Kennis leren managen
De theorie en praktijk van kennismanagement
Rob Florijn, Manfred van Gurchom & Mike van der Meulen
Bij Bol.com | Managementboek
Kennis leren managen (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over management
mei 31 2019 Kennis leren managen Bij Bol.com | Managementboek Tags:
PDCA-cyclus volgens Bert Teeuwen
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
mei 31 2019 Bert Teeuwen beschrijft in zijn boek Dagstarts en Hoshin Kanri - Continu Leren en Verbeteren in de juiste richting met Dagstarts en Hoshin Kanri het Lean-instrument van de Hoshin Kanri: De kern van elke dagstart is de dialoog. De letterlijke betekenis van het woord dialoog is een gesprek tussen twee of meer mensen. Het is een samensteling van de Griekse woorden dia (door) en logos (woord, taal of rede). Een prestatiedialoog is in essentie een gesprek over de prestaties. Wat je daarvoor nodig hebt is een of meer indicatoren die een gemeten prestatie laten zien, en een vaste route waarlangs het gesprek over die prestaties loopt. De Plan-fase is opgedeeld in drie stappen (Begrijpen - Verklaren - Oplossen): (1) Begrijpen we de huidige situatie?
(2) Kunnen we het probleem verklaren?
(3) Hoe kunnen we het probleem oplossen?
Do-fase
Check-fase
Act-fase
Tags:
Theory of constraints volgens Van Assen, Van den Berg & Pietersma
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
mei 30 2019 Marcel van Assen, Gerben van den Berg en Paul Pietersma schrijven in hun boek Het Groot Managementmodellenboek - 70 essentiële modellen: inhoud, toepassing, analyse en referenties het volgende over de Theory of Constraints (ToC): De kern De kern van de Theory of Constraints (ToC) is dat de output van een gegeven (voortbrengings)systeem wordt bepaald door zijn zwakste schakel. ... De theory of constraints stelt dat door het oplossen van de grootste beperking (de bottleneck) de output van het gehele systeem omhoog gaat. Door telkens een nieuw knelpunt te verwijderen, wordt de output van het systeem verbeterd. De TOC zoekt de bottleneck in het systeem op en probeert die te elimineren. Een productielijn kan niet sneller werken dan het traagste werkstation. (...) De TOC maakt gebruik van het drum-buffer-rope-principe om het tempo van het productiesysteem te bepalen en te beheersen. Het knelpunt fungeert als de drum (dit bepaalt het tempo), via het rope worden de materialen gepland en de buffers voorkomen dat de botteneck droogvalt. In zijn boek The goal (1984) illustreert Goldratt dit principe aan de hand van een rij padvinders. Ze kunnen niet sneller marcheren dan de langzaamste (de beperking). Als ze dat wel proberen, dan neemt de rij in lengte toe (zie dat als de voorraad), omdat mensen vooruit lopen op de beperking. De lijn kan bij elkaar worden gehouden door de bottleneck het tempo te laten bepalen. De prestatie van de hele rij kan worden verbeterd door de langzaamste persoon sneller te laten lopen, aldus de Theory of Constraints. Bruikbaarheid De TOC wordt gebruikt om de output van een (productie)systeem te maximaliseren. Het doel is geld genereren, het maximaliseren van de operationele winst. (...) Uitvoering TOC richt zich op systeemverbetering, waarbij een systeem is gedefinieerd als een serie wederzijdse afhankelijke processen. Een analogie voor een systeem is de ketting: een serie onderling afhankelijke schakels die samenwerken om het overkoepelende doel te bereiken. De beperking is een zwakke schakel en de prestatie van de hele keten wordt dan ook beperkt door de kracht van de zwakste schakel. In productieprocessen concentreert TOC zich op het proces dat de snelheid van het product door het systeem vertraagd. Er zijn vijf stappen in de theory of constraints: (1) Stel de beperking(en) in het systeem vast (identificatie van de beperking (2) Bepaal hoe de beperking(en) te doorbreken (benutting van de beperking) (3) Maak alles ondergeschikt aan de beslissing die in stap 2 is genomen (onderwerp andere processen aan de beperking) (4) Versterk of verbreek de beperking(en) in het systeeem (hef de beperking op) (5) Keer zodra de beperking is opgeheven terug naar stap 1 (herhaal de cyclus) (...) Reactie toevoegen
Dienend leiderschap volgens Peter Senge
Gepubliceerd in
Citaten: management
mei 28 2019 In a learning organization, leaders are designers, stewards, and teachers. That is, they are responsible for learning.
