• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Lean lexicon (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

lean lexicon visueel woordenboek lean denkers

Lean Lexicon
een grafisch woordenboek voor Lean Denkers
C. Marchwinski

Bij Bol.com

Laatst aangepast op woensdag, 04 september 2019 09:02  
Sadomasochistisch succesvol met Marissa Mayer
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

I always did something I was a little not ready to do. I think that is how you grow.

Marissa Mayer

Laatst aangepast op vrijdag, 26 juli 2019 10:01  
Moments of need-model volgens Ben Tiggelaar
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

moments of need

Ben Tiggelaar geeft in zijn zijn column op nrc.nl een mooie samenvatting van het Moment of need-model van Bob Mosher en Conrad Gottfredson:

ben tiggelaar moments of need

.....

Eigenlijk, zeggen Mosher en Gottfredson, zijn er maar vijf momenten waarop mensen echt graag iets willen leren: five moments of need.

Volgens Mosher en Gottfredson willen we leren...

1. Wanneer we voor de eerste keer iets gaan doen (new).

2. Wanneer we meer willen weten over wat we al hebben geleerd (more).

3. Wanneer we gaan toepassen wat we hebben geleerd. Hier hoort ook bij: plannen van wat we gaan doen, opfrissen van wat we misschien vergeten zijn en aanpassen van onze aanpak aan een unieke situatie (apply).

4. Wanneer we oude routines moeten veranderen en nieuwe kennis nodig hebben om ons werk goed te doen (change).

5. Wanneer we tegen problemen aanlopen, wanneer dingen mislukken of anders gaan dan de bedoeling was (solve).

Voor de eerste twee momenten werkt ‘ouderwets’ leren prima. Lekker op cursus of naar een training, dat kan je op gang helpen in je leerproces. Maar vooral voor de momenten drie, vier en vijf, waarbij de nadruk veel meer ligt op doen, is het verstandiger mensen tijdens hun werk te ondersteunen bij het leveren van prestaties: performance support in het jargon van Mosher en Gottfredson. Daarbij moet je denken aan slimme systemen (of vriendelijke mensen) die je de juiste kennis aanreiken als je te maken krijgt met een van de vijf momenten waarop je iets moet leren.

Dit betekent dus: minder vaak grote leertrajecten die gericht zijn op kennis naast je werk, en vaker kleine leeruitstapjes die direct aansluiten bij wat je nu nodig hebt in je werk. Wanneer het tweede ontbreekt, heeft het eerste vaak ook geen zin. Je doet tijdens een seminar weliswaar nuttige kennis op, maar als je ermee aan de slag wilt, is er niets of niemand die je daarbij helpt.

Volgens Mosher en Gottfredson zou ongeveer de helft van wat nu nog wordt onderwezen in cursussen en trainingen, eigenlijk moeten worden ondergebracht in systemen voor performance support.

Bron: Momenten waarop mensen willen leren, Ben Tiggelaar (column 31-08-2019 op nrc.nl)

Laatst aangepast op zaterdag, 31 augustus 2019 06:59  
Passioneel succesvol volgens Steve Jobs
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

citaat

The only way to do great work is to love what you do. If you haven't found it yet keep looking. Don't settle.

Steve Jobs

Laatst aangepast op vrijdag, 26 juli 2019 09:58  
Strategic Continuous Process Improvement (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

strategic continuous process improvement gerahrd plenert

Strategic Continuous Process Improvement
Which Quality Tools to Use and When to Use Them
Gerhard Plenert

Bij Bol.com

Laatst aangepast op zondag, 30 augustus 2020 09:01  
Continuous Process Improvement (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

Continuous process improvement richard chang

Continuous Process Improvement
A Practical Guide
Richard Y. Chang

Bij Bol.com

Laatst aangepast op zondag, 30 augustus 2020 09:01  
Continuous Process Improvement (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

continuous process improvement dod

Continuous Process Improvement
Lean Six Sigma Guidebook Revision 1
Dod

Bij Bol.com

 

Laatst aangepast op zondag, 30 augustus 2020 08:53  
Continuous Process Improvement in Organizations Large and Small (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

continuous process improvement robert hamm

Continuous Process Improvement in Organizations Large and Small
A Guide for Leaders
Jr Robert E Hamm

Bij Bol.com

Laatst aangepast op zondag, 30 augustus 2020 08:51  
Continuous Process Improvement (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

continuous process improvement george robson

Continuous Process Improvement
Simplifying work flow systems
George D. Robson

Bij Bol.com

Laatst aangepast op zondag, 30 augustus 2020 08:49  
Ego-marketing met Jay Danzie
Gepubliceerd in Citaten: persoonlijke effectiviteit
E-mail Afdrukken

citaat

Your smile is your logo, your personality is your business card, how you leave others feeling after having an experience with you becomes your trademark.

Jay Danzie

Laatst aangepast op vrijdag, 26 juli 2019 09:57  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

What we call the beginning is often the end. And to make an end is to make a beginning. The end is where we start from.

T.S. Eliot

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 83 gasten online
Artikelen

akio toyoda better best believe

Banner
Banner

brian tracy full engagement

Full Engagement!
Inspire, Motivate, and Bring Out the Best in Your People
Brian Tracy

Bij Bol.com | Managementboek




Lean boekentips

Banner