Kolom- en staafdiagrammen volgens Ben Welman
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
Kolom- en staafdiagrammen
Frequentieverdeling van data grafisch weer te geven. Het is mogelijk om meer dan 1 datasets in het diagram te tonen.
Een kolomdiagram heeft een verticale oriëntatie en een staafdiagram een horizontale oriëntatie.
Een staafdiagram is net als een kolomdiagram vooral bedoeld voor het grafisch weergeven van een frequentieverdeling van data. Een kolom- en staafdiagram verschillen in de oriëntatie. Bij een kolomdiagram heb je staande balken en bij een staafdiagram liggende balken.
Bij een staafdiagram zijn de categoriën geplaatst op de verticale as, zodat de staven op deze as geplaatst worden. Voor elke categorie wordt een staaf geplaatst. De schaalverdeling is op de horizontale as aangebracht.
Bij meerdere gegevensreeksen kun je kolommen en staven naast elkaar zetten, maar ook op elkaar. In het laatste geval ontstaat een gestapeld kolom- of staafdiagram.
Gestapelde diagrammen worden vooral gebruikt wanneer het totaal of de onderlinge verdeling van belang is.
Bron: Grafieken - soorten en toepassigen, Ben Welman
Laatst aangepast op woensdag, 20 juni 2018 20:32
Systeemdenken met W. Edwards Deming
Gepubliceerd in
Management
A system is a network of interdependent components that work together to try to accomplish the aim of the system. A system must have an aim. Without an aim, there is no system. …A system must be managed. The secret is cooperation between components toward the aim of the organization. We cannot afford the destructive effect of competition.
W. Edwards Deming
Laatst aangepast op zaterdag, 16 juni 2018 19:13
5 veranderbarrières volgens Jaap Boonstra
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
In zijn artikel: Kwelling of kans? - Organisatieverandering als positieve leerervaring beschrijft Eric Mooijman wat er komt kijken bij het leervermogen op individueel en teamniveau
Leervermogen op individueel en teamniveau
Het leervermogen van individuen en teams uit zich in de vaardigheid om werkmethoden en werkprocessen continu te evalueren en te verbeteren en om nieuwe werkprocessen te ontwikkelen en in te voeren. Daarnaast uit leervermogen zich door de kwaliteit van individuen en teams om individuele kennis te laten evolueren tot geïnstitutionaliseerde kennis.
Hierna volgen enkele uitingen die het leervermogen op het individuele en teamniveau representeren:
- Er is sprake van positieve reacties bij veranderingen of men start proactief veranderingen;
- Men toont een flinke mate van probleemoplossend vermogen;
- Het afleren van oude kennis, werkmethoden en houdingsaspecten verloopt vlot;
- Fouten erkennen en leren van fouten zijn een vast onderdeel van het gedragsrepertoire;
- Men toont innovatie en kracht om ideeën om te zetten in nieuwe werkmethoden of producten;
- Men reageert snel en adequaat op wensen van klanten.
In toenemende mate komt er in dit kader aandacht voor de tegenhanger van leren: het fenomeen 'afleren', hier bedoeld als de vaardigheid om afscheid te nemen van oude paradigma's, kennis en vaardigheden en deze in te ruilen voor nieuwe, meer toepasbare paradigma's, kennis en vaardigheden
Bron: Kwelling of kans? - Organisatieverandering als positieve leerervaring, Eric Mooijman
Laatst aangepast op zaterdag, 09 juni 2018 14:22
Meetbaar management volgens Peter F. Drucker
Gepubliceerd in
Management
You cannot manage what you cannot measure.
Peter Drucker
Laatst aangepast op zaterdag, 16 juni 2018 19:11
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
5 principes van Lean
Bedrijven zijn in staat de Lean-filosofie toe te passen als ze de onderstaande vijf principes volgen:
-
Definieer waarde voor de klant.
-
Identificeer en visualiseer de waardestroom.
-
Zorg voor een goede continue flow.
-
Werk aan de hand van pull.
-
Streef naar perfectie.
