• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Processen volgens Wim Hoving en Jan van Bon
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

procesmodel hoving bon stap activiteit proces organisatie

Jan van Bon en Wim Hoving beschrijven in De ISM-methode en De FSM-methode een procesmatige benadering van, respectievelijk, IT-servicemanagement en functioneel beheer. Hierbij gaan ze dieper in onder wat zij verstaan onder een proces. Hoving en Van Bon definiëren een proces als een doelgerichte ordening van activiteiten.

Begrip Omschrijving
Procesmodel
Ordening van processen; model van een aantal processen, waarin de relaties tussen de processen zijn vastgelegd
Proces Doelgerichte ordening van activiteiten (die beschrijft 'wat' er achtereenvolgens moet gebeuren (niet het 'hoe' en door 'wie')
Processtap Groep van bij elkaar horende procesactiviteiten die gezamenlijk een herkenbaar onderdeel van het proces vormen.
Activiteit Samenhangende set handelingen, acties ten behoeve van een concreet resultaat; basiseenheid van ‘werk’, kleinste component van een proces.
Procedure
Generieke werkwijze voor uitvoering van een bepaald proces.
Werkinstructie Voorgeschreven specifieke werkwijze voor het uitvoeren van een activiteit
Functie
Een functie bestaat uit één of meer rollen die toegekend zijn aan een persoon (functionaris). Een functie kan meerdere rollen uitvoeren.
Rol
Set taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden die betrekking hebben op overeenkomstige en samenhangende activiteiten.
Medewerker Functionaris met een bepaalde functie (die meerdere rollen kan hebben).

 

De belangrijkste componenten van processen zijn samengevoegd in het acroniem ITOCO:

  1. Input: de trigger waarmee een proces wordt opgestart.

  2. Throughput: de omzetting van input naar output in een proces.

  3. Output: het directe resultaat van een proces.

  4. Control: de bewaking en bijsturing van een proces.

  5. Outcome: het uiteindelijke effect van een proces.

 

procescontrol trigger resultaat hoving bon proces activiteit

 

input throughput output outcome

Processen bestaan uit stappen die weer uit activiteiten bestaan. Processen beschrijven uitsluitend wat volgorderlijk moet gebeuren om het doel te behalen. Processen doen geen uitspraken over wie iets moet doen. Processen worden gestart met een trigger en verlopen steeds volgens hetzelfde patroon. Het resultaat van een proces heet 'output'. De uitvoering van een proces wordt bewaakt door procescontrol. Processen moeten samenhangend in een procesmodel samenwerken om als een gebalanceerd en geïntegreerd geheel te kunnen functioneren.

proces procedure werkinstructie

Processen worden gestart met een trigger en verlopen steeds volgens hetzelfde patroon. Het directe resultaat van een proces heet ‘output’, uiteindelijke resultaten heten ‘outcome’. (…) Processen beschrijven uitsluitend wat volgordelijk moet gebeuren om het doel te behalen. Processen doen geen uitspraak over wie iets moet doen.

In de praktijk is het handig om in een procedure ook alvast te bepalen welke generieke voorschriften de organisatie hanteert ten aanzien van de uitvoering van de activiteiten, het hoe. Procedures volgen en detailleren de processen. In een procedure wordt vastgelegd:

(1) Hoe het proces moet worden uitgevoerd, afhankelijk van de volwassenheid van het proces op dat moment
(2) Welke functionaris een rol heeft bij de uitvoering van de activiteiten
(3) Hoe de ondersteunende middelen gebruikt worden voor de aansturing van de activiteiten.

Een procedure beschrijft de uitvoering van een proces door aan te geven van wat de toegepaste activiteiten onder vermelding van de bijbehorende uitvoerende partijen met de bijbehorende taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden voor de uitvoerder, en de algemeen geldende richtlijnen en voorschriften voor de werkwijze (bijv. toolgebruik).

Procedures zijn daarmee steeds organisatiespeciek: ze bevatten de kenmerken van de betreffende organisatiestructuur (wie heeft welke rol bij de uitvoering van de activiteiten) en ingezette hulpmiddelen (welke ondersteunende middelen gebruikt de organisatie).

"Voor procedures geldt dat organisaties per proces één algemene procedure moeten opstellen, waarin ze de voor hen specifieke 'actuele werkwijze' voor dat proces vastleggen. Voor werkinstructies geldt dat oganisaties per procesflow vele werkinstructies kunnen opstellen, voor talloze concrete situaties."

Bron: De ISM-methode, Wim Hoving en Jan van Bon en De FSM-methode - procesmatig managen van functioneel beheer, Jan van Bon & Wim Hoving

Laatst aangepast op zaterdag, 16 juni 2018 08:53  
Nieuwe business modellen (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over management
E-mail Afdrukken

nieuwe business modellen jan jonker

Nieuwe business modellen
samen werken aan waardecreatie
Jan Jonker

Bij Bol.com | Managementboek

Laatst aangepast op zaterdag, 31 januari 2015 16:29  
Veranderen volgens Grace Hopper
Gepubliceerd in Citaten: verandermanagement
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

The most dangerous phrase in the language is: 'we've always done it this way'.

Grace Hopper

Laatst aangepast op dinsdag, 10 maart 2015 21:33  
Eigenaarschap volgens Loesje
Gepubliceerd in Losse flodders
E-mail Afdrukken

eigenaarschap verantwoordelijkheid loesje

Laatst aangepast op dinsdag, 06 januari 2015 07:42  
Kwaliteit volgens W. Edwards Deming
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Quality starts in the boardroom.

W. Edwards Deming

Laatst aangepast op dinsdag, 10 maart 2015 21:25  
Fearless change (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over verandermanagement
E-mail Afdrukken

fearless change linda rising

Fearless Change
Patterns for Introducing New Ideas
Linda Rising, Manry Lynn Manns

Bij Bol.com | Managementboek





Laatst aangepast op zaterdag, 04 april 2015 11:54  
Prioriteiten volgens Mahatma Gandhi
Gepubliceerd in Citaten: dromen, durven doen
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Action expresses priorities.

Mahatma Gandhi


Laatst aangepast op zaterdag, 07 maart 2015 20:05  
Vat op verandering (boekentip)
Gepubliceerd in Boeken over verandermanagement
E-mail Afdrukken

vat op verandering annemarie mars

Vat op verandering
Waar kunnen organisatieveranderaars houvast vinden als elke situatie anders is?
Annemarie Mars

Bij Bol.com | Managementboek

Laatst aangepast op zaterdag, 31 januari 2015 16:23  
Performance management volgens Deming
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Reward for good performance may be the same as rewarding the weather forecaster for a pleasant day.

William E. Deming


Laatst aangepast op zaterdag, 07 maart 2015 19:49  
Constructief falen volgens Giacomo Casanova
Gepubliceerd in Citaten: constructief falen
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

One who makes no mistakes makes nothing at all.

Giacomo Casanova

Laatst aangepast op zaterdag, 07 maart 2015 19:45  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.

Philip K. Dick

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 67 gasten online
Artikelen

a3 problem solver john shook

Banner
Banner

trainingsachtbaan trainen resultaat arie speksnijder

De Trainingsachtbaan
Eenvoudig trainen met blijvend resultaat
Arie Speksnijder

Bij Bol.com | Managementboek


 

Lean boekentips

Banner