• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Zoom-in/zoom-uit-principe
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

 

leren learn

Zoom-in/zoom-uit-principe (Interactivity)

Definitie

Principe voor het verminderen van cognitieve belasting

Alias: ...

Zie ook:

leereffectiviteit cognitieve belasting

Interactivity: zoom in en uit bij complexe taken

Interactivity is het in- en uitzoomen bij complexe taken. Leren is dan het eigen maken van verschillende onderdelen en deze combineren in hun (nieuwe) samenhang. Om de leereffectiviteit van de student te versterken, is het van belang om afwisselend de losse onderdelen zich eigen te maken èn te oefenen met de samenhangende elementen.

Bron: Brein & leren - cognitieve belasting van het geheugen: uitleg en tips, Avans Hogeschool

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 09 mei 2020 19:22  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Eigen-tempo-principe
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

 

leren learn

Eigen-tempo-principe (self pacing)

Definitie

Principe voor het verminderen van cognitieve belasting

Alias: ...

Zie ook:

leereffectiviteit cognitieve belasting

 

Self pacing: laat studenten het eigen tempo bepalen


Bij een hoorcollege of mondelinge instructie moet het werkgeheugen van de student de informatie verwerken in een opgelegd tempo. De belasting wordt ineffectief wanneer het werkgeheugen er niet in slaagt om de informatie op tijd te verwerken. De informatie blijft komen maar de student neemt het niet meer op. De student haakt af en lijkt misschien wel ongemotiveerd. Maar het is heel goed mogelijk dat het werkgeheugen overbelast is. De belasting is ook ineffectief als het tempo te laag is en het werkgeheugen onderbelast is. ook dan is de kans dat de student afhaakt en zich met andere zaken gaat bezighouden.

Self pacing gaat ervan uit dat een student een eigen tempo kan bepalen tijdens het leren. Dit kan bijvoorbeeld via verwerkingsopdrachten voor, tijdens en na een instructie. Dit ondersteunt het leren in het eigen tempo en stimuleert het werkgeheugen om informatie effectief te verwerken tot nieuwe kennis in het langetermijngeheugen.

Bron: Brein & leren - cognitieve belasting van het geheugen: uitleg en tips, Avans Hogeschool

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 09 mei 2020 19:22  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Signaleringsprincipe
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

 

leren learn

Signaleringsprincipe (Signalling)

Definitie

Principe voor het verminderen van cognitieve belasting

Alias: ...

Zie ook:

leereffectiviteit cognitieve belasting

Signaling: zorg voor focus en vestig de aandacht op de kern.

 

Bij complexte taken gaat het er om dat de student kan focussen, hoofdtaken van bijzaken kan onderscheiden en 'ankerpunten' ontwikkelt waar de nieuwe kennis in het brein mee verbonden kan worden. Het werkgeheugen wordt contiu belast met veel incidentele informatie die afleidt van de essentie van de leerstof. Signaling - als richtinggever bij het leren - reduceert deze ineffectieve last. Dit betekent dat in de leersituatie steeds de aandacht wordt gevestigd op de kernbegrippen en de essentie van de gebruikte modellen, theorieën en werkwijzen.

Bron: Brein & leren - cognitieve belasting van het geheugen: uitleg en tips, Avans Hogeschool

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 09 mei 2020 19:22  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Modaliteitsprincipe
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

leren learn

Modaliteitsprincipe (Modality)

Definitie

Principe voor het verminderen van cognitieve belasting

Alias: ...

Zie ook:

leereffectiviteit cognitieve belasting

Modality: stem auditief en visueel aanbod op elkaar af.

Auditieve en visuele informatie wordt in het brein (werkgeheugen) via gescheiden circuits verwerkt. Door gesproken tekst en visuele informatie te combineren, wordt het werkgeheugen zo efficiënt mogelijk gebruikt, maar dit stelt wel eisen aan zowel het gesproken woord als de visuele informatie, zodat zij elkaar gaan versterken en geen ruis veroorzaken.

