Coachen op gedrag en resultaat
praktijkgids voor verzilveren van talent
Nico Smid
Bij Bol.com | Managementboek
Coachen op gedrag en resultaat (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
feb 16 2020 Coachen op gedrag en resultaat Bij Bol.com | Managementboek
Het wiel van Romiszowski volgens Joseph Kessels & Cora Smit
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
feb 16 2020 Joseph Kessels en Cora Smit introduceren in hun boek Opleidingskunde - een bedrijfsgerichte benadering van leerprocessen het wiel van Alexander J. Romiszowski, een praktisch analyse-instrument om systemisch te onderzoeken wat de oorzaak is van een functioneringsprobleem ('defiency in job performance') en welke oplossing hierbij past: Romiszowski (1981) heeft zich intensiefbeziggehouden met de vaststelling of een bepaald probleem in de organisatie door middel van opleiding al dan niet kan worden opgelost. De analysemodellen van Romiszowski zijn van grote waarde voor de opleidingen in arbeidsorganisaties, omdat zij de bedrijfskundige component van de probleemanalyse zeer sterk benadrukken. Bekijk hier (pdf) de originele, Engelstalige versie van het Romiszowski's model Bron: Opleidingskunde - een bedrijfsgerichte benadering van leerprocessen, Joseph Kessels & Cora Smit Reactie toevoegen
Omdenken met Karim Seddiki
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
feb 16 2020 Doubt kills more dreams than failure ever will.
Gouden Cirkel volgens Simon Sinek (2)
Gepubliceerd in
Management
feb 15 2020 De gouden cirkel Sineks 'Gouden Cirkel' is geïnspireerd op de gulden snede - een wiskundige verhouding die wiskundigen, biologen of musici al eeuwenlang fascineert. De Gouden Cirkel bestaat uit drie cirkels. De buitenste cirkel is het 'Wat', de middelste cirkel is het 'Hoe' en de binnenste cirkel is het 'Waarom'. Sinek adviseert de Gouden Cirkel niet van buiten naar binnen te lopen, maar van binnen naar buiten. Mensen kopen volgens hem niet wát je doet, maar waárom je iets doet.
Praktiserend weten met Morpheus
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
feb 15 2020 "…there’s a difference between knowing the path and walking the path."
Automatisering volgens Daan Rijsenbrij
Gepubliceerd in
Informatiemanagement
feb 14 2020 'De Belastingdienst vroeg me in 2015 na te denken over de digitale architectuur daar. Ik vroeg hoeveel architecten ze hadden. Dat wisten ze niet precies: 200, 250. Dat vind ik een een gek antwoord. Jan en alleman is daar architect. Ik schat dat er in Nederland circa twintigduizend IT-ers rondlopen die zich architect noemen. Ik neem er slechts duizend serieus.' Zijn ideaal is dit: 'De hoofdregel in de automatisering luidt: eerst reorganiseren en vereenvoudigen, dan pas IT. Anders ben je bezig chaos te automatiseren. Dat doet de overheid nu. Er zitten te veel ambtenaren in Den Haag. Er zijn te veel ingewikkelde besluitvormingsprocessen. Het idee van de compacte overheid is in de kast gestopt en daar ligt nu een laag stof op. met goede IT kun je die compacte overheid wel bereiken.' Bron: Interview met Daan Rijsenbrij, in: Elsevier 5 oktober 2019
Dagdagelijks succesvol volgens het Lean Institute Asia
Gepubliceerd in
Citaten: management
feb 14 2020 The secret of your organization success is determined by your team daily management. Tags:
Teaching as a design science (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
feb 14 2020 Teaching as a Design Science Bij Bol.com | Managementboek
Queeste naar goed werk (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
feb 13 2020
Bevlogenheid volgens Arnold Bakker
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
feb 13 2020 In het artikel Bevlogenheid in Organisaties - Een model om bevlogenheid te bevorderen beschrijft Arnold Bakker een model dat beschrijft welke aspecten van invloed zijn op de bevlogenheid van een medewerker: Definitie van bevlogenheid (1) Positieve emoties. Recent onderzoek wijst uit dat bevlogen werknemers vaak positieve emoties ervaren (Schaufeli & Van Rhenen, 2006), en dit zou wel eens de reden kunnen zijn dat zij productiever zijn. Gelukkige mensen zijn gevoeliger voor kansen op hun werk. (2) Goede gezondheid. Onderzoek heeft laten zien dat bevlogenheid positief gerelateerd is aan gezondheid. Dit impliceert dat bevlogen werknemers beter in staat zijn om goed te presteren. Bevlogen werknemers hebben minder vaak last van verkoudheid, hoofdpijn en rugpijn dan niet-bevlogen werknemers (Demerouti, Bakker, De Jonge, Janssen & Schaufeli, 2001). Hierdoor zijn bevlogen werknemers beter in staat om hun werkgerelateerde doelen te bereiken. Ze kunnen namelijk al hun mentale en fysieke hulp-bronnen (zoals vaardigheden, capaciteiten, kennis) inzetten tijdens het werk. (3) Het vermogen hulpbronnen te mobiliseren. Een belangrijke reden waarom bevlogen werknemers productiever zijn, is hun vermogen om hulpbronnen te mobiliseren (Bakker & Bal, 2009; Salanova, Schaufeli, Xanthopoulou & Bakker, in druk). Ze zijn in staat om het beste in zichzelf naar boven te halen (bijvoorbeeld zelfvertrouwen wanneer ze een toespraak moeten geven), en om collega’s in te schakelen indien dat nodig is om de werkdruk op te vangen. Xanthopoulou en haar collega’s (2009) lieten bijvoorbeeld zien dat bevlogen technici na verloop van tijd meer persoonlijke hulpbronnen (optimisme, eigeneffectiviteit en eigenwaarde) en meer werk-gerelateerde hulpbronnen (sociale steun van collega’s, autonomie, coaching en feedback) wisten te genereren. (4) Aanstekelijkheid van bevlogenheid. Ten slotte blijkt dat bevlogen werknemers hun bevlogenheid overdragen aan anderen in hun sociale omgeving (Bakker & Demerouti, 2009). Omdat in de meeste organisaties prestaties het resultaat zijn van een gezamenlijke inspanning, helpt het uiteraard als enkele enthousiastelingen hun collega’s bevlogen maken ten aanzien van het werk. Barsade (2002) liet in haar experimentele onderzoek zien dat mensen die met elkaar moesten samenwerken elkaar ‘besmetten’ met hun positieve stemmingen. Positieve emotionele besmetting leidde tot verbeterde samenwerking, minder ruzie en verbeterde prestaties. Bakker en Xanthopoulou (in druk) lieten in een recente dagboekstudie zien dat frequentie van blootstelling aan een bevlogen collega bepaalt of er sprake zal zijn van besmetting op de werkplek. Vooral extraverte werknemers die elke dag veel met elkaar communiceerden bleken elkaar te beïnvloeden met hun bevlogenheid. Naarmate er dagelijks meer werd gecommuniceerd met een bevlogen collega bleek bovendien de taakprestatie beter en de bereidheid om anderen te helpen groter. Op basis van dit organisatieonderzoek kan worden bepaald of individuele werknemers, teams, functies of afdelingen laag, gemiddeld of hoog scoren op bevlogenheid en de oorzaken ervan. Volgens Kompier en Cooper (1999) zouden interventies vervolgens gericht moeten zijn op zowel individuen (in de organisatiecontext) als de gehele organisatie.
Tags:
|
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so. Mark Twain |
Ons feilbare denken Bij Bol.com | Managementboek | Amazon.nl
|