• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Appreciative inquiry (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

appreciative inquiry daily leadership practice luc verheijen

Appreciative Inquiry As a Daily Leadership Practice
Realizing Change One Conversation at a Time
Luc Verheijen, Saskia Tjepkema, Joeri Kabalt

Bij Bol.com

Laatst aangepast op donderdag, 20 februari 2020 20:10  
Balanced Scorecard volgens Robert S. Kaplan & David Norton
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

balanced scorecard robert kaplan david norton

In het boek 50 inzichten management - onmisbare basiskennis beschrijft Edward Russel-Walling de Balanced Scorecard van Robert S. Kaplan en David Norton:

edward russell-walling management inzichten

Balanced scorecard

De balanced scorecarde (BSC) werd in 1992 voor de eerste keer voorgesteld door Robert S. Kaplan en David Norton in een artikel in de Harvard Business Review. BSC verdeelt de strategie van een organisatie in kwantificeerbare doelen en meet daarna of die doelen worden bereikt. Het begint met een visie, bijvoorbeeld met een missieverklaring, en breekt dat op in strategieën, daarna in tactische activiteiten en ten slotte in metingen. Het is de structuur van de metingen, de meetactiviteit, die in evenwicht wordt gebracht ('balanced').

Kaplan schreef later een boek, getiteld The Balanced Scorecard. Samengevat zij hij: 'U kunt niet met een auto rijden door alleen te vertrouwen op de achteruitkijkspiegel'. De twee geleerden ontkenden niet dat financiële statistiek nodig is als hulpmiddel voor de navigatie en om de aandeelhouders kalm te houden, maar ze stonden erop dat ook andere gezichtspunten werden gebruikt. Ze voegden er nog drie aan toe, waardoor het er in totaal vier werden:

  1. Het financiële gezichtspunt: hoe bekijken we de aandeelhouders?

  2. Het gezichtspunt van de klant: hoe bekijken we de klanten?

  3. Het gezichtspunt vanuit het bedrijfsproces: hoe doeltreffende zijn we intern?

  4. Het gezichtspunt van leren en groei: hoe kunnen we veranderen en verbeteren?

(...)

"De Balanced Scorecard beschrijft de theorie van uw strategie. U gelooft dat als u A doet. B zal gebeuren. Daarom moet u nu via uw feedbacksystemen toezicht beginnen te houden op de strategie ... de hypothese testen. U moet zich altijd afvragen: als ik A doe, gebeurt B dan"

David Norton, 2001

"Zodra u het hebt beschreven, kunt u het managen"

David Norton, 2001

Bron: 50 inzichten management - onmisbare basiskennis, Edward Russel-Walling

Laatst aangepast op woensdag, 08 januari 2020 07:18  
7 cognitieve activiteiten volgens Monique Boekaerts & Robert-Jan Simons
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

7 cognitieve activiteiten

Monique Boekaerts en Robert-Jan Simons onderscheiden in hun boek Leren en instructie - de psychologie van de leerling en het leerproces 7 algemene cognitieve activiteiten:

monique boekaerts robert-jan simons leren instructie

Cognitieve activiteiten en strategieën

Informatieverwerking is een actief, constructief proces, dat bestaat uit diverse parallel verlopende analyses, vaak gevolgd door centrale verwerking via een verbale of niet-verbale code en of motorische output. De interne activiteiten van de informatieverwerker worden hierbij centraal gesteld. ... In aansluiting bij het informatieverwerkingsmodel kunnen de volgende algemene cognitieve activiteiten worden onderscheiden:

  1. Aandacht richten.

  2. Decoderen van informatie.

  3. Betekenis verlenen.

  4. Vasthouden, coderen en integreren van informatie.

  5. Lokaliseren en activeren van informatie.

  6. Probleemoplossen.

  7. Construeren van een probleemruimte.

Bron: Leren en instructie - de psychologie van de leerling en het leerproces, Monique Boekaerts & P. Robert-Jan Simons

Laatst aangepast op dinsdag, 04 januari 2022 17:41  
Leiderschap volgens Dianne Feinstein
Gepubliceerd in Citaten: leiderschap
E-mail Afdrukken

citaat

Ninety percent of leadership is the ability to communicate something people want.

Dianne Feinstein

Laatst aangepast op woensdag, 29 januari 2020 20:03  
Multitasking volgens Paul Kirschner
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

zintuigen werkgeheugen multitasken kirschner

 

Paul Kirschner bepleit in zijn artikel Lees je slides niet, en wel hierom! om nooit je slides voor te lezen. Uit dit lezenswaardige artikel met overtuigend wetenschappelijk bewijs, bovenstaande afbeelding + onderstaand fragment om aan te geven welke rol multitasking speelt in de argumentatie:

paul kirschner multitasken

[Mensen] als informatieverwerkende systemen [kunnen niet] multitasken. Wij kunnen niet meer dan één informatieverwerkend proces tegelijk uitvoeren; hier het semantisch decoderen/begrijpen van wat wij horen tegelijk met het semantisch decoderen/begrijpen van wat wij lezen. Wij kunnen schakelen tussen twee of mee informatieverwerkende processen (task switching) maar dit leidt tot zowel snelheidsverlies als meer fouten. Wij kunnen ook serieel monotasken (eerst één proces uitvoeren en dan aan een andere beginnen); eerst luisteren naar iets en daarna dezelfde tekst lezen. Maar multitasken kunnen wij niet.