Modality houdt in dat informatie effectiever wordt verwerkt en onthouden bij gesproken tekst in combinatie met illustraties dan bij geschreven tekst met illustraties. Het modality principe werkt sterker naarmate het tempo van een college of instructie hoger ligt. Als het tempo zakt en de verwerkingstijd toeneemt, is het effect van minder betekenis.

Bron: Brein & leren - cognitieve belasting van het geheugen: uitleg en tips, Avans Hogeschool

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 09 mei 2020 19:22  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Vervagende ondersteuning
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

leren learn

Vervagende ondersteuning (Fading support)

Definitie

Manier voor het verminderen van cognitieve belasting

Alias: ...

Zie ook:

leereffectiviteit cognitieve belasting

 

Vervagende ondersteuning (Fading support)

Een gevorderde student heeft minder steun en sturing nodig dan een beginner. Teveel sturing bij een gevorderde stuend legt overbodig beslag op het werkgeheugen en vermindert de mogelijkheid tot zelfstandig verwerken van de leerindrukken.

Het is belangrijk om een gevorderde student de ruimte te geven om de aanwezige kennis naar eigen inzicht in te zetten in nieuwe leersituaties.

Bron: Brein & leren - cognitieve belasting van het geheugen: uitleg en tips, Avans Hogeschool

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 09 mei 2020 19:22  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Fasering leeropdrachten
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

leren learn

Fasering leeropdrachten (Sequencing)


Definitie

Manier voor het verminderen van cognitieve belasting

Alias: ...

Zie ook:

leereffectiviteit cognitieve belasting

Fasering leeropdrachten (Sequencing)

Complexe leertaken zijn taken waar, zeker voor een beginner, veel nieuwe elementen in zitten. Het werkgeheugen kan slechts een beperkt aantal nieuwe elementen verwerken en kan, als hier geen rekening mee wordt gehouden, al snel overbelast raken. Het sequencing principe gaat ervan uit om complexe taken voor beginners 'op te knippen' in eenvoudige deeltaken. Naarmate studenten meer kennis ontwikkelen, kunnen elementen aan de taken worden toegevoegd en kan de complexiteit toenemen.

Bron: Brein & leren - cognitieve belasting van het geheugen: uitleg en tips, Avans Hogeschool

Tags:
Laatst aangepast op zaterdag, 09 mei 2020 19:21  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Didactische hulpmiddelen
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

leren learn

Didactische hulpmiddelen


Definitie

Manier voor het verminderen van cognitieve belasting

Alias: ...

Zie ook:

didactische hulpmiddelen

Didactische hulpmiddelen

(Digitale) hulpmiddelen om de verschillende werkvormen te ondersteunen:

(1) Informatiehulpmiddelen
Hulpmiddelen die de informatieverwerving van het leermateriaal ondersteunen; helpen je een boodschap over te brengen, zonder interactie met je cursist (eenrichtingsverkeer!). Er zijn tal van mogelijkheden om informatie te presenteren: tekst, foto, video, diagram,

  • Slides,
  • Webopnames,
  • Kennisclips,
  • Animaties,
  • Grafieken,
  • Audio,
  • Video,


(2) Organiserende hulpmiddelen

Hulpmiddelen die kennisconstructie ondersteunen door het aanbieden van een platform om informatie te visualiseren en te organiseren.

  • Mindmap,
  • Blog,
  • Wiki,


(3) Uitvoerende hulpmiddelen
Hulpmiddelen die probleemgestuurd werken door het uitvoeren van taken ondersteunen .

  • Simulaties,


(4) Oefenhulpmiddelen
Hulpmiddelen die zelfstudie en reflectie ondersteunen door het inoefenen van kennis of het toepassen van kennis.
De hiervoor gebruikte hulpmiddelen zijn vaak testhulpmiddelen, waarbij de score totaal ondergeschikt wordt en de feedback naar de cursist een essentiële rol speelt (formatieve toetsen).

  • Oefeningen,
  • Games,


(5) Testhulpmiddelen
Hulpmiddelen die de lesgever ondersteunen bij het afnemen van toetsen. Onder toetsen wordt vaak verstaan het systematisch verzamelen van informatie over iemands kennis, vaardigheden, inzicht en/of attitude, competentieniveau en het geven van een oordeel daarover.

Bij toetsing wordt een onderscheid gemaakt tussen formatieve en summatieve toetsen:

  • Toetsen, …


(6) Samenwerkingshulpmiddelen

Hulpmiddelen die, door het aanbieden van een platform voor online interactie, twee aspecten van samenwerking ondersteunen: informatie delen en organiseren enerzijds, en communiceren anderzijds. Aan de werkvorm samenwerkend leren is binnen deze cursus een aparte module gewijd. We verwijzen naar die module voor de verschillende vormen en voor de voor- en nadelen van samenwerkend leren in het algemeen. Ook aan e-coaching is een aparte module gewijd.

  • Chat,
  • Discussieforum,
  • Wiki,


Bron: http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/theorie/hulpmiddelen/

Laatst aangepast op maandag, 25 mei 2020 17:59  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Zelfgestuurd leren
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

Zelfgestuurd leren

Definitie

Vorm van leren waarbij leerling zelf proactief invulling geven aan zijn of haar eigen leerproces.

Alias:

  • self-regulated learning (SRL)
  • Zelfstudie

zelfgestuurd leren

Self-directed learning (SDL)

A process in which individuals or groups take the initiative and responsibility for learning and manage their own learning experiences


Self-Directed Learning

Like traditional training methods, computer-based training can involve an instructor or facilitator who leads, facilitates, or trains online. Computer-based training that is instructor-led is known as instructor-led training or ILT. Some examples of ILT are online discussions and video conferencing.

In some cases, the instructor is highly involved in the training and leads the process. In other cases, a course or program involves self-study and the instructor is available for answering questions and providing assistance."

However, one of the main advantages of computer-based training is that it can be initiated and controlled by the trainee. This is known as self-directed learning.

Self-directed learning ISDL) is a process that occurs when individuals or groups take the initiative and responsibility for learning and manage their own learning experiences. They seek out the necessary resources to engage in learning that will enhance their careers and personal growth. Employees assess their own needs, use a variety of organizational resources to meet those needs, and are helped with evaluating the effectiveness of meeting their needs. SDL can be as simple as a booklet that describes a new procedure or a multimedia program.

Self-directed learning has become increasingly popular because traditional methods of training lack the flexibility to respond quickly to dramatic and con¬stant organizational change and trainees' needs. Self-directed learning allows trainees to access training materials and programs when they want to, at their own pace, and sometimes in the sequence they prefer.

Bron: Managing Performance Through Training and Development, Alan Michael Saks, Robert R. Haccoun, Monica Belcourt

 

zelfgestuurd leren

In wat volgt, behandelen we enkele inzichten uit de literatuur omtrent zelfgestuurd en zelfstandig leren. Vaak spreekt men over zelfgestuurd leren in de context van constructivistische theorieën over het leren van volwassenen. We menen dat diverse inzichten uit deze literatuur relevant zijn voor projectonderwijs. Ten eerste omdat we het hier hebben over projectonderwijs in het hoger onderwijs, waar het eveneens om het leren van volwassenen gaat. Bovendien verschillen de basisgedachten en doelstellingen van volwasseneneducatie en projectonderwijs niet zo sterk.

Brookfield (1985) stelt vast dat de meeste definities omtrent zelfgestuurd leren de con-trole van de lerende over het plannen en uitvoeren van het leren benadrukken. Zelfgestuurd leren wordt bijgevolg al te vaak beschreven in termen van een minimum aan begeleiding. Geen enkel leren is echter zelfgestuurd als we onder zelfgestuurd de afwezigheid van externe bronnen van begeleiding verstaan. Zelfsturende studenten maken immers in hoge mate gebruik van externe bronnen, zowel menselijke als materiële bronnen: collega-studenten, experts, boeken, educatieve media, internet, enzovoort. Het is niet omdat de ontwerpers van diverse bronnen fysisch niet aanwezig zijn, dat ze geen enkele controle hebben over de cognitieve activiteiten van de lerenden.

Zelfgestuurd Ieren impliceert onafhankelijkheid vanwege de lerende. In principe gaat elk leren wel gepaard met een zekere vorm van onafhankelijkheid, maar zelfgestuurd leren wordt gekenmerkt door een grote mate van onafhankelijkheid in het controleren van de richting en de uitvoering van zijn of haar leren. Toch is het gevaarlijk te stellen dat deze onafhankelijkheid begrepen moet worden als een sterk gereguleerde controle over het doelende bedoeling van de activiteiten. wanneer men begint aan zelfgestuurd leren.

Volwassenen kunnen een bepaald kennisgebied onafhankelijk verkennen zonder een reëel beeld te hebben van welke leeractiviteiten daarbij ontwikkeld moeten worden. Het is pas wanneer ze bewust worden van de nonnen, de handelingen, de procedures en de criteria, die intrinsiek zijn aan dat gebied, dat korte- en langetermijndoelen een vaste vorm kunnen aannemen (Brookfield, 1985).

Bron: Projectonderwijs: sturen en begeleiden van leren en werken, Herman Baert, Lies Beunens, Luc Dekeyser

zelfgestuurd leren

Zelfgestuurd leren


Zelfgestuurd leren houdt in dat de leerling zelfstandig en met zin voor verantwoordelijkheid de sturing voor de eigen leerprocessen in handen neemt (Boekaerts & Simons, 1995). Drie invalshoeken zijn hierbij belangrijk: cognitie, metacognitie en motivatie/affect. Leerstrategieën in deze categorieën helpen leerlingen te komen tot zelfgestuurd leren.

Bron: https://www.leraar24.nl/49999/zelfgestuurd-leren/


zelfgestuurd leren


Zelfgestuurd leren houdt in dat de leerling ‘zelfstandig en met zin voor verantwoordelijkheid de sturing voor de leerprocessen in handen neemt’. Om zijn eigen leerproces te sturen moet een leerling beschikken over verschillende leerstrategieën: cognitieve en metacognitieve, en motivationele en affectieve. Een gecombineerde aanpak van cognitieve en metacognitieve leerstrategieën is het effectiefst voor het verbeteren van de leeruitkomsten. Sommige van deze strategieën zijn relevant voor de voorbereiding van een leertaak, zoals relateren, analyseren, structureren en oriënteren. Daarna volgen planning en tot slot evaluatie. Motivationele en affectieve leerstrategieën leggen nadruk op de relevantie en het belang van de taak en kunnen alleen daarom al een positieve invloed hebben op leerprestaties.

Bron: Welk leerkrachtgedrag bevordert zelfgestuurd leren bij leerlingen?

 

zelfgestuurd leren

Om zelf hun leerproces te kunnen sturen, moeten leerlingen beschikken over verschillende leerstrategieën. Leerkrachten kunnen hen helpen om zich deze leerstrategieën eigen te maken. Dat zorgt voor beter zelfregulerend leren en verhoogt de leerprestaties en motivatie, zo blijkt uit een literatuuronderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen.

Leerlingen hebben vaak moeite om hun eigen leerprocessen te sturen. Voor dit zogenoemde zelfgestuurd leren hebben zij zowel cognitieve als metacognitieve leerstrategieën nodig. Leerlingen moeten, met andere woorden, informatie kunnen onthouden en deze laten aansluiten bij wat ze al weten. Én ze moeten hun leerprocessen kunnen plannen en controleren. Ze zijn daartoe meer geneigd wanneer ze gemotiveerd zijn.

Bron: Reviewstudie: metacognitie en zelfgestuurd leren

 

zelfgestuurd leren

Definities zelfgestuurd leren

Naast en geïnspireerdop de definitie van Flavell van zelfgestuurd leren, hebben de wetenschappers Knowles en Zimmerman het begrip verfijnd en/of uitgebreid.

