In het boek Leren (en) doceren in het hoger onderwijs geven Ton Kallenberg, Linda van der Grijspaarde, Astrid ter Braak & C.J. van Horzen een overzicht van de verschillende soorten vragen die je kunt stellen bij het toetsen van cognitieve vaardigheden:
Formuleren van vragen voor cognitieve vaardigheden
Kennisvraag
- Het zich herinneren van feiten of observaties
- Het zich herinneren van definities
Begripsvraag
- Beschrijvingen geven
- Hoofdzaken bepalen
- Vergelijken
Toepassingsvraag
- Bepaalde technieken en regels toepassen om een probleem op te lossen dat slechts één goed antwoord toelaat.
Analysevraag
- Motieven en oorzaken aangeven
- Gevolgtrekkingen maken
- Aanwijzingen vinden om een generalisatie te ondersteunen
Synthesevraag
- Problemen oplossen
- Voorspellingen doen
- Iets origineels bedenken en/of uitvoeren
Evaluatievraag
- Meningen over bepaalde kwesties geven
- De houdbaarheid van bepaalde opvattingen beoordelen
- De waarde van de oplossing van een probleem beoordelen.
Tags: