If you’re not confused, you’re not paying attention.
Tom Peters
Aandachtige verwarring volgens Tom Peters
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
mrt 31 2015
Competenties volgens Nanja J. Kolk
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
mrt 31 2015 Volgens Nanja J. Kolk kan het begrip competenties als volgt worden gedefinieerd:
Koopmans & co zien motief (als innerlijke attitude) en motivatie (als de uiting daarvan) niet als onderdeel van de definitie van competenties. Hoewel competenties ten grondslag liggen aan gedrag, biedt de aanwezigheid van een competentie geen garantie voor het vertonen van gewenst gedrag. De competenties van een medewerker geven aan dat hij in staat is om bepaald gedrag te vertonen. Maar het hoeft niet noodzakelijkerwijs te betekenen dat ij die bepaalde competentie in een werksituatie ook zal laten zien. Een competentie kan in een bepaalde context wél en in een andere context niet tot uiting komen. Binnen het individu wordt gedrag bepaald door competenties én door motivatie. Buiten het individu wordt gedrag bepaald door situationele factoren. (...) Het vertonen van bepaalde competenties hangt af van iemands motivatie om dat gedrag te laten zien. Motivatie moet dus zonder meer los gezien worden van competenties. Koopmans stelt dat gezien de veelheid aan competenties competentiemodellen vaak moeilijk hanteerbaar zijn. Hij probeert de veelheid aan competenties hanteerbaar te maken door structuur aan te brengen door op individueel niveau competenties in te delen in drie clusters: een cognitief aspect ('denken'), een relationeel aspect ('voelen') en een krachtaspect ('kracht'). Zo valllen in het domein Denken vallen onder meer inlevingsvermogen en klantgerichtheid, in het domein Denken vallen onder meer oordeelsvorming en kennis van de markt, en onder Kracht vallen competenties als initiatief en overtuigingskracht. "Het voordeel van de meta-competenties Denken, Voelen, Kracht is dat deze indeling voor veel mensen makkelijker te begrijpen en te gebruiken is. Bovendien is het in sommige gevallen eenvoudiger feedback te geven en te krijgen in deze termen van deze meta-competenties of domeinen, dan steeds op alle competenties afzonderlijk. Reactie toevoegen
Paradigmawisseling volgens Stephen Covey
Gepubliceerd in
Citaten: verandermanagement
mrt 30 2015 Paradigma’s hebben een enorme invloed; ze vormen de lens waardoor we naar de wereld kijken. Een paradigmawisseling – of die nu plotseling of geleidelijk gecreëerd wordt – is de belangrijkste kracht achter een radicale verandering. Tags:
Processen volgens Jan van Bon e.a.
Gepubliceerd in
Management
mrt 30 2015 Management van processen Bron: Service Design op basis van ITIL v3, Jan van Bon e.a. Tags:
Processen volgens William Edwards Deming
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
mrt 29 2015
Constructief falen volgens Coleman Hawkins
Gepubliceerd in
Citaten: constructief falen
mrt 29 2015
Strategie volgens Rolf Bruins en Bert Pinkster
Gepubliceerd in
Informatiemanagement
mrt 29 2015
Rolf Bruins en Bert Pinkster beschrijven in hun boek Informatiemanagement dat bij het bepalen van de strategie van een organisatie radicale innovaties gevolgen hebben voor de informatiefunctie: Iedere organisatie is aan het ondernemen. Het betekent zoveel als 'iets doen'. Meer specifiek betekent het iets doen voor een afnemer die hieraan waarde ontleent waardoor de organisatie kan voortbestaan. Het leveren van waarde s een kwestie van het uitvoeren van uiteenlopende activiteiten. Bij het uitvoeren van informatie is informatie van groot belang. Daarom zijn ondernemen en informatie en dus ook informatieverzorging en informatiemanagement onlosmakelijk met elkaar verbonden. (...) Organisaties zullen zich regelmatig afvragen welke rol ze (willen) spelen in de maatschappij en welke waarde ze (willen) leveren aan hun afnemers. Deze waarde dient op zijn best onderscheidend te zijn van die van de concurrenten, op langere termijn te handhaven en zichtbaar voor de (potentiële) afnemers. Dit noemen we het duurzaam competitief voordeel. Organisaties geven richting aan hun bestaan door doelen en strategieën te formuleren. Een doel geeft aan wat de organisatie wil bereiken terwijl de strategie aangeeft hoe ze dat wil realiseren en biedt haar klanten en medewerkers inzicht in haar manier van werken. De gekozen strategie is medebepalend voor de wijze waarop de organisatie haar informatiefunctie organiseert. We kunnen organisatiestrategie vanuit verschillende invalshoeken bekijken. We behandelen hier de inzichten van Treacy en Wiersema enerzijds en de inzichten van Kim en Mauborgne anderzijds. Waardedisciplines van Treacy en Wiersema Treacy en Wiersema hebben zich afgevraagd hoe het nu komt dat er organisaties zijn die de concurrentieverhoudingen in de markt voortdurend kunnen veranderen door 'iets' unieks te doen terwijl er ook organisaties zijn die ogenschijnlijk niet in de gaten hebben dat markten veranderen. Treacy en Wiersema stellen dat een organisatie uniek kan worden door te focussen op het leveren van een specifiek soort klantwaarde, in de vorm van een waardediscipline of waardestrategie. Een organisatie kiest ervoor in een bepaalde waardediscipline te excelleren terwijl de twee overige disciplines ook van voldoende niveau moeten zijn. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er een samenhang wordt gecreëerd tussen de processen, de organisatiestructuur, managementsystemen en de bedrijfscultuur zodat de organisatie een superieur waardebod kan doen. Concreet gaat het om de volgende waardedisciplines:
Bovenstaande strategieën zijn zogenaamde generieke strategieën. Je kunt ze beschouwen als de basisstrategieën waarvan andere strategieën zijn afgeleid. In theorie is de overkoepelende organisatiestrategie richtinggevend voor alle afdelingen of functies van de organisatie. (...) Blue Ocean Strategy van Kim en Mauborgne Centraal in de Blue Ocean Strategie, die is ontwikkeld door Chan Kim en Renëe Mauborgne, staat dat de organisatie haar concurrenten niet op leven en dood moet bevechten maar dat ze deze juist moeten ontlopen. Als concurrenten elkaar op de markt als haaien bevechten levert dat een bloedige rode oceaan op. Het gaat er volgens Kim en Mauborgne juist om dat de organisatie onontgonnen marktgebieden creëert of ontdekt die winst op kunnen leveren. Dit zijn de zogenaamde 'blue oceans'. Dat kan alleen als de organisatie bereid is continu haar grenzen te verleggen. Het verleggen van grenzen is vooral een kwestie van radicaal innoveren. Deze innovaties hebben volgens Kim en Mauborgne betrekking op vier aspecten, te weten:
Bron: Informatiemanagement, Rolf Bruins, Bert Pinkster
Schrijverschap is meesterschap volgens William Zinsser (2)
Gepubliceerd in
Citaten: kwaliteit
mrt 28 2015 Every succesful piece of nonfiction should leave the reader with one provacative thought that he or she didn't have before. Not two thoughts, or five - just one. So decide what single point you want to leave in the reader's mind.
Kaizen volgens Jostein van Vliet
Gepubliceerd in
Lean Six Sigma
mrt 28 2015
Jostein van Vliet (House of Performance) legt in het Youtube-filmpje 'Continu verbeteren met KAIZEN' (6:33m) uit dat Kaizen bestaat uit het toepassen van zes stappen:
Door niet te snel in de oplossing te schieten, kom je tot de kern (en voorkom je dat je niet verder komt dan pleisters plakken).
Processen volgens Dhammika van Gent
Gepubliceerd in
Management
mrt 27 2015 Dhammika van Gent pleit ervoor dat organisaties hun kerntaken en kernprocessen verbinden aan de daarvoor benodigde competenties, IT-architectuur en applicaties: [Dhammika van Gent] kijkt daarbij vooral naar welke kennis, competenties en ondersteunende IT organisaties nodig hebben om de kernprocessen goed uit te voeren. “Onze software (Mavim, BS) legt alle benodigde resources vast en koppelt die aan elkaar, zodat een organisatie precies inzichtelijk heeft welke applicaties bij de uitvoering van een proces worden gebruikt, welke kennis daarvoor nodig is en op welke competenties een beroep wordt gedaan. Ik kom bij organisaties die werkelijk honderden procesbeschrijvingen hebben en nog meer applicaties. Dan spreek je niet meer van procesmanagement, maar hebben procesbeschrijvingen puur het doel om een gevoel van overzicht en controle te geven. De wildgroei aan applicaties is ontstaan doordat ze in het verleden voor elk probleem weer een nieuwe applicatie naar binnen reden, zonder de achterliggende problematiek te doorgronden. Door de processen en de benodigde resources [(met behulp van BPM-softeware) inzichtelijk te maken en duidelijk te krijgen hoe deze onderling zijn verbonden, beschik je over] een handvat om het IT-landschap te vereenvoudigen”, zegt Van Gent. Kennis is een andere resource die met de BPM-software aan een proces kan worden gekoppeld. Er zit momenteel heel veel kennis in hoofden. Overheidsorganisaties gaan nu als de wiedeweerga aan de slag om kennis vast te leggen in systemen. [Van Gent] vindt dat een goede ontwikkeling. “Jarenlang heeft de overheid procesmanagement ingestoken vanuit interne controle en auditing. Nu is er meer aandacht voor procesmanagement dat kijkt naar de organisatie als geheel, met ook alle aanwezige kennis en competenties. Dat leidt ertoe dat ze processen ontwerpen waarin medewerkers veel meer gefocust hun eigenlijke werk kunnen doen, en minder last hebben van allerlei administratieve rompslomp.”
|
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
If you are not willing to risk the unusual, you will have to settle for the ordinary. Jim Rohn |
Bij Managementboek |