Knowles(1975) geeft de volgende ruime definitie van zelfsturing: Zelfgestuurd leren beschrijft het proces waarin individuen het initiatief nemen, met of zonder hulp van anderen, bij het vaststellen van de leerbehoeften, het formuleren van de leerdoelen, het identificeren van menselijke of materiele leerbronnen, het kiezen en implementeren van geschikte leerstrategieën en het evalueren van de leeropbrengsten.

Zimmerman (1990) definieert zelfregulerend leren ofwel Self-Regulated-Learning (SRL) als: de metacognitieve processen zoals plannen, doelen stellen, organiseren, zelf-monitoren en zelfevaluatie. Als het gaat om motivatie hebben zelfregulerende studenten vertrouwen in eigen kunnen (self-efficacy), self-attributions and intrinsic task interest. Qua gedrag zijn SRL-studenten goed in: selecteren, structureren, en het creëren van omgevingen die het leren optimaliseren.

Bron: https://www.canonberoepsonderwijs.nl/_images/user/Definities%20zelfgestuurd%20leren.pdf


zelfgestuurd leren

Zelfgestuurd leren (ZGL) houdt in dat studenten zelf proactief invulling geven aan hun eigen leerproces (Zimmerman, 2002). ZGL is niet alleen cruciaal gebleken voor het bevorderen van de leerprestaties en motivatie van studenten (Paris & Paris, 2001), maar wordt ook genoemd als sleutelcompetentie voor levenslang leren (Onderwijsraad, 2014; Vermeulen & Vrieling, 2017; Voogt & Pareja Roblin, 2010). Dit betekent dat studenten bewust moeten worden gemaakt van de leerstrategieën die bijdragen aan het bereiken van (leer)doelen en dat ze moeten leren daar kritisch op te reflecteren om hun leerproces uiteindelijk zelf aan te kunnen sturen (Dignath, Büttner, & Langfeldt, 2008).

Bron: Zelfgestuurd leren en het opleiden van leraren: waarom, hoe en wat?

 

zelfgestuurd leren

Zelfgestuurd leren houdt in dat studenten zelf proactief invulling geven aan hun eigen leerproces.

Bron: https://www.ou.nl/-/publicatie-model-om-studenten-te-leren-zelf-hun-leerproces-te-sturen

zelfgestuurd leren

 

Definities zelfgestuurd leren

Naast en geïnspireerd op de definitie van Flavell van zelfgestuurd leren, hebben de wetenschappers Knowles en Zimmerman het begrip verfijnd en/of uitgebreid.

Knowles (1975) geeft de volgende ruime definitie van zelfsturing: Zelfgestuurd leren beschrijft het proces waarin individuen het initiatief nemen, met of zonder hulp van anderen, bij het vaststellen van de leerbehoeften, het formuleren van de leerdoelen, het identificeren van menselijke of materiele leerbronnen, het kiezen en implementeren van geschikte leerstrategieën en het evalueren van de leeropbrengsten.  

Zimmerman (1990) definieert zelfregulerend leren ofwel Self-Regulated-Learning (SRL) als: de metacognitieve processen zoals plannen, doelen stellen, organiseren, zelfmonitoren en zelfevaluatie. Als het gaat om motivatie hebben zelfregulerende studenten vertrouwen in eigen kunnen (self-efficacy), self-attributions and intrinsic task interest. Qua gedrag zijn SRL-studenten goed in: selecteren, structureren, en het creëren van omgevingen die het leren optimaliseren.

Bron: https://www.canonberoepsonderwijs.nl/_images/user/Definities%20zelfgestuurd%20leren.pdf

 

zelfgestuurd leren

Zelfsturend leren

Zelfregulerend of zelfsturend leren is het kunnen sturen, monitoren en evalueren van het eigen leerproces.3 Volgens Zimmerman4 zijn er drie fases binnen dit proces: Voorbereiden, uitvoeren en reflecteren. In de voorbereidende fase worden leerdoelen, -activiteiten en -strategieën bepaald en gepland. In de uitvoerende fase wordt dit plan uitgevoerd, en wordt het bijgesteld waar nodig. Na het uitvoeren van dit plan wordt er gereflecteerd op het leerproces, waar implicaties uitkomen voor de volgende voorbereidende fase. Tijdens de uitvoerende fase is reflectie ook al aanwezig, waardoor het plan aangepast kan worden.

