Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Beslissing
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Beslissing
Definitie
Bepaalt de 'forking and merging' van paden, afhankelijk van de 'conditions expressed'.
Alias: Gateway, Fork
Zie ook:
Fork
A point in the Process where one Sequence Flow path is split into two or more paths that are run in parallel within the Process, allowing multiple activities to run simultaneously rather than sequentially. BPMN uses multiple outgoing Sequence Flows from Activities or Events or a Parallel Gateway to perform a Fork. Also known as "AND-Split."
Bron: BPMN 2.0 Handbook - Methods, Concepts, Case Studies and Standards in Business Process Modeling Notation (BPMN), Stephen A. White (e.a)
Decision
A gateway within a business process where the Sequence Flow can take one of several alternative paths. Also known as "Or-Split."
Bron: https://info.convedo.com/tech-talk/the-ultimate-glossary-45-bpmn-2-terms-explained
Laatst aangepast op donderdag, 15 oktober 2020 12:03
Zoneafbakening volgens Toshiko Narusawa & John Shook
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
John Shook en Toshiko Narusawas beschrijving in hun boek Kaizen Express - De bouwstenen voor jouw Lean traject het begrip 'zoneafbakening' (zone control):
Wat is zoneafbakening (zone control)?
Een pullsysteem vraag om 'nul defecten'
Gebrekkige onderdelen mogen nooit naar het volgende proces worden gestuurd. (...) Elk mangementniveau moet managen in termen van zijn of haar 'zone'. In een ideale wereld zou het misschien mogelijk zijn om zonder defecten te produceren, maar in de echte wereld kunnen onvoorziene defecten helaas overal en altijd optreden. Maar als we defecten maken, kunnen we ze wel tegenhouden voordat ze naar het volgende proces gaan. Dit noemen we 'zoneafbakening'. De automatische lijnstop is bijvoorbeeld een methode van zoneafbakening.
Traditionele inspectie
Bij traditionele massaproductie controleert een gespecialiseerde inspecteur buiten het productieproces de kwaliteit.
Lean zoneafbakening
Lean producenten belasten operators met de kwaliteitsborging en maken binnen elke productieproces gebruik van mechanismen voor foutvrije productie om problemen bij de bron op te sporen.
Wat is 'poka-yoke' of foutvrij produeren (errorproofing)?
'Poka' betekent onbedoelde fout, en 'yoke' betekent preventie. Poka-yoke staat voor de implementatie van eenvoudige en goedkope mechanismen waarmee operators fouten in hun werk kunnen voorkomen die worden veroorzaakt in verkeerde onderdelen, het weglaten van een onderdeel, het omgekeerd installeren van een onderdeel etc..
Soorten foutvrijproduceren
Stopzetting
Meest efficiënte mechanisme van foutvrij produceren. Een machine start bijvoorbeeld niet als een item verkeerd is geplaatst.
Waarschuwing
Deze soort maakt ons alert op iets afwijkends door middel van een zoemer of licht.
Een goed mechanism voor foutvrije productie
- Is eenvoudig, heeft een lange levensduur en is onderhoudsarm;
- Is zeer betrouwbaar;
- Is goedkoop;
- Is specifiek ontworpen voor de situatie op de werkplek.
Bron: Kaizen Express - De bouwstenen voor jouw Lean traject, Toshiko Narusawa & John Shook
Bewaren
Laatst aangepast op vrijdag, 26 juli 2019 10:12
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Petri-net
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Petrinet
Definitie
...
Alias:
Zie ook:
Wat is een Petri-net?
- "Een bipartiete graaf van transities en plaatsen" - Kortom: --- Rondjes en vierkantjes met elkaar verbonden door pijlen, --- Pijlen gaan alleen van een rondje naar een vierkant of andersom - Bij het modelleren van bedrijfsprocessen praten we meestal over activiteiten (t1, t2, t3) en toestanden (p1, p2, p3 en p4).
