In het boek Leren (en) doceren in het hoger onderwijs geven Ton Kallenberg, Linda van der Grijspaarde, Astrid ter Braak & C.J. van Horzen een overzicht van de verschillende soorten vragen die je kunt stellen bij het toetsen van cognitieve vaardigheden:
Formuleren van vragen voor cognitieve vaardigheden
Kennisvraag
- Het zich herinneren van feiten of observaties
- Het zich herinneren van definities
Begripsvraag
- Beschrijvingen geven
- Hoofdzaken bepalen
- Vergelijken
Toepassingsvraag
- Bepaalde technieken en regels toepassen om een probleem op te lossen dat slechts één goed antwoord toelaat.
- Motieven en oorzaken aangeven
- Gevolgtrekkingen maken
- Aanwijzingen vinden om een generalisatie te ondersteunen
Synthesevraag
- Problemen oplossen
- Voorspellingen doen
- Iets origineels bedenken en/of uitvoeren
- Meningen over bepaalde kwesties geven
- De houdbaarheid van bepaalde opvattingen beoordelen
- De waarde van de oplossing van een probleem beoordelen.
Managers must see themselves as experimenters who lead learning, not dictators who impose control.
Peter Scholtes
In het boek Leren (en) doceren in het hoger onderwijs beschrijven Ton Kallenberg, Linda van der Grijspaarde, Astrid ter Braak en C.J. van Horzen wat zij verstaan onder leren:
Wat is leren?
Leren is een actief proces. In die betekenis is het te onderscheiden van ontwikkeling (rijping). Hoewel ook bij het laatste een relatief stabiele verandering te zien is, gaat het bij het leren om een spontane verandering: een verandering die in het menselijk organisme optreedt zonder directe invloed van buiten.
Leren heeft niet alleen betrekking op concrete waarneembare gedragsveranderingen, maar ook op de mogelijkheden om zich anders te gedragen (gedragsdisposities). Wanneer iemand aantoont geleerd te hebben doordat hij in staat is een bepaalde som op te lossen, kan hij in de praktijk meer sommen oplossen dan waarom gevraagd wordt. Het toepassen van het geleerde, in kennis en ervaring, in andere of nieuwe situaties, wordt transfer genoemd.
(...)
Wij gaan uit van de volgende definitie van leren: Leren is een constructief, cumulatief, zelfgestuurd, doelgericht, gesitueerd, coöperatief en individueel verschillend proces van kennisverwerving, betekenisgeving en vaardigheidsontwikkeling (Verschaffel, 1995).
- Constructief: de student bouwt zelf de kennis op in interactie met de omgeving.
- Cumulatief: de student bouwt voort op en maakt gebruik van kennis en vaardigheden waarover hij reeds beschikt.
- Zelfgestuurd: de student beheert en bewaakt het leerproces zelf.
- Doelgericht: de student is zich bewust van een doel en heeft daarover verwachtingen.
- Gestiueerd: het leerproces van de student voltrekt zich in directe en nauwe samenhang met de sociale en materiële context.
- Coöperatief: de student leert in interactie en in coöperatie met anderen van wie hij hulp krijgt.
- Individueel verschillend: het leerproces van de student voltrekt zich individueel.
Fixing Your Scrum Practical
Solutions to Common Scrum Problems
Ryan Ripley & Todd Miller
Bij Bol.com | Managementboek
All the well-meaning advice in the world won't amount to a hill of beans if we're not even addressing the real problem.
Stephen R. Covey
A manager of people needs to understand that all are different. He needs to understand that the performance of anyone is governed largely by the system that he works in, the responsibility of management.
W. Edwards Deming
Roger Standaert en Frimin Troch beschrijven geven in hun boek Leren en onderwijzen - inleiding tot de algemene didactiek een 22 didactische werkvormen:
1 Aanbiedende werkvormen
1.1 Doceervorm: aangewezen bij: structureren van info, oriënteren, verbanden leggen met andere leerstofonderdelen, toelichting bij moeilijke leerstof
1.2 Demonstratie: Lesstof aanbrengen via visualisering: via proeven, via multimedia (beeld, audio, beamen...)
1.3 Vertellen: Voorbrengen van gedichten, ooggetuigenverslagen...
2 Gespreksvormen
2.1 Onderwijsleergesprek: Wat/hoe? Een sterk geleid gesprek waarin leerlingen via vragen uitgenodigd worden tot zelf meedenken in een door de leerkracht gewenste richting.