Dembo, Junge en Lynch5 hebben het over zes dimensies binnen zelfregulerend leren: hoe, waarom, wanneer, waar, met wie, en wat. In de voorbereidende fase moeten deze dimensies overwogen worden. 'Wat' gaat over datgene dat geleerd moet worden. Er moet niet alleen een doel gesteld worden, maar er moet ook bepaald worden met welk product, informatie of andere opbrengst 'bewezen' kan worden dat dit leerdoel behaald is. Zodra dit bepaald is, kan 'hoe' bedacht worden. Welke leeractiviteiten gaan ondernomen worden om het leerdoel te behalen? Verder is het ook belangrijk dat de leerling of student plant 'waarom' zij een leerdoel willen gaan halen. Het beschrijven en daardoor bewust maken van de motivering van een leerdoel is belangrijk. De laatste drie dimensies - wanneer, waar en met wie - gaan meer over de praktische planning van de leerdoelen. Hierin kan bepaald worden wat de leerling of student nodig heeft om het plan uit te kunnen voeren. Is een rustige plek bijvoorbeeld een vereiste, of is samenwerken een voorwaarde? Door hier vast over na te denken wordt de cognitieve belasting verderop in het proces voor een deel ondervangen, en is het makkelijker om aanpassingen te maken in de planning. Elke stap van zelfsturend leren kan ondersteund worden door ict-tools. Meistertask is bijvoorbeeld een ideale tool om mee te plannen. Je kunt hierin taken aanmaken, toewijzen en verslepen van bijvoorbeeld 'to do' naar 'klaar'. Andere tools zoals Google Drive of OneDrive zijn weer erg geschikt voor het bijhouden van een online portfolio waarin voortgang gemonitord kan worden. Bekijk het plaatje hiernaast eens om de verschillende tools die geschikt zijn voor een bepaalde fase te zien.

Bron: Today's Teaching Tools - Praktische tips voor digitaal onderwijs, Irene van der Spoel

zelfgestuurd leren

Wat is Self-Paced Learning?

Self paced learning is de Engelse omschrijving voor het begrip “zelfstudie”. Een student of cursist heeft de volledige vrijheid hoe deze persoon de studie wil indelen en vooral op welk tempo de studie gevolgd wordt. De term “self paced learning” staat dan ook voor “het leren in eigen tempo”.

Self paced learning wordt veel toegepast in e-learning
E-learning software door Huddle. Start je eigen e-learning platform / ledensite met alle tools voor digitale programma\'s, online trainingen, cursussen, levels, toetsing en meer!
modules. Dit is een opleidingsmodel waarbij er uitsluitend gebruik wordt gemaakt van digitale mogelijkheden. De cursisten kunnen op dit zelfstudie platform volledig zelf bepalen op welke manier en in welk tempo de studie wordt gevolgd. De studie wordt gevolgd op basis van de reactie van de cursist op het geboden lesmateriaal waarbij er géén bijsturing in tempo van een instructeur zal plaatsvinden.

Bron: https://www.thehuddle.nl/kennisbank/e-learning-tips/self-paced-learning/

Tags:
Laatst aangepast op vrijdag, 23 april 2021 06:47  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - VAK-leerstijlenmodel
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

 

VAK-leerstijlenmodel

Definitie

...

zelfgestuurd leren

We gebruiken vijf zintuigen om de wereld om ons heen waar te nemen: zien (gezichtsvermogen), horen (gehoor), proeven (tong), ruiken (reukzintuig) en voelen (tastzin).

Een veelgebruikte indeling in leerstijlen is het zgn. VAK-leerstijlenmodel. Dit model stelt dat mensen op drie manieren informatie opnemen, verwerken en onthouden:

 

  1. Visueel (door het zien van tekst of plaatjes).

  2. Auditief (door te luisteren).

  3. Kinesthetisch/tactiel (door tasten, voelen, bewegen, gebruik van het hele lichaam).

Bron: https://blog.originlearning.com/instructional-learning-design-the-process/

Laatst aangepast op zaterdag, 03 april 2021 07:36  
Belangrijke onderwijskundige begrippen - Menselijke prestatieverbetering
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

bob belangrijke onderwijskundige begrippen

leren learn

 

Menselijke prestatieverbetering

Definitie

...

