To do the same thing over and over and to expect that the results will change, is insanity
Albert Einstein
Veranderen als noodzaak (2)
Gepubliceerd in
Citaten: verandermanagement
apr 26 2011 To do the same thing over and over and to expect that the results will change, is insanity Albert Einstein Tags:
ASL1-proces: Service Level Management
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
apr 26 2011 Binnen ASL1 is het proces Service Level Management één van de vier sturende processen. Het proces Service Level Management komt binnen ASL2 nog wel voor, maar onder een andere naam en met een bredere scope. Omdat het maken en bewaken van afspraken met de klant belangrijk blijft, hierbij een op ASL1 gebaseerde samenvatting van de belangrijkste aspecten: Bewaken, verbeteren klanttevredenheid Service level Service Level Management vs. Kwaliteitsmanagement Meetbare kwaliteitseisen: geëxpliciteerde verwachtingen Activiteiten Onderwerpen
Ad (a) functioneren van de applicatie Ad (b) functonaliteit van de applicatie Ad (c) proces van dienstverlening (door de applicatiebeheerorganisatie) Ad (d) aard, inhoud van de dienstverlening (inhoud) Resultaten Reactie toevoegen
Let's go!
Gepubliceerd in
Citaten
apr 25 2011 Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" E.M. Kelly
Omdenken (7)
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
apr 24 2011 We must concentrate not merely on the negative expulsion of war but the positive affirmation of peace. Martin Luther King
Het topje van de ijsberg
Gepubliceerd in
Citaten
apr 23 2011
Helder denken met 4 O's
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
apr 23 2011 Kraaijeveld en Weusten stellen in hun boek Helder Denken dat er vier O's belangirjk zijn om helder te denken en gestructureerd elke te lijf te kunnen gaan:
Bron: Helder denken, de routeplanner voor je brein (2010), Kees Kraaijeveld & Suzanne Weusten
Regie: besturen van vraag en aanbod ICT diensten
Gepubliceerd in
Informatiemanagement
apr 22 2011 Met het 'open source' document Onderweg naar sourcing willen vier adviesbureaus Verdonck, Klooster & Associates zijn dit EquaTerra, Kirkman en Quint Wellington Redwood organisaties een handreiking bieden bij het opstellen van een sourcingstrategie. Het onderstaande schema geeft aan welke aandachtsgebieden er zijn bij het besturen van vraag naar en aanbod van ICT diensten. Business demand wordt ingevuld door organisatieonderdelen die als gebruikers van de ICT dienstverlening optreden, onder verantwoordelijkheid van de bestuurder. Binnen demand management is de informatiemanager (in combinatie met relatiebeheerders en specialisten binnen het regiedomein) verantwoordelijk voor het ondersteunen van de business en het specifiek richten op de wat-vraag. Supply management richt zich op het geleverd krijgen van ICT dienstverlening, waarbij het accent ligt op de hoe-vraag. Supply management is verantwoordelijk voor de vertaling van functionele eisen naar technologische eisen. Delivery staat voor de uitvoering van de ICT dienstverlening; een service delivery manager is verantwoordelijk voor het leveren en waarmaken van de gecontracteerde dienstverlening. Het besturen van vraag naar en het aanbod van ICT diensten is een taak van de regieorganisatie. Hierbij moet de vraag naar ICT dienstverlening op strategisch, tactisch en operationeel niveau afgestemd moet worden op het aanbod. Op strategisch niveau zijn de belangrijkste aandachtsgebieden: ICT- en sourcingstrategie, architectuur en innovatie. Op tactisch niveau gaat het om demand management (requirements management, financieel management, service portfolio management, service level management) en supply management (contract management, performance management, cost control). Tenslotte gaat het op operationeel niveau om service delivery management. Het doel van 'service delivery management' is het continu besturen van de dagelijkse (operationele) vraag en aanbod van ICT diensten. Richting de klantorganisatie worden de in de producten en dienstencatalogus (PDC) vastgelegde diensten aangeboden en geleverd. Demand management, is letterlijk het besturen van de vraag, en gaat over het definiëren van de functionele vraag (behoefte) vanuit de business. Demand management omvat vier aandachtsgebieden:
Om te voorkomen dat eindgebruikers hun ICT vragen en behoeften individueel bij de regieorganisatie neerleggen is vraagsturing van groot belang. Vraagsturing betekent het definiëren, afstemmen en bundelen van vragen uit de klantorganisatie. De regieorganisatie ondersteunt de klantorganisatie bij het specificeren van de vraag (wat). De praktijk laat zien dat deze activiteit veelal onderbelicht wordt waardoor een onvolledig gedefinieerde vraag wordt uitgewerkt. Het gevolg is een ICT dienstverlening die onvoldoende tegemoet komt aan de vraag van de klantorganisatie. Naast het specificeren van de vraag worden ook prioriteiten gesteld ten aanzien van het bedienen van de gestelde vragen. Alle vragen van de eindgebruikers kunnen immers niet tegelijk worden uitgewerkt. Een tweede taak van de regieorganisatie is het besturen en afstemmen van vraag en aanbod. Voor de levering van ICT diensten dienen de leverende organisatie (intern, extern) en de regieorganisatie service levels, tarieven en leveringsvoorwaarden af te stemmen (hoe). Bij deze afstemming speelt demand management een rol. Supply management gaat over het besturen van het aanbod en is verdeeld naar drie aandachtsgebieden:
Bron: Onderweg naar sourcing
Regieorganisatie: demand- en supplymanagement
Gepubliceerd in
Informatiemanagement
apr 22 2011 "De omvang van de regieorganisatie heeft een optimum. Een te grote organisatie leidt tot teveel deelbevoegdheden en daarmee tot teveel intern overleg, wat de dynamiek doodslaat en het rendement doet dalen. Dit betekent dat eenvoudigweg investeren in extra mensen geen oplossing is voor problemen in de regievoering. Functioneel beheerders bijvoorbeeld, die vaak gezien worden als onderdeel van de demandzijde van de regieorganisaties, vormen in de praktijk vaak een 'kleilaag', die er voor zorgt dat de IT-regieorganisatie meer in stand houdt en beheert, dan dat zij adequaat inspeelt op de behoeften van het businessmanagement. Een goede IT-regieorganisatie zorgt dat de vraag wordt gedreven door de business, in samenspraak met de IT-leveranciers. En dan zijn andere specialismen aan de orde: businessconsultancy, procesanalyse, architectuur en informatieanalyse. Dat vereist dat het businessmanagement
Stuurbare dienstverlening
Gepubliceerd in
Informatiemanagement
apr 22 2011
Échte mannen
Gepubliceerd in
Citaten
apr 22 2011 The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience, but where he stands at times of challenge and controversy. Martin Luther King |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
People begin to become successful the minute they decide to be. Harvey MacKay |
Tools of Titans Bij Bol.com | Managementboek |