Bron: https://www.win.tue.nl/~hreijers/H.A.%20Reijers%20Bestanden/Petri.pdf
Petrinet
Petrinetten of P/T-netten zijn een wiskundige modelleertaal die in de informatica wordt gebruikt om gedistribueerde of anderszins parallelle processen te modelleren. Petrinetten zijn grafen die meestal als diagram worden getekend; ze zijn te beschouwen als een alternatief voor activiteitendiagrammen.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Petrinet
Petri-net
Een Petri-net is een netwerk bestaande uit plaatsen en transities. Een plaats stellen we voor door middel van een cirkel. Een transitie stellen we voor door middel van een rechthoek. (...) In een Petri-net kunnen plaatsen en transities verbonden worden door middel van een gerichte verbinding (pijl, arc). Er zijn twee soorten verbindingen; verbindingen die lopen van een plaats naar een transitie en verbindingen die lopen van een transitie naar een plaats. Verbindingen tussen plaatsen en transities onderling zijn dus niet toegestaan.
Op basis van de verbindingen kunnen we de invoerplaatsen van een transitie bepalen. Een plaats p is een invoerplaats van een transitie t, dan en slechts dan als er een gerichte verbinding van p naar t loopt. Op een soortgelijke wijze kunnen we de uitvoerplaatsen van een transitie bepalen. Een plaats p is een uitvoerplaats van een transitie t, dan en slechts dan, als er een gerichte verbinding van t naar p loopt.
Plaatsen kunnen tokens bevatten. Een token wordt voorgesteld door middel van een zwarte stip. De structuur van een Petri-net is vast, de verdeling van de tokens over de plaatsen kan echter veranderen.
Bron: Workflow management, Wil van der Aalst & Kees van Hee
Laatst aangepast op zondag, 27 september 2020 19:06
Weerstand overwinnen volgens Edgar H. Schein
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
The only way to overcome resistance is to reduce the learning anxiety by making the learner feel “psychologically safe”.
Edgar H. Schein
Laatst aangepast op vrijdag, 26 juli 2019 08:39
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Waardestroom
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Waardestroom
Definitie
...
Alias:
Waardestroom
Stroom aan materiaal en informatie door een proces om een product of dienst aan de klant te leveren.
Producten en diensten door de organisatie volgen om te achterhalen waar waarde wordt toegevoegd en waar mogelijk verspilling plaatsvindt.
Beschrijving van het proces dat producten of diensten realiseert die waardevol zijn voor de klant.
Laatst aangepast op maandag, 28 september 2020 06:33
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procedure
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Procedure
Definitie
Alias:
Zie ook:
Procedure
Alle afspraken, die binnen een organisatie gelden met betrekking tot het afwikkelen van eenzelfde soort zaak.
Zie ook: Processen volgens Stef Joosten
Bron: Praktijkboek voor procesarchitecten, Stef M.M. Joosten e.a.
Procedure
Beschrijving van de randvoorwaarden waaronder een processtap en/of een handeling uitgevoerd dient te worden. De procedure gaat uit van het procesmodel.
Zie ook:
Bron: Effectief procesmanagement, Jos Tolsma & Dirk de Wit
Procedure
Gespecificeerde werkwijze voor het uitvoeren van een activiteit of een proces (definitie vlg. NEN-EN-ISO 9000). Procedures zijn al dan niet gedocumenteerd. In het laatste geval wordt vaak de term 'beschreven procedure' of '(schriftelijk) vastgelegde procedure' gebruikt
Bron: De AO en procesmanagement - Theorie en voorbeelden van de AO en procesmanagement, AO-online
Procedure
Met een procedure leg je vast hoe een bedrijfsproces werkt. Een procedure beschrijft de opeenvolgende logische stappen (procesloop), de taakverdeling en informatiehandelingen, zonder dat deze in detail worden uitgewerkt. In essentie laat een procedure zien hoe mensen en systemen samenwerken om tot het gewenste resultaat te komen. Het beheren van procedures, gebeurt veelal door proceseigenaren: managers of medewerkers die een specifiek bedrijfsproces beheren.
Een procedure ‘an sich’ is meestal onvoldoende om medewerkers te instrueren; hiervoor zijn ondersteunende werkdocumenten zoals werkinstructies, handboeken, sjablonen, presentaties en andere documenten nodig.
