Meer dan de som der delen
Systeemdenkers over organiseren en veranderen
Brechtje Kessener & Leike van Oss
Bij Bol.com | Managementboek
Meer dan de som der delen (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over verandermanagement
mei 25 2019 Meer dan de som der delen Bij Bol.com | Managementboek
Management volgens Russell Ackoff
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
mei 24 2019 You can’t teach an old dog or executive new tricks, or even that there are any new tricks. Tags:
Visueel management volgens Stewart Liff & Pamela A. Posey
Gepubliceerd in
Management
mei 24 2019 Ways to improve performance Organizations today continu to seek means for improving performance, and it seems that adoption of systems to help employees manage and reduce information overload would be appropriate choices. If companies can find more effective ways to collet and organizae critical information and disseminate that information to their employees, they will have taken a huge step toward reducing the confusion created by information overload in the workplace. Further, if the means they use to manage this process appeal to the ways in which today's employees gather and utilize information, then companies will be more succesful at ensuring that the right information gets to the appropriate people. In other words, if organzations use information-sharing and communication methods that fit the expectations and learning styles of their employees, they have a greater chance of meeting their performance goals. This is precisely what visual management does. Being visual is consistent with the spirit of the times. It appeals to a wide variety of stakeholders, uses a wide range of visual media, and takes full advantage of prevalent learning styles. Visual management helps organizations focus their employees' attention on what is important, reinforces the organization's mission and values, and gives employees all of the right information to help them improve performance. Visual management helps organize information and processes around one or more central strategic themes. It helps build synergies among operations by constantly focusing on core organizational themes and the links between them. Visual management does this by helping the organization reduce it's reliance on the written word and begin to manage what people see. Bron: Seeing is believing - how the art of visual management can boost performance throughout your organization, Stewart Liff & Pamela A. Posey Reactie toevoegen
Seeing the whole valuestream (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
mei 24 2019 Seeing the Whole Value Stream
Successful Business Analysis Consulting (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over informatiemanagement
mei 23 2019 Successful Business Analysis Consulting
Organisatie-problemen volgens Peter Senge
Gepubliceerd in
Citaten: management
mei 23 2019 It's poorly designed systems, not incompetent or unmotivated individuals, that cause most organszational problems.
Seeing is believing (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
mei 23 2019 Seeing Is Believing
Systeemdenken volgens Peter Senge
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
mei 22 2019
Wijs omgaan met kennis volgens A.N. Whitehead
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
mei 22 2019 Je kunt niet wijs zijn zonder kennis, maar je kunt veel kennis vergaren zonder wijsheid te bereiken. Tags:
Complexiteit volgens C. Otto Scharmer
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
mei 19 2019 In het boek Theorie U - leiding vanuit de toekomst die zich aandient beschrijft C. Otto Scharmer drie vormen van complexiteit: Leiders in alle organisaties en instellingen worden geconfronteerd met nieuwe niveaus van complexiteit en verandering. ... [Ik] ontdekte drie verschillende soorten problemen die van invloed zijn op de uitdagingen waar leiders mee te maken krijgen: dynamische, sociale en zich ontplooiende complexiteit. Van deze drie is dynamische complexiteit het vaakst aan de orde en het makkelijkst te herkennen. Dynamische complexiteit Dynamische complexiteit betekent dat er sprake is van een systematische afstand of vertraging tussen oorzaak en gevolg in ruimte of tijd. Neem bijvoorbeeld de dynamische complexiteit van de algehele temperatuurstijging op aarde. Onze uitstoot van kooldioxide (CO2) - een oorzaak - zal op de toekomst van onze planeet een lange-termijneffect hebben. De broeikaseffecten die we vandaag waarnemen, worden veroorzaakt door uitstoot van kooldioxide in en vóór de jaren zeventig en tachtig. (...) Als de dynamische complexiteit gering is kunnen de elementen ervan stuk voor stuk worden aangepakt. Maar als de complexiteit groot is, is een whole-system-benadering vereist waarbij voldoende aandacht wordt besteed aan de onderlinge cross-system-afhankelijkheden. De bestuurlijke implicaties van dynamische complexiteit zijn eenduidig en rechtlijnig: hoe groter de dynamische complexiteit, des te sterker de onderlinge afhankelijkheid tussen de componenten van het systeem, waardoor een whoe-system-benadering als probleemoplossing des te belangrijker wordt. Sociale complexiteit Als de dynamische complexiteit van een zaak eenmaal is aangepakt, treedt hoogst waarschijnlijk een tweede soort complexiteit op de voorgrond - sociale complexiteit. Sociale complexiteit vloeit voort uit verschillende belangen en zienswijzen onder belanghebbenden. ... Hoe geringer de sociale complexiteit is, des te meer kunnen we vertrouwen op deskundigen om besluit- en beleidsvorming te begeleiden. En hoe groter de sociale complexiteit is, des te belangrijker wordt een multistakeholder-benadering voor het werken aan een werken aan een werkelijke probleemoplossing waarbij de stemmen van alle relevante belanghebbenden worden gehoord en gewogen. Zich ontvouwende complexiteit Zich ontvouwende complexiteit (emerging complexity) wordt gekenmerkt door verandering die een breuk met het verleden maakt. uitdagingen van deze soort kunnen gewoonlijk worden herkend aan de volgende drie karakteristieken: (1) De oplossing voor het probleem is onbekend. (2) De probleemformulering zelf blijft veranderen. (3) Wie de voornaamste belanghebbenden zijn, is nog niet duidelijk. Wanneer de toekomst niet kan worden voorspeld op basis van de trends en trajecten van het verleden, moeten we de situaties ad hoc aanpakken terwijl ze zich ontwikkelen. Hoe groter dit soort complixiteit is, des te minder we kunnen vertrouwen op ervaringen uit het verleden. We hebben dan een nieuwe benadering nodig - een die is gebaseerd op sensing, presencing en de prototyping van zich aandienende kansen. Sensing [kan worden beschreven als] de zienswijze 'van binnenuit' - een manier van waarnemen die vorm gaat krijgen wanneer we het hele veld in beeld hebben en er van binnenuit voeling mee krijgen. Dat gaat gewoonlijk gepaard met een toegenomen energie en een plaats- en aandachtsverschuiving naar een 'diepere plek'. Presencing is de gemoedstoestand waarin onze geest, ons hart en onze intenties of wil open zijn, waardoor we dingen vanuit de bron van emergentie kunnen beschouwen om ons zo vanuit die diepere plek met de realiteit te verbinden. Dat stelt ons in staat door de subtiele beweging van loslaten en laten komen te gaan die ons emergernde Zelf tot een voertuig maakt voor de emergerende toekomst die zich wil realiseren. Prototyperen volgt op het stadium van uitkristalliseren (van zienswijze en intentie) - het stadium waarin we werkelijk voeling krijgen met de toekomst zoals die zich al aan het aftekenen is, zoals die zich wil manifesteren. Protyping impliceert de toekomst al doende te exploreren en is gebaseerd op een functionele integratie van hoofd, hart en handen - dus van denken, voelen en doen. Daarmee worden al heel snel praktische resultaten geboekt die vervolgens feedback en suggesties voor verbetering kunnen genereren voor en door alle belangrijke belanghebbenden die van het betreffende systeem deel uitmaken. Bron: Theorie U - leiding vanuit de toekomst die zich aandient, C. Otto Scharmer |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
It has been my observation that most people get ahead during the time that others waste. Henry Ford |
Leergeluk |