9 principes van persoonlijke effectiviteit volgens Frans Uytterhoeven
Gepubliceerd in
Losse flodders
In het boek De weg van de Samoerai beschrijft Frans Uytterhoeven hoe negen principes je kunnen helpen persoonlijk effectiever te zijn:
De weg van de Samoerai: de negen principes van persoonlijke effectiviteit
[D]e principes van de samoerai, die uit de zeventiende eeuw stammen, vormen een prima leidraad om je persoonlijke effectiviteit verder te ontwikkelen.
(...)
Principe 1: Denk oprecht
Leer jezelf kennen. Werk aan een realistisch zelfbeeld; weet wat je sterke en zwakke kanten zijn. Durf je kwetsbaar op te stellen.
Principe 2: De weg bestaat uit oefenen
Wat je wilt bereiken, komt je niet aangewaaid. Je zult er wat voor moeten doen én: oefening baart kunst.
Principe 3: Leer iedere kunst kennen
Te veel afhankelijk zijn van één vak of kennisgebied maakt je kwetsbaar, ontwikkel je ook in de breedte.
Principe 4: Ken de weg van alle beroepen
Leer in je organisatie ook andere disciplines kennen. Begrijp hun taal en spreek hun taal waar nodig. Word een geaccepteerde en gewaardeerde gesprekspartner.
Principe 5: Maak in wereldse zaken een onderscheid tussen winst en verlies
Aan wie verstrek ik welke informatie op welk moment? Hoe manoeuvreer ik bij belangentegenstellingen?
Principe 6: Ontwikkel een intuïtief oordeel en begrip voor alles
Ontwikkel en gebruik je intuiïtie
Principe 7: Neem dingen waar die nog niet gezien kunnen worden
Let of sfeer, klantgerichtheid, manipulaties, verborgen agenda's.
Principe 8: Besteed bewust aandacht aan kleinigheden
Een achteloos gestelde vraag, een losse opmerking, een gesprek in de wandelgangen.
Principe 9: Doe alleen wat zin heeft
Wee je bewust van de betekenis van de dingen die je doet.
Bron: De weg van de Samoerai - negen principes van persoonlijke effectiviteit, Frans T.M. Uytterhoeven
Laatst aangepast op maandag, 13 april 2020 10:02
7 Misvattingen over de relatie tussen testen en requirements
Gepubliceerd in
Informatiemanagement
Volgens Dororthy Graham kan er veel tijd en geld bespaard worden als testers betrokken zijn bij het testen van requirements. Zij benoemt zeven misvattingen over het verband tussen testen en requirements:
-
Requirements aan het begin, testen aan het eind: het vroegtijdig betrekken van testers is juist een garantie voor goede requirements.
-
Testen is pas mogelijk als het systeem bestaat: benut de mogelijk om requirements 'op papier' te testen.
-
Requirements worden gebruikt bij het testen, maar omgekeerd niet: goede testanalyse leidt tot betere requirements.
-
Het opstellen van testscripts is slechts een testprobleem: vage specificaties zijn moelijk meetbaar en (dus) testbaar te maken
-
Kleine wijzigingen beïnvloeden project minimaal: 'klein' vanuit requirementsperspectief , kan test-technisch grote gevolgen hebben
-
Tester hebben requirements niet écht nodig: requirements zijn dé testbasis omdat ze de verwachte uitkomst voorspellen
-
Testers kunnen niet testen zonder requirements: bij inadequate requirements resteren 'exploratief testen' en goede testware om te testen.
Bron: Requirements and Testing: Seven Missing-Link Myths, Dorothy Graham, IEEE Software (sept/oct 2002)
Laatst aangepast op zondag, 12 april 2020 16:07
Leiderschap volgens John Shook
Gepubliceerd in
Citaten: leiderschap
There are three kinds of leaders. Those that tell you what to do. Those that allow you to do what you want. And Lean leaders that come down to the work and help you figure it out.
John Shook
Laatst aangepast op zaterdag, 11 april 2020 13:36
De 5 principes van high performance leiderschap (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over management
De 5 principes van High Performance Leiderschap Vormgeven aan de High Performance Organisatie André de Waal
Bij Bol.com | Managementboek
Laatst aangepast op zaterdag, 11 april 2020 14:40
PDCA-cyclus volgens Renco Bakker, Willem Spronk & Rienke Labeur
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Renco Bakker, Willem Spronk en Rienke Labeur beschrijven in hun boek Het Procesmanagement Modellenboek - Panklare voorbeelden voor de procesmanager de PDCA-cyclus van William E. Deming:
Deming Cycle
Wat is de kerngedachte?
De Deming Cycle is een hulpmiddel voor kwaliteitsmanagement, het oplossen en besturen van een probleem, ontwikkeld door William Edwards Deming. De cirkel die gebaseerd is op het gedachtegoed van Walter Andrew Shewhart, is gericht op het ondernemen van acties gebaseerd op conclusies uit evaluaties van voorgaande acties. Door de effecten van ingezette verandering te bestuderen kan de organisatie zich verbeteren door nieuwe verbeterde veranderingen in te plannen.
Wat kun je ermee in de organisatie?
Kern van deze visie is dat elke medewerker van een (productie)proces op deze manier in staat is om zijn eigen werkwijze te beoordelen en te verbeteren. De handeleingen van de medewerker vormen namelijk een deelproces van het hoger gelegen proces. Het managemetn dient de analyse van de hoger gelegen processen uit te voeren, de directie van de primaire bedrijfsprocessen. Deze kwaliteitscirkelmethode wordt vaker onbewust dan bewust toegepast.
Hoe pas je het toe?
