Volgens microlearning-expert Helma van den Berg is 'microlearning' een woord dat in één keer uitlegt dat er kort en krachtig geleerd wordt.
In het gratis e-boek De kracht van microlearning beschrijft ze compact - hoe kan het ook anders - de essentie van microlearning. Zeker een aanrader. Hetzelfde geldt voor haar website https://lets-learn.nl/ll-microlearning-demo waarop ze een aantal praktijkvoorbeelden geeft.
Hieronder een aantal citaten en essentiële punten uit haar e-boek:
Leren is het eigen maken van nieuwe, of het aanpassen van bestaande kennis, gedrag, vaardigheden of waarden. Dat doe je dus continu in je leven. Daarbij past het concept van kort en krachtig leren met microlearnings perfect.
Helma geeft aan dat er vier voordelen zijn van een microlearning:
-
Vaak mobiel beschikbaar.
-
In 3-5 minuten te 'consumeren'
-
Je kunt het tijdens je werk doen.
-
Het gaat over een afgebakend onderwerp: maximaal 3 dingen om te onthouden.
Van den Berg geeft de volgende techniek-loze omschrijving over wat microlearning is:
Als je microlearnings omschrijft als leerinterventies die vragen direct, kort en krachtig beantwoorden, dan heb je de kern te pakken. Korte, gefocuste training, waarbij je de relevante kennis brengt in 3 minuten. Na het doornemen heb je het antwoord doordat de learning gefocust is op één leerdoel: de vraag van de lerende.
Helma van den Berg geeft ook een aantal synoniemen voor microlearning: learning bytes, mini elearnings, learning snack, essentials of chunks.
Microlearning wordt ingezet om belangrijke kennis te herhalen, te bestendigen en opzoekbaar te maken. Goede toepassingen hiervan zijn performance support, 70:20:10 of herhaling van belangrijke zaken uit een macro leermoment.
Microlearning versus macrolearning
Waar het doel van microlearning is om zo snel mogelijk een antwoord te geven op een vraag die de lerende heeft, is bij macroleren het uitgangspunt ‘hoe leer ik meer van dit onderwerp’. Dat maakt dat lerenden bij macroleren tijd investeren door het volgen van bijvoorbeeld klassikale training of e-learning. Bij microlearning is de behoefte het krijgen van een instant antwoord op een vraag. Dus geen poespas er omheen. Als het antwoord niet snel gegeven wordt, is de microlearning niet toereikend (en de zoeker afgehaakt). microlearning vergt dus een sterke focus en kennis van hetgeen gezocht wordt door de vragensteller. Het is geschikt om in te zetten in combinatie met macrolearning. Je gebruikt het dan om de kennis te bestendigen uit het macromoment of om te oefenen met de geleerde gedragsverandering.
Van den Berg geeft ook een overzicht van de zeven meest gebruikte vormen van microlearning:
-
Instructeur in video (korte, to the point uitleg door een instructeur).
-
Infographic (snel overzicht van relevante cijfers en feiten rond de vragen die er zijn over een onderwerp).
-
Geplastificeerde mindmap of memorycard (alle info overzichtelijk gepresenteerd) .
-
Quiz (kennis toetsen + leren wat het goede antwoord is) .
-
Animatie (2d- of 3d-content geanimeerd aanbieden) .
-
Simulaties, rollenspellen of branching scenario's met interactieve mogelijkheden .
-
Podcast