Bron: Lees je slides niet, en wel hierom!, Paul Kirschner

Laatst aangepast op zondag, 05 januari 2020 13:46  
De essentie van management volgens Peter F. Drucker
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

citaat

The essence of management is not techniques and procedures. The essence of management is to make knowledge productive.

Peter Drucker

Laatst aangepast op woensdag, 29 januari 2020 20:02  
Leadership is language (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

leadership language david marquet

Leadership Is Language
The Hidden Power of What You Say and What You Don't
L. David Marquet

Bij Bol.com | Managementboek






 

Laatst aangepast op zondag, 16 februari 2020 19:36  
Flanagan's Critical Incidentsmethode volgens Joseph Kessels & Cora Smit
Gepubliceerd in Bluff Your Way Into
E-mail Afdrukken

critical incidents

Joseph Kessels en Cora Smit beschrijven in hun boek Opleidingskunde - een bedrijfsgerichte benadering van leerprocessen de critical-incidentsmethode voor het vaststellen van kritieke functie-eisen:

joseph kessels romiszowski

Critical Incidents

John C. Flanagan mag de uitvinder genoemd worden van de critical-incidentstechniek (Flanagan 1954)· Deze techniek is erop gericht kritieke functie-eisen vast te stellen. Kritieke functie-eisen zijn de gedragingen die cruciaal zijn bij  het onderscheid tussen effectief en niet effectief vervullen van een functie. Kritieke momenten zijn fe iten, dat wil zeggen bepaald geobserveerd gedrag, die door experts in het vakgebied als effectief (gewenst) en niet effectief (ongewenst) geacht worden voor het bereiken van de vereiste resultaten.

Met de critical-incidentsmethode probeert de analist een antwoord te  krijgen op de volgende vragen:
1. Welke attitude, waarden, kennis, vaardigheden en eigenschappen zijn essentieel voor een geslaagde taakuitvoering?
2 Welke leiden tot mislukken?

De critical-incidentstechniek is een kwalitatieve onderzoekstechniek. Deze techniek verschaft geen compleet beeld van een functie of taak. Ook hier zou men de wet van Pareto van toepassing kunnen verklaren: ca. 20% van de essentiële functie­of taakbestanddelen bepalen voor ca. 80% het resultaat.
De critical-incidentstechniek is geschikt voor taken die gekenmerkt worden door een aantal essentiële cognitieve vaardigheden en attituden die ogenschijnlijk moeilijk te benoemen en te operatio­naliseren zijn. Deze techniek is niet geschikt en niet nodig voor routinematige ta­ken, taken die sterk door procedures en regels bepaald zijn of voor taken met een voornamelijk psychomotorisch karakter.

Ligt in  de focusgroepen het accent op het vaststellen welk gedrag kennelijk bijdraagt tot het succesvol vervullen van een functie of een taak, bij de critical-inci­dentstechniek ligt de nadruk op het onderzoek naar menselijke  factoren  die in concrete voorvallen tot succes of tot falen leiden. De groepsbesprekingen bij de critical-incidentstechniek leveren als bijproduct een schat aan materiaal voor ge­valsbesprekingen, rollenspelen, simulaties en ander 'uit het leven gegrepen'  les­materiaal. .

Bron: Opleidingskunde - een bedrijfsgerichte benadering van leerprocessen, Joseph Kessels & Cora Smit


Laatst aangepast op zaterdag, 04 januari 2020 08:37  
Leiderschap volgens Leroy Elmes
Gepubliceerd in Citaten: leiderschap
E-mail Afdrukken

citaat

A leader is one who sees more than others see, who sees farther than others see, and who sees before others see.

Leroy Eimes

Laatst aangepast op woensdag, 29 januari 2020 20:01  
Het grote Rijnlandboekje (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

grote rijnlandboekje jaap peters mathieu weggeman

Het Grote Rijnlandboekje
Drie klassiekers gebundeld
Jaap Peters, Mathieu Weggeman

Bij Bol.com | Managementboek

 

Laatst aangepast op zondag, 16 februari 2020 19:30  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Champions do not become champions when they win the event, but in the hours, weeks, months and years they spend preparing for it. The victorious performance itself is merely the demonstration of their championship character”

T. Alan Armstrong

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 89 gasten online
Artikelen

leadership capacity vision reality warren bennis

Banner
Banner


Brown paper methode wessel berkman

De Brown Paper-methode
De leukste veranderaanpak met de hoogste resultaten
Wessel Berkman, Marcel van der Schaaff

Bij Bol.com | Managementboek

Lean boekentips

Banner