Bron: https://projectmanagementsite.nl/procedure/
Procedure
Een procedure is in het algemeen een reeks instructies die op volgorde moet worden uitgevoerd. De term heeft meerdere specifieke betekenissen, bijvoorbeeld in de informatica, de bedrijfskunde en de rechtspraak.
In de informatica omvat een procedure zowel het begrip functie als subroutine. Soms wordt de term procedure ook gebruikt als synoniem voor subroutine. Procedures kunnen onderdeel zijn van een proces of een gedetailleerde beschrijving van een proces zijn.
Veel taken in bedrijven en organisaties moeten volgens standaardprocedures worden uitgevoerd. Zulke procedures kunnen bijvoorbeeld zijn vastgelegd in ISO 9001 documentatie; de standaardnaam voor zulke procedures is Standard Operating Procedures (SOPs). Meer gedetailleerde handelingen worden meestal beschreven in een werkinstructie.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Procedure
Je spreekt van een procedure wanneer de activiteiten die zijn beschreven door verschillende medewerkers moeten worden uitgevoerd. Er is dan sprake van het doorgeven van een tussenproduct of informatie aan een collega of andere afdeling.
In de procedure wordt dan vooral aandacht besteed aan de stappen op hoofdniveau. Daarbij krijgt datgene wat wordt overgedragen (output) en datgene wat wordt ontvangen (input) aandacht.
De procedure legt daarmee taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden vast voor een deel van het proces.
Bron: Het procesmanagement kookboek, Marion van Wezel
Procedure
Vaste werkwijze die weergeeft volgens welke methoden een bepaald resultaat bereikt dient te worden.
Beschrijft een voorschrijvende opeenvolging van handelingen (taken van mensen, machines of systemen) gericht op het borgen van risico's op afwijkingen.
Procedures zijn beschrijvingen van stappen die je als medewerker binnen een organisatie zet bij het vervullen van bepaalde taken. In feite geef je met een procedure aan: welke handelingen zitten er vast aan het vervullen van een bepaalde taken? Het werken met procedures ligt vooral voor de hand wanneer er sprake is van een zekere routinematige manier van handelen en wanneer het van belang is om tot een objectivering van het handelen van medewerkers te komen.
Gespecificeerde werkwijze voor het uitvoeren van een activiteit of een proces (definitie vlg.NEN-EN-ISO 9000). Procedures zijn al dan niet gedocumenteerd. In het laatste geval wordt vaak de term 'beschreven procedure' of '(schriftelijk) vastgelegde procedure' gebruikt
Standard Operating Procedure (SOP)
Standard operating procedures (SOP) or standardised procedures (SP) are usually used interchangeably with work procedures. However, they are not the same. It can be argued that SOPs are indeed work procedures, but not all work procedures are SOPs. Spear and Brown (cited in Saurin and Gonzalez 2013:811) define SOP as ‘a script for the execution of a task, typically specifying sequences, times, outcomes and requirements…’. Saurin and Gonzalez (2013) argue that the standardisation of a procedure means that it has been documented and ought to be followed uniformly. SOPs are usually tied to quality systems in the management of operations. Thus SOPs (level 2) require meticulous instructions (level 3) which are not only documented but designed to instil quality within a particular process (level 1). In other words, tactic, non-scripted or even verbalised procedures are not SOPs. SOPs are formalised procedures.
Work Procedures
The term ‘work procedures’ has varying connotations and permutations such as standard operating procedures, organisational routines with recurrent interaction patterns/rule guided behaviour and work tasks. Some other authors also use procedures and methods in tandem, while others refer to ‘work methods and procedures’ where method is seen as one step of a procedure.
Bron: A conceptual framework for work procedure application in the public sector, Ogo Nzwewi
Laatst aangepast op maandag, 28 september 2020 13:11
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Processtap
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Procestap
Definitie
...
Alias:
Processtap
Pakket werk, dat zonder werkoverdracht kan worden uitgevoerd door één rol, binnen een fase, zonder besluiten.
Zie ook: Processen volgens Stef Joosten
Bron: Praktijkboek voor procesarchitecten, Stef M.M. Joosten e.a.
