No matter where you go, there you are
Buckaroo Banzai
Omdenken met Buckaroo Banzai
Gepubliceerd in
Citaten: omdenken
nov 30 2018
Business Process Redesign (BPR) volgens Marcel van Assen, Gerben van den Berg en Paul Pietersma
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
nov 30 2018 In het Het Groot Managementmodellenboek beschrijven Marcel van Assen, Gerben van den Berg en Paul Pietersma wat volgens hen de essentie is van Business Process Redesign (BPR) van Michael Hammer & James Champy: De kern Hammer en Champy (1993) definieerden business process redesign (BPR) ook wel als de fundamentele heroverweging en het radicale herontwerp van organisatieprocessen om drastische verbeteringen in de huidige prestatie en de kosten, kwaliteit, dienstverlening en snelheid te realiseren. Waardecreatie voor de klant is de achterliggende reden voor herontwerp van processen, waarbij informatietechnologie vaak een belangrijke rol speelt. Bruikbaarheid BPR is nuttig als er:
Uitvoering
Er zijn vier belangrijke regels die in acht genomen moeten worden bij BPR:
(1) Bepaal de strategie voordat het herontwerpen begint.
(2) Herontwerp elk primair proces (dat wil zeggen: transformaties van inputfactoren in producten met specifieke eigenschappen) alvorens de secundaire processen worden geoptimaliseerd (dat wil zeggen: processen die de goede werking van de primaire processen ondersteunen).
(3) Optimaliseer het gebruik van informatietechnologie.
(4) De organisatiestructuur en toezichtmodellen moeten verenigbaar zijn met de primaire processen.
Verder is een algemene voorwaarde voor succes van BPR: het management en de werknemers moeten allebei participeren. Vaak houdt de beslissing tot herontwerp een 'terug naar af'-benadering in. Om een discussie over nieuwe ideeën over de wijze waarop de organisatie wordt ontworpen mogelijk te maken, doet men net of de bestaande organisatiestructuur en -processen niet bestaan of irrelevant zijn voor het herontwerp.
Als de noodzaak van herontwerp eenmaal is vastgesteld, is de volgende stap in het BPR-proces herontwerp van (een deel van) de organisatie in overeenstemming met strategische eisen. Daarom moeten de volgende vragen worden beantwoord:
De derde stap is vaststellen wat het vereiste management is van de nieuw ontworpen organisatie. Typische vragen hierbij zijn:
De laatste stap bestaat uit de implementatie van de nieuwe organisatiestructuur, de aanstelling van het management en invoering van procedures, en de integratie van de werkmethoden van de organisatie in haar omgeving.
Reactie toevoegen
Leren volgens Brian Herbert
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
nov 29 2018 The capacity to learn is a gift; the ability to learn is a skill; the willingness to learn is a choice. Tags:
Strategisch afstemmingsmodel van Henderson & Venkamatran
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
nov 29 2018 De kern Henderson en Venkamatrans visie omvat vier dominante strategische perspectieven die gericht zijn zoals de verschillende pijlen in de bovenstaande figuur. Strategische ontwikkeling (de pijl tegen de klok in vanuit linksboven) In deze traditionele visie op strategisch management is sprake van een hiërarchische relaties tussen de bedrijfsstrategie en de infrastructuur van de informatiesystemen en -processen van een onderneming. De concernleiding bepaalt de strategie, die vervolgens wordt vertaald in een IT-infrastructuur. De bedrijfsstrategie wordt beschouwd als de motor achter zowel de organisatie-infrastructuur (de structuur volgt de strategie) als de logica van de IT-infrastructuur. Technologisch potentieel (de pijl met de klok mee vanuit linksboven) De bedrijfsstrategie is het uitgangspunt voor de IT-strategie en -infrastructuur. De kijk van het management op technologie zoals bepaald in de bedrijfsstrategie, zal de keuzes in de IT-strategie sturen. De IT-strategie wordt vervolgens vertaald in een geschikte IT-infrastructuur. Het technologisch potentieel verschilt van het strategisch perspectief (hiervoor) omdat het vereist dat de IT-strategie wordt geformuleerd in lijn met de bedrijfsstrategie. De IT-strategie moet ook de specificatie van de (interen) IT-infrastructuur en -processen ondersteunen. De infrastructuur, indien ingevoerd, moet consistent zijn met de (externe) IT-strategie. Concurrentiepotentieel (de pijl tegen de klok in vanuit rechtsboven) Het concurrentiepotentieel verschilt in perspectief van de vorige strategische perspectieven, omdat het veronderstelt dat de bedrijfsstrategie te veranderen is, in lijn met de IT-capaciteiten. Het benutten van de IT-capaciteiten beïnvloedt de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten, net als die van nieuwe manieren van aansturing en managementrelaties en nieuwe elementen in de bedrijfsstrategie. De bedrijfsstrategie ondersteunt in dit perspectief slechts de concernleiding, in die zin dat deze zich voorstel hoe opkomende IT-mogelijkheden en nieuwe manieren van toezicht houden de bedrijfsstrategie zullen beïnvloeden. De IT-manager dient de ontwikkelingen en trends in de IT-omgeving voor de bedrijfsleiding te vertalen in kansen en bedreigingen. Serviceniveau (de pijl met de klok mee vanaf rechtsboven) Vanuit het perspectief van serviceniveau is de bedrijfsstrategie indirect en nauwelijks zichtbaar. De organisatie-infrastructuur is gebaseerd op de IT-infrastructuur, die enkel het resultaat is van de IT-strategie. Er bestaat het gevaar dat een organisatie die op deze manier is opgebouwd, enorme investeringen in IT-processen, -aankopen en -licenties zal vereisen. Daarom dient het management betrokken te zijn bij de toewijzing van bedrijfsmiddelen.
Continu verbeteren volgens Shigeru Mizuno
Gepubliceerd in
Citaten: kwaliteit
nov 28 2018 Quality needs to be constantly improved, but it is just as necessary to make sure that quality never deteriorates.
Understanding Design Thinking, Lean, and Agile (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
nov 28 2018 Understanding Design Thinking, Lean, and Agile
De kennisoverdrachttest volgens Richard
Gepubliceerd in
Citaten: persoonlijke effectiviteit
nov 27 2018 The ultimate test of your knowledge is your capacity to convey it to another.
Het Agile manifest volgens CollabNet VersionOne
Gepubliceerd in
Bluff Your Way Into
nov 27 2018
Designing the future (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over Lean Six Sigma
nov 27 2018 Designing the Future Bij Bol.com
Helpen met impact (boekentip)
Gepubliceerd in
Boeken over persoonlijke effectiviteit
nov 26 2018 Helpen met impact Bij Bol.com | Managementboek
|
Meer artikelen...
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
The beginning is the most important part of the work. Plato |
|
Infominderen Bij: Bol.com | Managementboek
|