There are always three speeches, for every one you actually gave. The one you practiced, the one you gave, and the one you wish you gave.
Dale Carnegie
Drie speeches volgens Dale Carnegie
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
jan 23 2012 There are always three speeches, for every one you actually gave. The one you practiced, the one you gave, and the one you wish you gave. Dale Carnegie
Een leergerichte persoonlijkheid volgens Arjan van Dam
Gepubliceerd in
Lifehacking
jan 23 2012 In zijn boek De kunst van het falen gaat Arjan van Dam in op het verschil tussen een leerdoeloriëntatie (jezelf willen ontwikkelen) en een prestatiedoeloriëntatie (willen presteren). Achter beide oriëntaties gaan twee theorieën schuil: de entiteitstheorie en de groeitheorie. "In tegenstelling tot intelligentie zijn er als het over persoonlijkheid gaat wel verschillen aan te wijzen tussen mensen die gericht zijn op leren of juist presteren. De Big Five wordt vaak gebruik om vijf persoonlijkheidseigenschappen te meten:
"De doeloriëntatie die we hebben is een onderdeel van onze persoonlijkheid. Leergerichte mensen zijn vaak consciëntieuzer en leergerichtheid hangt samen met een sterk ambitieniveau. "Ze zijn toegewijd aan de doelen die ze willen bereiken en zijn ambitieus. Ze hebben daarbij het gevoel competent te zijn en ze hebben minder het gevoel dat ze afhankelijk zijn van anderen om hun doel te bereiken." Iemand die leergericht is kan - hoe tegenstrijdig dit ook lijkt - ook graag willen presteren. "Leren wordt vaak in verband gebracht met vrijblijvendheid en weinig prestatiedruk. (...) Maar misschien is de wil om prestaties te leveren nog wel sterker aanwezig bij iemand die op leren gericht is. De reden waarom hij prestaties wil leveren, is alleen wezenlijk anders. Hij wil zich ontwikkelen en een prestatiegericht iemand wil laten zien wat hij kan." Leergerichtheid gaat verder ook vaak samen met consciëntieusheid. Leergerichte studenten willen de stof die ze leren écht begrijpen, terwijl prestatiegerichte studenten oppervlakkiger studeren en vooral kijken hoe ze met zo min mogelijk moeiten een goed mogelijk cijfer kunnen halen. Consciëntieuze mensen hebben vaak een sterk gevoel van competentie. "Dat is ook het geval bij iemand met een leeroriëntatie. Iemand met een laag vertrouwen in eigen kunnen is veel meer geneigd om moeilijke situaties uit de weg te gaan en falen te vermijden." "Naast consciënteuzer zijn leergerichte mensen vaker emotioneel stabiel (...) Mensen die willen presteren, zijn vaak iets neurotischer." Mensen die leergericht zijn staan open voor nieuwe ervaringen en zijn nieuwsgierig. Ze zijn ook bereid nieuwe wegen in te slaan. Mensen die open zijn doen dit eerder omdat ze nieuwsgierig zijn naar de nieuwe ervaringen en wat die zullen opleveren. Hierin worden ze ook nog voortgedreven door een behoefte aan verandering. Ze zijn eerder bereid allerlei activiteiten uit te proberen. Iemand die zichzelf wil ontwikkelen, ziet een verandering als een mogelijkheid om meer over zichzelf te ontdekken. En omdat iemand die leergericht is minder angstig is, is hij ook minder bang om verkeerde keuzes of fouten te maken. Symptomen en signalen van een prestatiedoeloriëntatie Volgens Van Dam zijn er een aantal symptomen en signalen waaraan je kunt herkennen óf je gericht bent op het leveren van een prestatie:
Van Dam verwijst verder naar het boek Mindset: the new psychology of success van Carol Dweck waarin zij twee verschillende 'mindsets' beschrijft:
"Hoe kom je erachter welke mindset je hebt? Een mindset zijn overtuigingen over je persoonlijke eigenschappen. Je kunt deze eenvoudig vaststellen door onderstaande stellingen over jezelf te beantwoorden:
De eerste twee stellingen zijn kenmerken voor een fixed mindset, de laatste twee voor de growth mindset. Het kan zijn dat je tussen beide in staat, maar de meeste mensen van ons neigen toch naar een van de twee. Een andere vraag die je jezelf kunt stellen is: doe ik iets vooral omdat ik er beter in wil worden? Of doe ik iets omdat ik positief gewaardeerd wil worden door anderen? Wanneer het zwaartepunt bij verbetering ligt, dan heb je een growth mindset. Ligt het bij waardering van anderen dan heb je waarschijnlijk een fixed mindset." Van Dam beschrijft acht kenmerken op basis waarvan je kunt bepalen of sprake is van een leerdoel- of een prestatiedoelklimaat:
Zie ook: Een agile mindset volgens Linda Rising Bron: De kunst van het falen, Arjan van Dam en en Motivatie: presteren? Of toch maar leren?, Arjan van Dam Reactie toevoegen
Teamwork is an individual skill (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over management
jan 23 2012 Teamwork Is An Individual Skill Bij Bol.com
Stap voor stap veranderen volgens Lao-tzu
Gepubliceerd in
Citaten: verandermanagement
jan 23 2012
Verbeteren met verandering
Gepubliceerd in
Citaten: verandermanagement
jan 22 2012 Your life does not get better by chance, it gets better by change. Jim Rohn Tags:
Information Overload (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
jan 22 2012 Information Overload Bij Bol.com
No time to waste
Gepubliceerd in
Citaten: dromen, durven doen
jan 21 2012
Giant Steps in Management (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over management
jan 21 2012 Giant Steps in Management Bij Bol.com of Managementboek
De lange adem van een goed idee
Gepubliceerd in
Citaten: dromen, durven doen
jan 20 2012 Good ideas are not adopted automatically. They must be driven into practice with courageous patience. Hyman Rickover Tags:
10 kritische succesfactoren voor projecten
Gepubliceerd in
Management
jan 20 2012 De paradox van Cobb luidt: 'We know why project fail; we know how to prevent their failure - so why do they still fail?' De tegenstelling hierbij is in de praktijk projecten en/of programma's blijven mislukken, ondanks alle (theoretische)kennis over over de oorzaken van het mislukken van projecten en/of programmas en de maatregelen om dit te voorkomen.
Zie ook: Bron: Project Management Office implementeren op basis van P3O®, Jan Willem Donselaar, Tjalling Klaucke |
|||||||||||||||||||||||||||
Meer artikelen...
|
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
Worry does not empty tomorrow of its sorrow; it empties today of its strength. Corrie Ten Boom |
Timemanagement volgens Covey Bij Bol.com | Managementboek
|