Alias: Menselijke prestatietechnologie, Human Performance Improvement (HPI), Human Performance Technology (HPT)

human performance improvement hpi menselijke prestatieverbetering

Menselijke prestaties technologie ( HPT ), ook wel bekend als de menselijke prestatieverbetering ( HPI ), of menselijke beoordeling van de prestaties ( HPA ), is een vakgebied met betrekking tot verbetering methodes zoals het verwerken van lean management , Six Sigma , Lean Six Sigma , organisatie-ontwikkeling , motivatie , educatieve technologie , menselijke factoren , het leren , performance support systemen, kennismanagement en training . Het is gericht op het verbeteren van de prestaties op maatschappelijk, organisatorische, proces, en individuele performer niveaus.

HPT "maakt gebruik van een breed scala van interventies die zijn afkomstig uit tal van andere disciplines, waaronder total quality management, procesverbetering, gedragspsychologie, instructie-systemen ontwerpen, organisatie-ontwikkeling en human resources management" (ISPI, 2007). Het benadrukt een grondige analyse van de behoeften op maatschappelijk, organisatorische proces en individueel niveau waar nodig om de oorzaken te identificeren voor de prestaties gaten, zorgen voor passende interventies te verbeteren en in stand prestaties, en uiteindelijk naar de resultaten tegen de eisen te evalueren.

Bron: https://nl.qwe.wiki/wiki/Human_performance_technology

human performance improvement hpi menselijke prestatieverbetering

HPI is the systematic process of discovering and analyzing important human performance gaps, planning for future improvements in human performance, designing and developing cost-effective and ethically justifiable interventions to close performance gaps, implementing the interventions, and evaluating the financial and non-financial results.

Bron: Fundamentals of HPI, Phil Anderson

 

human performance improvement hpi menselijke prestatieverbetering

Definitions of HPI abound in the literature, but perhaps the one that is most comprehensive, yet concise, reads thus: "a systemic and systematic approach to identifying the barriers that prevent people from achieving top performance, recognizing that top performance is key to an organization's success" (Sugrue & Fuller, 1999). Certainly, the important words here are systemic and systematic. Human performance interventions are systemic because all the variables with the system must be examined to determine what has an effect on performance. Each problem is viewed in the context of the entire system: "Unless all the components of the system are operating correctly, it will be impossible to optimize performance" (Fuller & Farrington, 1999). For example, training a group of employees to work more effectively as a team, but continuing to evaluate and reward them on an individual basis, would be a solution to a need that does not take into consideration the entire system and would probably fail in the long term.

Because HPI is a systematic approach, it follows an ordered set of steps to achieve results. A systematic approach ensures that no important factors are overlooked and that no hasty conclusions are drawn about the root causes of the barriers to performance. Unlike most training interventions, which usually take the form of events or activities such as a program or workshop, HPI is processoriented. It consists of a series of actions that, when done successfully, delivers measurable results in terms of improved performance. In addition, HPI is usually a more cost-effective and efficient alternative to large-scale interventions, which often require a major investment of time and money for design, development, and implementationan important consideration for most organizations.

Bron: The Credible Trainer: Create Value for Training, Get Respect for Your Ideas, and Boost Your Career, Robert J. Rosania




Laatst aangepast op zondag, 31 mei 2020 12:14  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

When one door closes another one opens; but we so often look so long and so regretfully upon the closed door, that we do not see the ones which open for us.

Alexander Graham Bell

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 83 gasten online
Artikelen

people lose their way why michael hyatt

Banner
Banner

naked presenter garr reynolds

The Naked Presenter
Delivering Powerful Presentations With Or Without Slides
Garr Reynolds

Bij Bol.com


Lean boekentips

Banner