Processtap (-taak)
Alle handelingen die ononderbroken (plaats en tijd) door een actor binnen een werkproces kunnen worden uitgevoerd, zonder dat overdracht plaatsvindt naar een andere actor, plaats of tijd.
Zie ook:
Bron: Effectief procesmanagement, Jos Tolsma & Dirk de Wit
Handeling
Een handeling is het kleinst mogelijke eenheid van werk, uitgevoerd door één persoon of systeemop één plek op één moment.
Bron: https://novius.nl/wp-content/uploads/2018/03/Novius-stijlgids-bedrijfsontwerp-2018-v2.0-1.pdf
Processtap
Conceptuele verzameling van gedragingen 'bound by' de scope van een proces, die - elke keer dat ze uitgevoerd worden - leiden tot een enkele verandering van input (vorm of status) in een enkele specifieke output. Elke processtap is een eenheid van werk die normaal gesproken uitgevoerd wordt binnen de beperkingen van een 'set of rules' door één of meer actoren in een rol, die betrokken zijn bij het veranderen van de status van een of meer 'resources or enterprise object' gericht op het voortbrengen van een enkele gewenste output.
Procesactiviteit
Een deel van het actuele fysieke werksysteem die specificeert hoe de vorm- of statusverandering van een bepaalde input voor elkaar te krijgen of zelf de interactie afrondt met een andere actor en die resulteert in het maken van een complexe beslissing, gebaseerd op kennis, oordeel, ervaring en instinct.
Laatst aangepast op zondag, 27 december 2020 17:47
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Processimulatie
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Processimulatie
Definitie
...
Alias:
Processimulatie
Het nabootsen en doorrekenen van alternatieve procesontwerpen. Het, veelal met behulp van een softwareprogramma, virtueel (in een procesmodel) nabootsen van een bedrijfsproces: • ter ondersteuning van de communicatie over het bedrijfsproces c.q. het procesmodel; • in het kader van de procesanalyse (bijvoorbeeld doorrekenen van de kwantiatieve consequenties) en/of; • ter validatie van het procesmodel.
Zie ook:
Bron: Effectief procesmanagement, Jos Tolsma & Dirk de Wit
Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:43
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Procesontwerp
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Procesontwerp
Definitie
...
Alias:
Procesontwerp
Het verloop en de volgorde van een proces. en de actoren door wie de handelingen moeten worden uitgevoerd om het gewenste resultaat van het proces te kunnen realiseren.
Procesontwerpen
Het vormgeven van de hoofdstroom van het proces door met behulp van ontwerp-criteria processtappen te onderscheiden, alsmede de volgorde waarin, de voorwaarden waaronder en de actoren door wie, deze processtappen zullen worden uitgevoerd.
Procesontwerper
De persoon die verantwoordelijk is voor het vormgeven van de hoofdstroom van het proces door met behulp van ontwerperiteria processtappen te onderscheiden, alsmede de volgorde waarin, de voorwaarden waaronder en de actoren door wie deze processtappen worden uitgevoerd.
Zie ook:
Bron: Effectief procesmanagement, Jos Tolsma & Dirk de Wit
Procesontwerp
Procesontwerp gaat in tegenstelling tot procesherontwerp niet uit van een bestaand bedrijfsproces en vindt plaats in bijvoorbeeld het geval van een totaal nieuwe organisatie of bij een andere definitie van de bestaande bedrijfsprocessen.
bron: https://zbc.nu/management/business-process-management-management/management-van-bedrijfsprocessen-een-helicopterview/
Laatst aangepast op maandag, 28 september 2020 20:18
Belangrijke begrippen Lean Six Sigma - Process Management Maturity Model
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
Process Management Maturity Model
Definitie
...
Alias:
Process Management Maturity Model
Model om de volwassenheid van een bedrijf inzake de inrichting van processen en procesmanagernent in beeld te brengen.
Zie ook:
Bron: Effectief procesmanagement, Jos Tolsma & Dirk de Wit
Laatst aangepast op vrijdag, 25 september 2020 14:43
|