De Deming Cycle bestaat uit vier activiteiten die elkaar voortdurend opvolgen: 1. Plan (plannen) 2. Do (uitvoeren) 3. Check (controleren) 4. Act (bijstellen)
De vier activiteiten worden afgebeeld in een cirkel, waarbij gebruikelijk de Plan-activiteit bovenaan staat en Do, Check en Act achtereenvolgens met de klok mee worden weergegeven. De Deming Cycle kan worden toegepast in alle lagen van de organiastie.
[In het boek Out of the Crisis beschrijft Deming de fasen als volgt:]
1. What could be the most important accomplishment of this team? What changes might be desirable? Are new observations needed? If yes, plan a change or test. Decide how to use the observations.
2. Carry out the change or test decided upon, preferably on a small scale.
3. Observe the effects of the change or test
4. Study the results. What did we learn? What can we predict?
Repeat Step 1, with knowledge accumulated.
Bron: Het Procesmanagement Modellenboek - Panklare voorbeelden voor de procesmanager, Renco Bakker, Willem Spronk, Rienke Labeur
Laatst aangepast op maandag, 13 april 2020 09:20
Grondoorzakelijk genezen met Plutarch
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
Medicine, to produce health, has to examine disease.
Plutarch
Laatst aangepast op zaterdag, 11 april 2020 13:29
In 10 stappen systemisch coachen (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
In 10 stappen systemisch coachen Pas eenvoudig(e) systemische vormen toe in coaching Peter Dalmeijer, Yvonne Stam
Bij Bol.com | Managementboek
Laatst aangepast op zaterdag, 11 april 2020 14:36
7 bronnen van arbeidsvreugde volgens Kees Kouwenhoven
Gepubliceerd in
Losse flodders
Zeven bronnen van arbeidsvreugde
In het boek De zeven bronnen van arbeidsvreugde beschrijft Kees Kouwenhoven wat maakt of iemand al dan niet vreugde ervaart in zijn of haar werk:
[Het] model 'De zeven bronnen van arbeidsvreugde' maakt een voor velen ongrijpbaar aspect van het werk tastbaar. Het gaat om heel concrete ervaringen en geeft daarom praktische handvatten om het plezier in het werk te versterken. Bovendien bieden de zeven bronnen een raamwerk waarmee de onvreugde op het werk in kaart kan worden gebracht. Wanneer een bron stroom dan ervaart iemand vreugde, maar als een bron droog staat dan ontstaat een gevoel van onvreugde.
(...)
Bron 1: Fysiek welbevinden
Deze levensbron vormt het fundament voor arbeidsvreugde. De voldoening vloeit voort uit de zekerheid dat u nu en ook op langere termijn in uw basisbehoeften kunt voorzien. Zonder dit uitzicht is er weinig ruimte voor arbeidsvreugde. Bij die basisbehoefte gaat het bijvoorbeeld om gezondheid, veiligheid, zowel fysiek als psychisch, comfortabele en (esthetisch) aantrekkelijke werkomstandigheden, normale werkdruk, werktijden en inkomen. Ook 'lekker bezig zijn' valt binnen deze bron.
(...)
Bron 2: Collegialiteit
Deze warmtebron onstaat uit de verbinding met uw collega's. U thuis voelen en goede werkrelaties hebben met de mensen die u dagelijks op uw werk ontmoet, is voor velen een belangrijke bron van vreugde.
(...)
Bron 3: Waardering en vertrouwen
Uit deze ruimtebron krijgen mensen voldoening wanneer ze hun eigen ideeën in hun werk kwijt kunnen en daar waardering voor krijgen. Mensen genieten wanneer ze het vertrouwen krijgen om hun werk naar eigen inzicht uit te voeren. Ze geven daarmee vorm aan hun behoefte aan autonomie. Het schept een gevoel van eigenaarschap en van verantwoordelijk kunnen zijn. Voor relatief veel mensen is autonomie extreem belangrijk. Ze bloeien op als ze de ruimte krijgen en schieten in de weerstand bij teveel bemoeienis van hun leidinggevende.
(...)
Bron 4: Goede prestaties
Deze krachtbron vindt zijn brandstof in de voldoening die u ervaart wanneer u aantrekkelijke resultaten van uw werk ziet. Het geeft het gevoel competent te zijn en succes te hebben. U plukt de vruchten van wat u kunt en wat u doet.
(...)
Bron 5: Groei
Deze energiebron boren mensen aan wanneer ze hun kernkwaliteiten ontplooien. Groei is een kenmerk van het leven zelf, ook op het werk: het ontwikkelen van uw talenten, het volgen van uw nieuwsgierigheid, het ontwikkelen van uw emotionele en spirituele intelligentie, het doorlopen van een loopbaan met toenemende verantwoordelijkheden.
(...)
Bron 6: Werken met hart en ziel
Deze inspiratiebron ontspringt uit de mogelijkheid uitdrukking te geven aan wie u bent en daarmee vorm te geven aan uw authenticiteit. U doet dan wat u echt goed in bent. U voelt zich op uw plaats in het werk dat u doet.
(...)
Bron 7: Hogere zingeving
Deze lichtbron ontstaat wanneer u door uw werk bijdraagt aan iets dat groter is dan uzelf. ... Daarmee geeft uw werk een diepere betekenis aan wie u bent en wat u doet. Iets om trots op te zijn en u mee te identificeren.
Bron: De zeven bronnen van arbeidsvreugde, Kees Kouwenhoven
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
Beware, lest you lose the substance by grasping at the shadow.
Aesop
Laatst aangepast op zaterdag, 11 april 2020 13:28
Steven Wilson live in concert
Gepubliceerd in
Losse flodders
Laatst aangepast op zondag, 12 april 2020 13:02
|