• Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Management by verspilling volgens William E. Deming
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

The present style of management is the biggest producer of waste, causing huge losses, whose magnitudes can not be evaluated, can not be measured.

William Edwards Deming

Laatst aangepast op vrijdag, 03 april 2015 09:27  
Exponentiële organisaties (boekentip)
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

exponentiële organisaties malone ismail geest

Exponentiële organisaties
waarom nieuwe organisaties tien keer beter, sneller en goedkoper zijn - en hoe jij dat ook wordt
Michael S. Malone

Bij Bol.com | Managementboek

Laatst aangepast op zaterdag, 07 november 2015 08:09  
Lean management volgens Rudolf Liefers
Gepubliceerd in Lean Six Sigma
E-mail Afdrukken

lean kwaliteitsmanagement rudolf liefers

Rudolf Liefers geeft in het artikel Kwaliteitsmanagement veel effectiever door Lean management een goede samenvatting van de essentie van Lean ('je doet geen Lean, je bent Lean'):

lean kwaliteitsmanagement rudolf liefers

LEAN management is een verbeteraanpak afkomstig uit de Japanse en Noord-Amerikaanse automotive industrie. LEAN management – zoals beschreven door Womack en Jones – stelt zich ten doel om werkprocessen beter, sneller en slimmer te maken door de klant centraal te stellen, en door drie hoofdproblemen terug te dringen:

  1. Muda (Verspilling): Activiteiten of middelen worden aangewend zonder dat het waarde toevoegt voor de klant. Binnen LEAN worden acht vormen van verspilling onderkend waarop men alert dient te zijn (zie verder in dit artikel).

  2. Muri (Overbelasting): Een processtap – of het hele proces – die structureel overbelast wordt, is niet lang houdbaar en is een teken van een slechte procesinrichting.

  3. Mura (Te veel variatie): Klanten (intern: medewerkers en extern: klanten) willen graag weten wat ze krijgen, zodat ze zich daarop kunnen instellen. Een continue kwaliteit is van groot belang voor de tevredenheid van klanten.

Kostenbesparing vormt een gunstig bijeffect, maar is niet het hoofddoel van LEAN management. De LEAN-filosofie helpt bij
procesverbetering vanuit het oogpunt van de klant. Het richt processen in om continu te verbeteren zodat processen op een betere manier invulling geven aan de eisen van verschillende klanten. Om LEAN toe te passen wordt gewerkt met enkele kernwaarden:

  1. Value: Besef goed wat waarde heeft voor je klant en ook wat geen of beperkte waarde heeft.

  2. Value Stream: Bekijk de value stream; hoe komt je product tot stand?

  3. Flow: Plaats diensten en producten zo veel mogelijk in een continue stroom, met zo min mogelijk wachtmomenten en tussenvoorraden.

  4. Pull: Produceer niets totdat de klant het gevraagd heeft.

  5. Perfection: Streef naar perfectie door continue verbetering.

(...)

Wat LEAN brengt is duidelijk: sterke focus op de klantbehoeften en vanuit dat uitgangspunt zorgen voor meer effectiviteit en efficiëntie in processen.

 

Liefers geeft ook een aantal voorbeelden van verspilling bij IT-serviceorganisaties:

  1. Waste door overproductie: onnodig geproduceerde aantallen servicerapportages.

  2. Waste door wachttijd: helpdeskcalls worden niet of te laat afgehandeld, waardoor de klanten (eindgebruikers) moeten wachten met verder uitvoeren van het bedrijfsproces.

  3. Waste door beweging: onnodig werk op locatie, omdat beheer op afstand (zoals systeem-upgrades) niet mogelijk is.

  4. Waste in de uitvoering (‘gold plating’): eisen aan projectdocumentatie zijn bijzonder uitgebreid, vooral aan beslisdocumenten zoals het projectplan.

  5. Waste door voorraad: De incidentenstroom vertoont sterke pieken en dalen waardoor de performance van de helpdesk zeer wisselvallig is.

  6. Waste door transport: Het wijzigingsoverleg vindt – om politieke redenen – telkens plaats op een andere locatie.

  7. Waste door uitval in productie: toch goedkeuren van onvoldoende geteste wijzigingen die daardoor voor onnodige incidenten zorgen.

  8. Waste van talent: alvast bepaalde medewerkers vrijhouden voor een project waarvan de start steeds uitgesteld wordt.

 

Bron: Kwaliteitsmanagement veel effectiever door Lean management, Rudolf Liefers; in Kwalitei in Bedrijf, maart 2015

Laatst aangepast op dinsdag, 20 februari 2018 07:19  
Presentatiepimper: schoolbord voor Einstein-quotes
Gepubliceerd in Presentatiepimpers
E-mail Afdrukken

if i had an hour problem solutions albert einstein

Een leuke manier voor het visualiseren van je favoriete quotes van Albert Einstein is door gebruik te maken van een schoolbord met daarnaast Einstein himself.

Een korte handleiding voor het pimpen van je presentatie of je Pinterest-site:

(1) Plak de foto van het lege schoolbord in een Powerpoint-presentatie

einstein schoolbord quote presentatie

(2) Installeer het lettertype Learning Curve

(3) Zet je favoriete quote in de presentatie door het invoegen van een tekstvak met als Learning Curve-lettertype

(4) Kopieer de quote naar het programma GIMP

(5) Zet de quote in het gewenste perspectief via: Gereedschap/Transformatie/Perspectief

(6) Kopieer de quote weer terug naar je Powerpoint-presentatie

 

Mocht je het niet zien zitten om zelf creatief aan de slag te gaan. Ik heb mijn eigen 35 favoriete Einstein citaten in een powerpoint-presentatie op Slideshare gezet:

albert einstein quotes citaten

 

 

 

 

 

 

Laatst aangepast op donderdag, 28 januari 2016 14:54  
Probleemoplossing volgens Albert Einstein
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

If i had an hour to solve a problem. I'd spend 55 minutes thinking about the problem and 5 minutes about solutions.

Albert Einstein


Laatst aangepast op vrijdag, 03 april 2015 10:17  
Inhoudsvol leven volgens Stephen Covey
Gepubliceerd in Citaten: motivatie
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Er zijn twee manieren om je leven werkelijk inhoud te geven. Je kunt hier op elk moment mee beginnen. Je kunt een belofte doen en je eraan houden. Je kunt jezelf een doel stellen en eraan werken. Wanneer je jezelf tot iets verplicht, al is het maar iets kleins, leg je de basis voor innerlijke zuiverheid. Hieraan kun je een besef van zelfbeheersing ontlenen, en je kunt er de kracht en moed uit putten om meer verantwoordelijkheid te nemen. Door jezelf en anderen iets te beloven en dat geleidelijk te ontwikkelen, wordt je eergevoel sterker en zijn je stemmingen niet meer zo bepalend.

Stephen Covey

Laatst aangepast op vrijdag, 03 april 2015 14:38  
Kill your darlings volgens William Zinsser
Gepubliceerd in Citaten: kwaliteit
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Rewriting is the essence of writing well: it's where the game is won or lost. That idea is hard to accept. We all have an emotional equity in our first draft; we can't believe that it wasn't born perfect. But the odds are close to 100 percent that it wasn't.

William Zinsser

Laatst aangepast op vrijdag, 03 april 2015 09:20  
Processen volgens Jonas Rubrech & Georgiana Stuyling de Lange
Gepubliceerd in Management
E-mail Afdrukken

managementprocessen primaire proces ondersteunende processen

managementprocessen primaire proces ondersteunende processen

Activiteiten worden binnen een organisatie altijd uitgevoerd in een groter geheel van activiteiten. Bepaalde activiteiten horen bij elkaar en worden in een vaste volgorde uitgevoerd. Een dergelijk cluster van activiteiten noemen we een proces. Een proces is dus een verzameling van activiteiten die in een bepaalde volgorde worden uitgevoerd en die samen een bepaald doel hebben. Dit eindresultaat wordt ook wel de 'output' van een proces genoemd. Deze 'output' kan weer input zijn voor een ander proces.

[Jonas Rubrech en  Georgiana Stuyling de Lange] onderscheiden drie soorten processen: managementprocessen, primaire processen en odnersteunende processen. Het primaire proces vormt het bestaansrecht van de organisatie. Dit is waarom de organisatie bestaat. In het primaire proces staat de 'klant' centraal; het begint met een behoefte van de klant en eindigt met een dienst of product die deze behoefte moet bevredigen. Managementprocessen (ook wel: bestuurlijke processen) zijn gericht op het besturen van de organisatie. ... Ondersteunende processen (ook wel: secundaire processen) zijn erop gericht het primaire proces mogelijk te maken.

Bron: Kwaliteit verbeteren in de zorg, Jonas Rubrech & Georgiana Stuyling de Lange

Laatst aangepast op zaterdag, 16 juni 2018 08:33  
Wijsheid volgens Confucius
Gepubliceerd in Citaten: omdenken
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

This is wisdom: to recognize what you know as what you know, and recognize what you do not know as what you do not know.

Confucius


Laatst aangepast op vrijdag, 03 april 2015 09:21  
Verandermanagement volgens William Edwards Deming
Gepubliceerd in Citaten: management
E-mail Afdrukken

Go see ask why show respect

Ninety-five per cent of changes made by management today make no improvement.

William Edwards Deming

Laatst aangepast op vrijdag, 03 april 2015 14:35  


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

If you’re not going to make a difference, get out of my way.

Bono

Banner

Archief

Lean boeken top 5

(maart 2016)
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner

We hebben 101 gasten online
Artikelen

variation is evil jack welch six sigma

Bewaren

Banner
Banner

art science training elaine biech

The Art and Science of Training
Elaine Biech

Bij Bol.com

Lean boekentips

Banner