
Zoeken en vinden volgens Rumi
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
sept 18 2017
Sprint (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
sept 17 2017
Bij Bol.com | Managementboek
Vertrouwen winnen van anderen
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
sept 17 2017 The man who has confidence in himself gains the confidence of others. Tags:
The Hoshin Kanri Forest (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
sept 16 2017 The Hoshin Kanri Forest
Cultuur ("The smell of the place") volgens Sumantra Ghoshal
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
sept 16 2017
Doelgericht meten volgens Eli Goldratt
Gepubliceerd in
Citaten: strategie
sept 16 2017 There is no way that we can select a set of measurements before the goal is defined.
Omdenken met Helen Keller
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
sept 15 2017
Managing the unexpected (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over management
sept 14 2017 Managing the Unexpected Bij Bol.com | Managementboek |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them. Galileo Galilei |
PEP - Het persoonlijk efficiency programma Bij Bol.com | Managementboek |