Het begint met het centraal stellen van de klant door vanuit zijn perspectief waarde te definiëren. Vervolgens wordt het hele proces dat hieraan ten grondslag ligt, in kaart gebracht en gevisualiseerd. Door deze waardestroom op de juiste manier in te stellen is het mogelijk flow te creëren. Flow ... betekent dat een organisatie streeft naar geleidelijke, vloeiende beweging zonder opstoppingen in het productie- dan wel dienstverleningsproces. Alles wat de stroom belemmert, bijvoorbeeld wachten, moet worden voorkomen, zodat kan worden gewerkt volgens het pull-principe. Dit wil zeggen dat de klant bepaalt wat, wanneer wordt geproduceerd. Kenmerkend voor de Lean-filosofie is het laatste principe, het continu zoeken naar mogelijkheden om te verbeteren.
Laatst aangepast op woensdag, 20 juni 2018 13:57
50 quick ideas to improve your user stories (boekentip)
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
Fifty Quick Ideas to Improve Your User Stories Gojko Adzic & David Evans
Bij Bol.com
Laatst aangepast op maandag, 18 juni 2018 07:56
Duivelse details volgens Benjamin Franklin
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
Watch the little things; a small leak will sink a great ship.
Benjamin Franklin
Laatst aangepast op zaterdag, 16 juni 2018 19:07
Visueel presenteren volgens Dan Roam
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
Dan Roam stelt in zijn boek Visueel presenteren dat het idee achter het maken van een overtuigende presentatie eigenlijk heel simpel is:
De drie regels
Ons doel als presentator is simpel: Anderen helpen te zien wat wij zien.
Om dit te doen: - Entertainen - Onderwijzen - Overtuigen - Motiveren we ons publiek om ze uiteindelijk te - Veranderen
Met andere woorden, we creëren en brengen ons verslag, onze uiteenzetting, onze pitch of ons verhaal zo pakkend over dat ons publiek de dingen net zo wil zien als wij.
(...)
De drie regels van laten zien en vertellen 1. Ga uit van de waarheid, en het hart zal volgen. 2. Ga uit van een verhaal, en het begrijpen zal volgen. 3. Ga uit van het oog, en het brein zal volgen.
Bron: Visueel presenteren, Dan Roam
Laatst aangepast op zaterdag, 09 juni 2018 08:59
Het systeem als constante volgens Michael Gerber
Gepubliceerd in
Citaten: systeemdenken
Organize around business functions, not people. Build systems within each business function. Let systems run the business and people run the systems. People come and go but the systems remain constant.
Michael Gerber
Laatst aangepast op zaterdag, 16 juni 2018 19:06
Competenties volgens Karl Erik Sveiby
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
Karl Erik Sveiby beschrijft in zijn boek Kennis als bedrijfskapitaal wat hij verstaat onder competentie en kennis:
De competentie van een individu bestaat uit vijf onderling afhankelijke elementen:
-
Expliciete kennis: kennis van feiten. Expliciete kennis wordt voornamelijk verworven door informatie, vaak in de vorm van officiële opleiding en onderwijs.
-
Vaardigheid: kunst van het 'weten hoe'. Betreft praktische bekwaamheid - fysiek en mentaal - en wordt hoofdzakelijk verworven door training en praktijkervaring. Het omvat kennis van procedurele regels en communicatieve vaardigheden.
-
Ervaring: ervaring wordt vooral verkregen door bezinning op fouten en successen in het verleden.
-
Waardeoordelen: percepties van wat het individu juist vindt. Waardeoordelen fungeren als bewuste en onbewuste filters voor elk kenproces van het individu.
-
Sociaal netwerk: het sociale netwerk bestaat uit de relaties van het individu met anderen in een omgeving en een cultuur die via tradities overgedragen wordt.
(...)
Een definitie van kennis
[I]k definieer kennis als het vermogen om te handelen. ... Aan het vermogen te handelen ligt altijd een kenproces ten grondslag. Met andere woorden, het is situatiegebonden. Kennis kan niet gescheiden worden van de context. Het idee impliceert ook een teleologisch doel. Ik ben van menig dat het menselijk kenproces door de natuur ontworpen is om ons te helpen overleven in een vaak vijandige omgeving.
De 'handeling' uit de definitie kan heel praktisch zijn, bijvoorbeeld houthakken en wandelen, of juist intellectueel, bijvoorbeeld praten en analyseren. ... [H]et woord dat de aspecten van praktische kennis het best weergeeft is competentie.
Bron: Kennis als bedrijfskapitaal, Karl Erik Sveiby
Laatst aangepast op zondag, 07 februari 2021 15:05
|