'
There's none so blind as those who will not see.
Engels spreekwoord
Willen = kunnen (2)
Gepubliceerd in
Citaten: willen = kunnen
mei 18 2011
Ongehoord, niet-zeggend
Gepubliceerd in
Citaten
mei 17 2011
Informatievoorziening volgens Rijsenbrij
Gepubliceerd in
Informatiemanagement
mei 16 2011 In bovenstaande illustratie deelt Daan Rijsenbrij de informatievoorziening op in drie deelgebieden:
De fase van de ontwikkeling van de informatievoorziening wordt buiten beschouwing gelaten, maar zodra de informatievoorziening is ontwikkeld, gaan gebruikers ermee aan de slag en is het nodig de bestaande informatievoorziening in de lucht te houden (exploiteren) en te onderhouden. Het exploiteren en onderhouden vormen tezamen het beheer van de informatievoorziening. Bron: http://www.rijsenbrij.net/archive1/ebi/nl/ppt/lecture_8.ppt Reactie toevoegen
Rijnlands organiseren volgens Jaap Peters (1)
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
mei 15 2011
Rijnland-goeroe, Jaap Peters, onderkent 12 verschillen tussen het Rijnland-model (slow management) en het Angelsaksische model als het gaat om hun zienswijze op organiseren:
In het bijgevoegde Youtube-filmpje komen de verschillen ook aan bod en heeft waarschuwt Jaap Peters ervoor middelen tot doelen te maken ("Hou afbeeldingen niet voor de realiteit"). Verder bepleit hij altijd in contaxt te blijven met de werkelelijkheid en te voorkomen dat een (te grote) kloof ontstaat tussen 'de realiteit' en 'de planning'. In dit verband heeft hij het erover dat het altijd spannend wordt zodra 'binnen buiten raakt'. Zie ook: Rijnlands organiseren volgens Jaap Peters (2) Bron: http://www.slideshare.net/jaappeters/pecha-kucha-rijnland-model-jaap-peters
Vraag/aanbod-model volgen Equaterra
Gepubliceerd in
Informatiemanagement
mei 14 2011
Service management lemniscaat van Ruijs (ea)
Gepubliceerd in
Informatiemanagement
mei 13 2011 D.J. Oei beschrijft in het rapport "Outsourcing van ICT-voorzieningen" het zgn. service management lemniscaat van Leo Ruijs (ea). Binnen het service lemniscaat wordt onderscheid gemaakt tussen een klantkant (de linkerkant van de 'lus') en een leverancierskant (de rechterkant van de 'lus'). Beide (lussen) worden verbonden door de tussen beide partijen afgesloten Service Level Agreements (SLA's). Binnen dit model is de klant verantwoordelijk voor het specificeren en kwantificeren van de dienstverlening en het bewaken en evalueren van de dienstverlening. Hij houdt zich bezig met het Service Level Management: het opstellen en beheren van de service niveaus, om uiteindelijk in overeenstemming met de leverancier tot service level agreements te komen over de gewenste en te leveren diensten. De leverancier is verantwoordelijk voor het ontwerpen en inrichten van de beheerprocessen en het bewaken en evalueren van de dienstverlening. Hij houdt zich bezig met het Service Process Management, het waarborgen van een goede kwalitatieve dienstverlening conform de opgestelde SLA’s. De leverancier wil met betrekking tot de te leveren diensten voldoende duidelijkheid hebben over wat zij wel en niet moet leveren. Het werken met een SLA heeft als voordeel dat deze voor zowel de klant als de leverancier duidelijkheid schept over de gewenste en de te leveren diensten. Hoe goed een SLA ook is opgesteld, er kunnen toch altijd problemen optreden tijdens de dienstverlening. Oei noemt hiervoor de volgende oorzaken:
Bron: Rapport "Outsourcing van ICT-voorzieningen" (2001), D.J. Oei
12 principes achter Agile
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
mei 12 2011 In de blogpost Manifest voor Agile software ontwikkeling zijn de vier belangrijkste bouwstenen van Agile softwareontwikkeling benoemd. Naast deze vier bouwstemen, zijn er twaalf principes die ten grondslag liggen achter Agile:.
Bron: http://agilemanifesto.org/
Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
Gepubliceerd in
Citaten
mei 11 2011
Kwetsbare plannen
Gepubliceerd in
Citaten
mei 10 2011
Dualiteiten volgens Desiree Murk-Scholten
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
mei 10 2011 Desiree Murk-Scholten onderscheid zeven dualiteiten die inwerken op de onderstroom (onzichtbaar) en de bovenstroom (tastbaar):
De dualiteiten zijn van invloed op het 'matchen' van de onder- en bovenstroom: de kunst is de schijnbare tegenstellingen te overstijgen, door ze 'ontspannen te laten samenspelen'. Bron: http://teamleren.wordpress.com/2010/12/28/de-dualiteit-tussen-onderstroom-en-bovenstroom-2/ Tags:
|
||||||||||||||||||||||||||
Meer artikelen...
|
||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
Where is wisdom we have lost in knowledge? Where is the knowledge we have lost in information? T.S. Eliot
|
Humble Inquiry Bij Bol.com | Managementboek |