In het boek Wat maakt iemand tot een Leider? geeft de Harvard Business Review een overzicht van de componenten van emotionele intelligentie:
De vijf componenten van emotionele intelligentie op het werk
(1) Zelfbewustzijn
Definitie
- Het vermogen om je stemmingen, emoties en drijfveren, en het effect dat die hebben op anderen, te herkennen en te begrijpen.
Kenmerken
- Zelfvertrouwen
- Realistische zelfkennis
- Zelfrelatieverend gevoel voor humor
(2) Zelfregulering
Definitie
- Het vermogen om ontwrichtende impulsen en stemmingen te beheersen of om te buigen.
- De neiging om oordelen op te schorten - om na te denken voor je handelt.
Kenmerken
- Betrouwbaar en integer
- Gewend aan ambiguïteit
- Staat open voor veranderingen
(3) Motivatie
Definitie
- Een passie om te werken om redenen die verder gaan dan geld of status
- De neiging om doelstellingen op een energieke en vasthoudende manier na te streven
Kenmerken
- Sterke behoefte om te presteren
- Optimisme, zelfs als iets dreigt te mislukken
- Commitment aan het bedrijf
(4) Empathie
Definitie
- Het vermogen om de emoties van andere mensen te begrijpen
- Het vermogen om mensen te behandelen op basis van hun emotionele reacties
Kenmerken
- Deskundig op het gebied van ontwikkelen en vasthouden van talent
- Houdt rekening met verschillen tussen culturen
- Dienstverlendend naar klanten
(5) Sociale vaardigheden
Definitie
- Het vermogen om relaties te managen en netwerken op te bouwen.
- Het vermogen om gespreksonderwerpen te vinden en een goede verstandhouding met mensen te ontwikkelen.
Kenmerken
- Effectief in het leiden van verandering
- Overredingskracht
- Goed in het opbouwen en leiden van teams
Bron: Wat maakt iemand tot een Leider? Harvard Business Review