2.2 Klasgesprek: Wat/hoe? Gesprek gevoerd vooral door de leerlingen, leerlingen communiceren rechtstreeks met mekaar; leerkracht blijft op achtergrond. Is vooral procesgericht
2.3 Leergesprek: Wat/hoe? Gesprek (individueel of in groep) over de leerervaring van de leerling; leerkracht is moderator en blijft op achtergrond.
2.4 Groepsdiscussie: Wat/hoe? In groep samen denken, bundelen van kennis-ideeën-meningen met het doel daar iets van te leren. Er wordt een discussieleider aangesteld (leerkracht of leerling in kleinere groep)die niet-inhoudelijk tussenkomt en die de discussie leidt in verschillende fasen(probleemstelling, afbakening onderwerp, ontleding probleem, zoeken naar oplossingen,bespreking voorstellen, formuleren conclusie).
3 Samenwerkingsvormen
3.1 Groepswerk: Wat: leerkrachtgestuurd coöperatief leren; samenwerken om te leren
3.2 Varianten van groepswerk
3.3 Simulatie en rollenspel
Simulatiespel: Wat? Rollenspel binnen een welomschreven structuur. Aan de rollen worden voorwaarden en eisen gekoppeld.Voorbeeld: inoefenen verkooptechnieken, telefoongesprek ...
Rollenspel: Wat? Inlevingsspel; leerling leeft zich naar best vermogen in in bepaalde rol. Klimaat van openheid en vertrouwen is noodzakelijk.Voorbeeld: spelen van personages uit tekst
4 Individualiserende werkvormen
4.1 (Begeleid) zelfstandig leren: Wat/hoe? Leren via gedeelde sturing; rol van de leerling: zelf werken, zelfstandig werken en zelfstandig leren; rol van de leerkracht: coach. In de instructie worden de opdracht en de doelstellingen toegelicht, wordt het materiaal en de hulpmiddelen omschreven; de leerling voert de opdracht stapsgewijs en in deelopdrachten uit en heeft nadien ruimte om product en proces te evalueren.
4.2 Labopracticum: Wat/hoe? Alle leerlingen voeren (individueel of in groep) een praktische activiteit uit (bv. een proef), met als doel iets te illustreren of te onderzoeken of te oefenen.
4.3 Zelfstudiepakket: Wat/hoe? Een individueel door te lopen programma; de leerling voert een aantal geordende studietaken uit die behoren tot een onderdeel van dat programma. De leerling gaat zelf zijn vorderingen na door het uitvoeren van de toetsen die in het pakket zitten. De eindtoets wordt door de leerkracht op het gepaste ogenblik beschikbaar gesteld.
4.4 Contractwerk: Wat/hoe? Individuele leerling moet op basis van een ‘contract’ een aantal opdrachten binnen een formeel bepaalde periode afwerken. De leerling kan tijdens de contractwerktijd zelf beslissen over de duur en de volgorde van verwerking van de opdrachten.
5 Strategieën
5.1 Beheersingsleren (mastery learning)
5.2 Excursie
5.3 Huiswerk
5.4 Praktijkleren
5.5 Probleemgestuurd leren: Wat? Leerlinggestuurd coöperatief leren. Rol leerkracht: begeleider-procesbewaker; hij levert een actieve ondersteunende bijdrage aan het leerproces van de leerling. Leerkracht stelt stimulerende vragen, maar geeft pas inhoudelijke bijdrage op verzoek van de groep.Hoe? Leerlingen worden ingedeeld in kleine groepen (6 à 12 leerlingen) en krijgen probleem voorgelegd. In groep wordt probleem geanalyseerd: wat weten we al, wat nog niet en wat moeten we dus nog zoeken (= formuleren leerdoelen). Leerling werkt vervolgens individueel of in groepjes verder aan de uitdieping (= zelfstudie). Nadien komt de groep opnieuw samen enwordt gerapporteerd en getest of het probleem nu beter begrepen wordt.
5.6 Gevalsmethode (casestudy): Wat? Concrete, realistische situaties worden individueel geanalyseerd; daarna worden de visies in groep voorgesteld en besproken. De eigen visie wordt opnieuw bijgestuurd na opzoeken van bijkomende info. De verschillende visies worden geselecteerd en beoordeeld.
5.7 Flipped classroom
5.8 Co-teaching
Bron: Didactische werkvormen (pdf)
How to Be a Successful Student
20 Study Habits Based on the Science of Learning
Richard E. Mayer
Bij Bol.com
Delegation is not an effective way of exercising management by control. Participation becomes a farce when it is applied as a sales gimmick for kidding people into thinking they are important.
Douglas McGregor
How People Learn
Designing Education and Training that Works to Improve Performance
Nick Shackleton-Jones
Bij Bol.com | Managementboek