De eerste prioriteit is het voorkomen van oorlog zolang dat mogelijk is. Oorlogvoeren betekent altijd verlies. Zelfs een militaire overwinning is een ‘nederlaag’, in die zin dat ze manschappen kost en de financiële positie van de staat aantast.
Sun Tzu
Checklist voor een winnende organisatie:
-
De organisatie heeft een doel en een plan.
-
Excuses bestaan niet, alles wordt opgelost.
-
Alle problemen worden direct aangepakt.
-
Er is sprake van trots (positieve energie).
-
Mensen werken onvoorwaardelijke voor het resultaat.
-
Samenwerken gebeurt op een vertrouwensbasis.
-
Scherpte is een kernwaarde.
-
Iedereen voelt zich verantwoordelijk voor de taken.
-
Maximale actiebereidheid en volledige inzet.
-
De basis is 100% je best doen.
Bron: Inspiratieboek coachen & presteren, Toon Gerbrands
In onderzoek verstaan we onder een populatie de verzameling van alle mogelijke onderzoekseenheden en hun kenmerken. Het doel van veel onderzoek is om een uitspraak te doen over alle eenheden uit de populatie. Meestal is de populatie zo groot dat niet alle eenheden uit de populatie kunnen worden onderzocht. Daarom baseren we ons doorgaans op steekproeven uit de populatie. De bedoeling is om op basis van de gegevens uit zo'n steekproef statistisch verantwoorde uitspraken te doen over de totale populatie. Op basis van een onderzoek naar een klein deel van de populatie zeggen we dan in feite iets over de gehele populatie. Dit noemen we statistische generalisatie, statistische inferntie of statistische inductie. De statistiek waarin de overgang van 'steekproeven' naar 'populaties wordt bestudeerd heet daarom 'inductieve statistiek'.
Inductieve statistiek
Bij het toepassen van inductieve statistiek wordt wel gebruik gemaakt van een steekproef. Om allerlei redenen kan het namelijk ongewenst of onmogelijk zijn de hele populatie te onderzoeken. In plaats daarvan wordt een deel van de populatie onderzocht met behulp van een steekproef. Aan de hand van de steekproef wordt dan geprobeerd informatie te verzamelen en valide uitspraken te doen over de gehele populatie. Hoe representatief een steekproef echter ook is, er blijft altijd een mate van onzekerheid dat de steekproef niet geheel het gedrag van de populatie beschrijft. wil men die onzekerheid volledig uitsluiten, dan zal de gehele populatie moeten worden gemeten, met alle gevolgen van dien. Denki n dit geval aan de tijd, moeite en geld die het kost om een volledige populatie te meten.
De inductieve statistiek geeft geschikte methoden om met een goed gekozen steekproef betrouwbare uitspraken te kunnen doen over de gehele onderliggende populatie.
(...)
Een populatie is een verzameling elementen waarop een onderzoek betrekking heeft. Een populatie kan uit een eindig, maar ook uit een oneindig aantal elementen bestaan. ... De hoofdletter N wordt meestal gebruikt om het aantal waarnemingen in een populatie aan te duiden.
Een steekproef is een al dan niet op basis van vastgestelde criteria aantal trekkingen uit de gehele populatie en beoogt beschrijvend te zijn voor het gedrag van de gehele populatie. De kleine letter n wordt meestal gebruikt om de steekproefgrootte aan te duiden.
Een steekproef moet dus een goede weergave zijn van de totale populatie, willen we waarde kunnen toekennen aan de conclusies die we trekken op basis van een steekproef. We zijn immers sec gesproken niet geïnteresseerd in de uitkomsten van de steekproef, we zijn aan de hand van de uitkomsten van de steekproef geïnteresseerd in het gedrag van de gehele populatie! Uiteindelijk is de steekproef niets meer of minder dan een praktisch middel om de gehele populatie te kunnen snappen. Specifiek in het kader van een Lean Six Sigma verbeterproject zijn we aan de hand van een steekproef geïnteresseerd om een uitspraak te kunnen doen over de reikwijdte en omvang van het business probleem Y.
Zie ook:
Bron:
Great at Work
How Top Performers Work Less and Achieve More
Morten Hansen
Bij Bol.com | Managementboek
The difficulty is not a matter of knowing how to measure. The difficulty, rather, is knowing what requires attention and what does not.
M.W. Meyer
Levensvisie voor een leider:
-
Wees onafhankelijk in denken.
-
Bepaal zelf je agenda.
-
Volg je passie.
-
Wees eerlijk en duidelijk.
-
Doe dingen die energie geven en vermijd dingen die energie kosten.
-
Pak zaken direct aan.
Bron: Inspiratieboek coachen & presteren, Toon Gerbrands
Concentrate on what will produce results rather than on the results, the process rather than the prize.
Bill Walsh
Mentale checklist van een winnaar:
-
Goed zelfbeeld.
-
Intrinsiek gemotiveerd.
-
Veerkracht tonen.
-
Doorzetten, volharden.
-
Offers kunnen brengen.
-
Verantwoordelijk voor eigen gedrag.
-
Hoge actiebereidheid.
Bron: Inspiratieboek coachen & presteren, Toon Gerbrands
Ben je geïnteresseerd in trends van een kenmerk, dan is een lijngrafiek een goede keus. Een lijngrafiek wordt gebruikt als de variabele minimaal op intervalniveau ligt. Het aantal categorieën is onbeperkt: meestal zijn het er bij trends vee, zoals aantallen of leeftijden. Ook ontwikkelingen in de tijd kunnen met behulp van lijngrafieken worden weergegeven. Tijd is dan een extra variabele.
Bron:
Bij variabelen vanaf een ordinaal meetniveau kan voor het zichtbaar maken van de verdeling gebruik gemaakt worden van een boxdiagram. Uitgangspunt daarbij is de mediaan, ofwel de middelste waarneming. Deze mediaan is door middel van een dikke streep in de verdeling zichtbaar gemaakt, het geeft de 50 procent middelste waarnemingen weer. Daaromheen is een 'boxje' aan beide kanten 25 procent van de waarnemingen geplaatst. (...) Uit de box steekt aan weerskanten een steel uit met een dwarsstuk. Deze dwarsstukken geven het begin en het einde (zeg maar de overige 50 procent) van de verdeling aan. Een boxdiagram wordt vanwege de vorm ook wel 'repensteel' (een reep met twee stelen) of 'snorrendoos' genoemd. Zijn er uitschieters, dan worden deze oor middel van een punt zichtbaar gemaakt in deze grafiek. Een boxdiagram is dus een geschikte figuur als je zowel de middelste 50 procent als de uitschieters wilt weergeven.
Bron: