You can't teach people everything they need to know. The best you can do is position them where they can find what they need to know when they need to know it.
Seymour Papert
Need-to-know volgens Seymour Papert
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
feb 02 2020 You can't teach people everything they need to know. The best you can do is position them where they can find what they need to know when they need to know it.
Performance support volgens Bob Mosher & Conrad Gottfredson
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
feb 01 2020
Bob Mosher en Conrad Gottfredson beschrijven als grondleggers van Performance support in het interview Workflow Learning: The Four Fundamental Principles de essentie van deze nieuwe methodologie om te leren op de werkplek: Learning while getting things done (1)“Workflow learning,” isn’t just about making information available in the workflow. It’s enabling a learner to learn or be supported while doing their work. (...) True workflow learning is done in parallel, not to the side. It’s done while getting work done. It instructs, informs, and supports—three, frankly, different things, all while doing the job."
Learning while getting things done (2)
Learning while getting things done (3)
Over de workflow als context van het werk
Over het '2 clicks/10 seconds-principle'That’s why we talk about “2 Clicks—10 Seconds.” The “2 Clicks” is getting to the needed information, while the “10 seconds” is the time it takes for me to translate that information into action. So we really do need to be able access just what I need, at my moment of need to help me get the job done—and in the process, learn by doing.
Zie ook:
Alias: Werkplekleren
Tags: Reactie toevoegen
Performance support: leren vanaf de werkplek
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
feb 01 2020
Introducing the concept of 'Performance support' is hard. At least in the Netherlands. Using the term 'workflow learning' doesn't always helps. In order to give it a try, I've designed this visual to make at least make the focus on supporting people part clear. To emphasize 'the workflow as' a context for the support, i've been using the visual below.
Zie ook:
Alias: Werkplekleren Tags:
IT Doesn’t Matter volgens Frank Botman
Gepubliceerd in
Informatiemanagement
feb 01 2020 Vermogensbeheerder en investeringsstrateeg Frank Botman - eigenaar van Cyrte investments - heeft een model bedacht voor het voorspellen van de herallocatie van consumentenbestedingen ("Waar geven we ons geld over vijf of tien jaar uit?"). Hij kijkt niet alleen naar wie het in het bedrijfsleven goed doet of wie gaat groeien, maar betrekt ook de consumenten bij zijn voorspelling omdat het de consument is die uiteindelijk bepaalt. 'Als je dat weet, dan ontdek je bedrijven die bovengemiddelde jaren gaan krijgen. Voor dat model keek Cyrte naar landen die een groot aantal jaren niet in een oorlog waren betrokken (want dat schopt de boel in de war) en bracht vervolgens uitschieters naar boven en naar beneden in kaart. Die plussen en minnen werden onder een vergrootglas gelegd om erachter te komen dat niet alleen de introductie van productiemiddelen, maar ook nieuwe vervoersmiddelen een belangrijke impact hebben op de economie. Of het nou gaat om de introductie van de auto, de trein of het vliegtuig, de ontwikkelingen liepen steeds langs dezelfde lijnen. Na introductie was het middel eerst alleen bereikbaar voor de happy few. Als er vervolgens voldoende penetratie was (80 procent autobezit bijvoorbeeld) en de betrouwbaarheid was op niveau, dan volgde de optimalisatie van de infrastructuur, betere wegen. In alle gevallen ging het in eerste instantie om een luxemiddel (met de auto op zondagsvisite), om later een noodzakelijk middel te worden (met de auto naar het werk). 'Van luxury naar necessity', zegt Botman bij herhaling. 'Als dit model eerder bedacht was, stonden we nu niet elke dag met z'n allen in de file, dan hadden we meer wegen aangelegd. En dan had meneer Ford belegd in het onroerend goed naast de snelweg en niet in de staalfabriek. Nieuwe toepassingen worden in het begin altijd overschat, maar op de lange termijn absoluut onderschat.' Dezelfde regels gaan ook op voor de ontwikkelingen in IT en mobiele telefoon, zag Botman. Het ontstaan van de technologie, het initiële gebruik en later de brede penetratie van hardware en vervolgens het ontstaan van infrastructuur. Waarin IT, internet, mobiele netwerken verschillen van de auto, trein en het vliegtuig, is dat aan de randen steeds mogelijkheden worden verkend, waardoor weer nieuwe hardware en software bedacht worden. Een organisch groeiend geheel van nieuwe toepassingen als het ware." Bron: Interview met Frank Botman, Adformatie 5, 9 februari 2012
Complexiteit volgens Steve Jobs
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
feb 01 2020 That’s been one of my mantras – focus and simplicity. Simple can be harder than complex: You have to work hard to get your thinking clean, to make it simple. But it’s worth it in the end because, once you get there, you can move mountains. Tags:
Verwaarloosde organisaties volgens Peter F. Drucker
Gepubliceerd in
Citaten: management
jan 31 2020
Veranderen volgens Zaltman en Duncan
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
jan 31 2020 In het boek Anders veranderen gebruikt Anton Cozijnsen het B=AVICTORY-model van Zaltman en Duncan (1977) om aan te geven welke negen gedragsfactoren een rol spelen bij het implementeren van een verandering.
Bovenstaande factoren spelen ook een rol in de start- en ontwerpfase. Ze werken door in de implementatiefase. Als het veranderingsconcept in de ontwerpfase niet goed is uitgewerkt en onderbouwd, leiden alle interventies die daarna volgen in de implementatiefase, nooit meer tot positieve resultaten. Bron: Anders veranderen, Anton J. Cozijnsen Tags:
Succesvolle organisaties volgens W. Edwards Deming
Gepubliceerd in
Citaten: management
jan 31 2020 A company could put a top man at every position and be swallowed by a competitor with people only half as good, but who are working together. Tags:
8 kwaliteitsdimensies volgens Garvin
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
jan 30 2020 David A. Garvin, hoogleraar Business Administration aan de Harvard Business School, pas het begrip kwaliteit voornamelijk toe op het product en onderscheidt binnen het begrip kwaliteit acht dimensies:
In Garvin's definitie van kwaliteit komt het woord proces niet voor. Garvin definieert kwaliteit dus louter als door de klant ervaren kenmerken van producten of diensten.
Succesvolle organisaties volgens Stephen R. Covey
Gepubliceerd in
Citaten: management
jan 30 2020 An empowered organization is one in which individuals have the knowledge, skill, desire, and opportunity to personally succeed in a way that leads to collective organizational success. Tags: |
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
There is nothing so useless as doing efficiently that which should not be done at all. Peter Drucker |
Eigenaarschap
|