Mensonterende hiërarchie volgens Esther Derby
Gepubliceerd in
Citaten: management
mei 27 2019 Hierarchies implicitly and explicitly devalue the people who are actually doing the work to produce products and deliver services.
Six Sigma volgens Van Assen, Van den Berg & Pietersma
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
mei 27 2019 Marcel van Assen, Gerben van den Berg en Paul Pietersma schrijven in hun boek Het Groot Managementmodellenboek - 70 essentiële modellen: inhoud, toepassing, analyse en referenties het volgende over Six Sigma: De kern De naam Six Sigma komt oorspronkelijk uit de statistiek: sigma is het wiskundig symbool voor de standaarddeviatie. Six Sigma is een maat voor het maximum aantal defecten dat binnen een systeem is toegestaan. Op het Six Sigma-niveau moet 99,999998% van alle producten goed zijn ofwel binnen de tolerantiegrenzen vallen. Dit betekent dat er niet mee dan 3,4 defecten worden gemaakt per miljoen gevalle. Dit niveau kan bereikt worden door de variatie van het proces te beperken en te beheersen. Om dat kwaliteitsniveau te bereiken moeten de processen worden verbeterd. Maar proces- en kwaliteitsverbetering vormen niet het uiteindelijke doel; dat is financiële verbetering. Six sigma raakte het eerst in zwang bij Motorola. Om de zware Japanse concurrentie het hoofd te bieden, begon Motorola zich in 1987 te concentreren op kwaliteitsverbetering. Motorola's ingenieurs besloten dat de norm die ze gebruikten voor defecten per duizend niet langer houdbaar was. Daarom besloten ze om het aantal defecten per miljoen te meten. Allied Signal en General Electric hebben de methode vervolgens geperfectioneerd. Deze bedrijven hebben enorme winsten behaald door miljarden dollars te besparen en tegelijkertijd de klanttevredenheid te verbeteren. Tegenwoordig worden Six Sigma-projecten niet alleen ingevoerd in productiebedrijven, maar ook in de dienstverlening. (...) Bruikbaarheid Six Sigma wordt gebruikt om de operationele prestaties van een organisatie te verbeteren door haar tekortkomingen te bepalen en onder ogen te zien. Six Sigma-projecten dragen bij aan de realisatie van betere financiële resultaten door de kwaliteit en procesbetrouwbaarheid te verbeteren. Elk Six Sigma-project moet zich richten op financiële verbeteringen en kostenbesparingen. De Six Sigma-filosofie stelt dat het topmanagement geen project mag goedkeuren als het niet minstens $ 175.000 beoogt te besparen. (...) Uitvoering Six Sigma bestaat uit vijf stappen: definieer, meet, analyseer, verbeter en controleer (ook bekend als DMAIC).
(...)
Sjoemelende managers volgens John Seddon
Gepubliceerd in
Citaten: management
mei 26 2019 Managers think the numbers they look at constitute knowledge, they don't. They represent the score, they say nothing about the means. And acting on the score without knowledge of the means is the most common form of tampering.
Waardestromen volgens Oleg Skrynikk
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
mei 26 2019
Oleg Skrynnik schrijft in het handboek DevOps Handboek het volgende over waardestromen: Waardestroom
Systeemdenken volgens Peter Senge
Gepubliceerd in
Citaten: systeemdenken
mei 25 2019 Reality is made up of circles but we see only straight lines.
Waarderstromen volgens Womack & Jones
Gepubliceerd in
Management
mei 25 2019 Volgens Jim Womack en Daniel Jones is het de taak van het management "[to] understand and improve the underlying value-creating process that suppliers share with their customers". In het boek Seeing the whole value stream beschrijven zij wat ze verstaan onder de waardestroom:
|
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful. Albert Einstein |
Framing Bij Bol.com | Managementboek | Amazon.nl |