Lean Lexicon
een grafisch woordenboek voor Lean Denkers
C. Marchwinski
Bij Bol.com
Lean lexicon (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
sept 04 2019 Lean Lexicon Bij Bol.com
Sadomasochistisch succesvol met Marissa Mayer
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
sept 01 2019 I always did something I was a little not ready to do. I think that is how you grow.
Moments of need-model volgens Ben Tiggelaar
Gepubliceerd in
Citaten: kwaliteit
aug 31 2019 Ben Tiggelaar geeft in zijn zijn column op nrc.nl een mooie samenvatting van het Moment of need-model van Bob Mosher en Conrad Gottfredson: ..... Eigenlijk, zeggen Mosher en Gottfredson, zijn er maar vijf momenten waarop mensen echt graag iets willen leren: five moments of need. Volgens Mosher en Gottfredson willen we leren... 1. Wanneer we voor de eerste keer iets gaan doen (new). 2. Wanneer we meer willen weten over wat we al hebben geleerd (more). 3. Wanneer we gaan toepassen wat we hebben geleerd. Hier hoort ook bij: plannen van wat we gaan doen, opfrissen van wat we misschien vergeten zijn en aanpassen van onze aanpak aan een unieke situatie (apply). 4. Wanneer we oude routines moeten veranderen en nieuwe kennis nodig hebben om ons werk goed te doen (change). 5. Wanneer we tegen problemen aanlopen, wanneer dingen mislukken of anders gaan dan de bedoeling was (solve). Voor de eerste twee momenten werkt ‘ouderwets’ leren prima. Lekker op cursus of naar een training, dat kan je op gang helpen in je leerproces. Maar vooral voor de momenten drie, vier en vijf, waarbij de nadruk veel meer ligt op doen, is het verstandiger mensen tijdens hun werk te ondersteunen bij het leveren van prestaties: performance support in het jargon van Mosher en Gottfredson. Daarbij moet je denken aan slimme systemen (of vriendelijke mensen) die je de juiste kennis aanreiken als je te maken krijgt met een van de vijf momenten waarop je iets moet leren. Dit betekent dus: minder vaak grote leertrajecten die gericht zijn op kennis naast je werk, en vaker kleine leeruitstapjes die direct aansluiten bij wat je nu nodig hebt in je werk. Wanneer het tweede ontbreekt, heeft het eerste vaak ook geen zin. Je doet tijdens een seminar weliswaar nuttige kennis op, maar als je ermee aan de slag wilt, is er niets of niemand die je daarbij helpt. Volgens Mosher en Gottfredson zou ongeveer de helft van wat nu nog wordt onderwezen in cursussen en trainingen, eigenlijk moeten worden ondergebracht in systemen voor performance support. Bron: Momenten waarop mensen willen leren, Ben Tiggelaar (column 31-08-2019 op nrc.nl) Tags:
Passioneel succesvol volgens Steve Jobs
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
aug 31 2019 The only way to do great work is to love what you do. If you haven't found it yet keep looking. Don't settle.
Strategic Continuous Process Improvement (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
aug 30 2019 Strategic Continuous Process Improvement Bij Bol.com
Continuous Process Improvement (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
aug 30 2019 Continuous Process Improvement Bij Bol.com
Continuous Process Improvement (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
aug 30 2019
Continuous Process Improvement in Organizations Large and Small (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
aug 30 2019 Continuous Process Improvement in Organizations Large and Small Bij Bol.com
Continuous Process Improvement (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
aug 30 2019 Continuous Process Improvement Bij Bol.com
Ego-marketing met Jay Danzie
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
aug 30 2019 Your smile is your logo, your personality is your business card, how you leave others feeling after having an experience with you becomes your trademark. |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
What we call the beginning is often the end. And to make an end is to make a beginning. The end is where we start from. T.S. Eliot |
Full Engagement! Bij Bol.com | Managementboek |